کاربرد کود های فسفری (زیستی و شیمیایی) اثر معنیداری بر تعداد دانه در ردیف داشت (جدول۴-۱). کودهای فسفر زیستی و شیمیایی نسبت به شاهد به ترتیب ۲۱/۸ و ۴۱/۱۴ درصد افزایش در تعداد دانه در ردیف را سبب شد. در صورتی که کاربرد۵۰ درصد فسفر زیستی +۵۰ درصد فسفر شیمیایی، بیشترین تاثیر را بر افزایش تعداد دانه در ردیف داشت و توانست به مقدار ۲۹ درصد نسبت به شاهد آن را افزایش دهد (نمودار ۴-۵).
با توجه به اینکه فسفر شیمیایی به سرعت تثبیت میشود و کارایی کود زیستی فسفر نیز، بدون کاربرد فسفر شیمیایی پایین میآید و باکتریهای موجود در کود زیستی برای شروع فعالیت اولیه نیاز به مقداری فسفر دارند، در نتیجه کارایی کود زیستی به تنهایی، مشابه فسفر شیمیایی است (Arpana et al., 2002).

از آنجا که تعداد دانه نهایی در بلال در حدود دو یا سه هفته پس از گرده افشانی تعیین میشود و تعداد ردیف دانه در بلال در شرایط مختلف محیطی تقریبا ثابت است. بنابراین در دسترس بودن عناصر غذایی بویژه فسفر در افزایش تعداد دانه در ردیف مؤثر است. در همین زمینه گزارش شده که استفاده از کود بیولوژیک توأم با کود شیمیایی، تعداد دانه در غلاف سویا را افزایش داد (Ngoc Son and Hiroaka, ۲۰۰۱).
نمودار ۴-۵: متوسط تعداد دانه در ردیف ذرت تحت تاثیر تیمارهای کود فسفری.
۴-۱-۴ – عملکرد دانه ذرت
نتایج تجزیه واریانس نشان داد که عملکرد دانه ذرت به طور معنیداری تحت تاثیر مکان قرار گرفت (جدول۴-۲)، به طوریکه عملکرد دانه ذرت در کرمان ۲۱/۱۹ درصد بیشتر از بردسیر بود (نمودار ۴-۶). با توجه به اینکه ذرت گیاهی گرما دوست میباشد، بنابراین شرایط اقلیمی کرمان برای رشد ذرت مناسبتر و مطلوبتر بوده و این امر موجب حصول عملکرد بالاتر ذرت در کرمان گردیده است. از طرفی با توجه به اینکه آب و هوایی بردسیر خنکتر از کرمان است. در بردسیر شرایط مناسبتری برای رشد خلر وجود داشته و در نتیجه عملکرد بیشتری در این مکان، برای خلر حاصل شده است.
جدول۴-۲ : مقادیر میانگین مربعات در تجزیه مرکب داده ها روی مکان ها برای عملکرد دانه، بیولوژیک و شاخص برداشت ذرت تحت تاثیر مکان، نسبتهای کاشت و کود فسفری

منابع تغییرات
درجه آزادی
عملکرد دانه ذرت
عملکرد
بیولوژیک ذرت
شاخص برداشت ذرت

مکان

۱

*۲۹/۳

**۹۴/۲۷

*۰۹/۱۸۳

تکرار در مکان

۶

ns89/0

ns15/3

ns11/21

نسبتهای کشت

۳

**۱۰/۴

**۰۲/۱۳

**۳۲/۱۹۴

کود فسفری

۳

**۰۷/۴

**۷۶/۱۰

*۷۸/۱۸۱

کود فسفری×نسبتهای کشت

۹

ns93/0

ns94/2

ns15/35

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...