۶/۲۱۴۲

۶

بانه

۷۸-۱۳۷۷

۱۰ سال

΄۵۴ ۴۵

΄ ۰۰ ۳۶

۱۶۰۰

۷

مریوان

۷۲-۱۳۷۱

۱۷ سال

΄۱۲۴۶

΄۳۱ ۳۵

۸/۱۲۸۶

۸

کامیاران

۸۱-۱۳۸۰

۹سال

΄۵۳ ۴۵

΄۴۸ ۳۴

۱۴۰۴

۴-۳-۱ روش اسکالوگرام
از آنجا که طول دوره آماری در ایستگاه­های مختلف متفاوت می باشد، جهت تصحیح، تکمیل و تطویل آمار نیاز به پر کردن گپ­های آماری و احیاناٌ تصحیح آمار مشکوک، با بهره گرفتن از آمار ایستگاه­های کامل و مطمئن می­باشد. یکی از شروط کمک گرفتن از آمار ایستگاه­های دیگر جهت این کار، همگن بودن دو ایستگاه می­باشد.
یکی از روش­های مناسب برای بدست آوردن ایستگاه­های همگن استفاده از مدل اسکالوگرام می باشد. جهت آشکارسازی همگنی ایستگاه­های مورد مطالعه در خصوص خشکسالی، این مدل یکی از بهترین چشم­اندازها را نشان می دهد و با توجه به رابطه بین میانگین­ وانحراف معیارداده­ها و با تشکیل یک ماتریس اقدام به رتبه بندی می­نماید.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

گام نخست در تعیین سطوح مختلف ، تعیین متغیرهای ویژه با توجه به خشکسالی می­باشد. لذا از میان پارامتر­های هواشناسی تعداد ۱۴ عنصرجوی: بارش، تعدادروزهای بارانی ،بارندگی بیشتر از یک میلی متر و بارندگی بیش از ۵ میلی متر- باد- روزهای یخبندان- ابرناکی(صاف- ابری)- ساعات آفتابی- میانگین، حداقل وحداکثردما، حداقل وحداکثررطوبت و فشار در مدل استفاده گردید.
گام بعدی در فرایند این روش تعیین طبقات همگن و طبقه ­بندی متغیرها براساس این طبقات است که در این پژوهش جهت تقسیم نواحی به طبقات تقریباً مساوی و متوازن از منحنی توزیع نرمال استفاده گردید.
در این توزیع از آنجایی که سطح ، ۶۸ درصد سطح زیر منحنی را تشکیل می دهد و هدف دستیابی به ۳۳ درصد سطح زیر منحنی است لذا برای تعیین سه گروه همگن رابطه (۴-۱) زیر مورد استفاده قرار می گیرد.
(۴-۱)
در این خصوص از آمار ایستگاه­های استان کردستان و کرمانشاه جهت ارائه مدل استفاده شده است. بعد از تعیین حدود طبقات مرحله بعدی نمایش جایگاه متغیرها در جدول با توجه به ایستگاه ، طبقه و نوع متغیر می­باشد. در مرحله پایانی ایستگاه­های همگن براساس میزان تفاوت اقلیمی هر منطقه نسبت به دیگر نقاط براساس پارامترهای جوی طبقه بندی شدند. جدول (۴- ۳ ) پارامترهای مورد استفاده همراه با حدود طبقه و جدول(۴- ۴) نتیجه رتبه بندی در دو استان را نشان می­دهد.
با توجه به جدول (۴-۴) می­توان ملاحظه کرد در استان کردستان ایستگاه­های زرینه اوباتو و مریوان در یک گروه با ریسک خشکسالی کمتر و ایستگاه­های بیجار و سنندج و قروه در گروه دیگر با ریسک بیشتر قرار می­گیرند. همچنین در استان کرمانشاه ایستگاه­های کنگاور و اسلام آباد در یک گروه با ریسک خشکسالی کمتر و ایستگاه­های روانسر و کرمانشاه و سرپل­ذهاب در گروه دیگر با ریسک بیشتر قرار می­گیرند.
۴ -۳-۲- تصحیح، تکمیل و تطویل آمار
در این قسمت ابتدا داده ها با بهره گرفتن از آزمون همگنی و یکنواختی داده ها با روش ران تست با بهره گرفتن از جدول U مورد بررسی قرار گرفتند. پس از اطمینان از تصادفی بودن داده ها، جهت صحت سنجی داده ها از آزمون جرم مضاعف با کمک ایستگاه­های هم گروه در هر استان استفاده گردید.
بعد از مشخص شدن ایستگاه­های همگن در هر استان، با روش نسبت­ها برای داده ­های بارندگی و از روش تفاضل­ها برای داده ­های دما به بازسازی داده ها و تطویل آمار پرداختیم. در پایان ۱۰ ایستگاه­ با طول دوره آماری ۲۵ سال، از سال زراعی ۶۵-۱۳۶۴ تا ۸۹-۱۳۸۸ انتخاب گردیدند که در جداول (۴-۱) و (۴-۲) با علامت ✓مشخص شده ­اند
جدول شماره (۴- ۳) پارامترهای مورد استفاده همراه با حدود طبقه
الف- استان کرمانشاه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...