۳-۱۰-۲. سازگاری درونی سنجه‌ها
سازگاری درونی سنجه‌ها شاخصی است از تجانس بندها در سنجه که مفهوم را انعکاس می‌دهند. به عبارت دیگر ، بندها باید با همدیگر به عنوان یک مجموعه عمل کنند وبه طور مستقل مفهوم یکسانی را اندازه گیری کنند به گونه‌ای که پاسخ دهندگان معنای کلی یکسانی را برای هر یک از مؤلفه‌ها قایل شوند. سازگاری می‌تواند از طریق روائی دونیمه کردن مجموعه سوالهای پرسشنامه یا سنجه و روائی سازگاری بین خود سوالها یا طبقات، آزمون شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ضریب آلفای کرونباخ نوعی ضریب پایایی است که نشان می‌دهد چگونه اجزاء در یک مجموعه ، به نحو مناسب به یکدیگر همبسته شده‌اند. آلفای کرونباخ در قالب میانگین همبستگی‌ای درونی میان اجزاء سنجش کننده مفهوم محاسبه می‌شود (همان، :۳۱۸).
فرمول مورد استفاده برای محاسبه آلفای کرونباخ:
k: تعداد گویه‌های پرسشنامه
: واریانس هر سوال
: واریانس مجموعه سوالات
داده های پرسشنامه پس از توزیع در بین جامعه آماری و وارد نمودن اطلاعات آن در نرم افزارSPSS نسخه ۱۸ ، ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) محاسبه گردید.
در تحقیقات علمی پرسشنامهای، اعتبارهای کمتر از ۶/۰، معمولاً ضعیف تلقی می‌شود، دامنه ۷/۰ قابل قبول و بیش از ۸/۰ خوب تلقی میشود. البته هر چه ضریب اعتبار به عدد یک نزدیکتر شود بهتر است (سکاران، ۱۳۸۰،ص ۳۸۵).
در تحقیق مورد نظر به کمک روش آلفای کرونباخ برای ۲۴ فرضیه پرسشنامه بازارگرایی، مقدار آلفای کرونباخ ۹/۰ بدست آمد که نشان دهنده اعتبار بسیار بالای پرسشنامه می‌باشد.
جدول۳-۳: مقدارضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه بازارگرایی اسلاتر و نارور

ضریب آلفای کرونباخ
تعدادسوالات
۹/۰
۲۴

برای پرسشنامه نوآوری خدمات نیز مقدار ضریب آلفای کرونباخ ۱۷ فرضیه پرسشنامه نوآوری خدمات ۸۲۲/۰ بدست آمد.
جدول۳-۴: مقدارضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه نوآوری خدمات

ضریب آلفای کرونباخ
تعداد سوالات
۸۲۲/۰
۱۷

۳-۱۱. روایی[۶۴]
روایی ، قدرت یک وسیله سنجش در پیش‌بینی و اندازه گیری چیزی است که برای سنجش و برآورد آن طراحی شده است. برای وضوح موضوع ، می‌توان آزمونهای روایی را تحت سه عنوان کلی گروهبندی کرد:
۳- ۱۱- ۱. روایی محتوا:
روایی محتوا ایجاد اطمینان می‌کند که همه ابعاد و مؤلفه هایی که می‌توانند مفهوم مورد نظر ما راانعکاس دهند درآن سنجه وجود دارد. هر چه وجود این ابعاد و مؤلفه‌ها در سنجه جهت انعکاس مفهوم ، بیشتر باشد ،‌روایی محتوی بیشتر می‌شود.
پرسشنامه مورد استفاده در تحقیق حاضر از بعد محتوا، روائی خوبی داشته است.
۳- ۱۱- ۲. روائی وابسته به معیار:
روائی وابسته به معیار وقتی ایجاد می‌شود که سنجه مورد نظر، افراد را بر اساس معیاری که انتظار پیش بینی آنها می‌رود ، متمایز سازد.
۳- ۱۱- ۳. روائی سازه ( مفهومی‌):
روایی سازه مشخص می‌کند که نتایج بدست آمده از کاربرد سنجه‌ها تا چه حدی با تئوریهای که آزمون بر اساس آن طراحی شده ، سازگاری دارد.
از این جنبه نیز(با توجه به نتایج بدست آمده که در فصلهای بعدی بیان می‌شود )‌، پرسشنامه دارای روائی نسبتاً خوبی بوده است.
۳-۱۲.آزمون فرض نرمال بودن متغیرها:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...