توسعه بازار صادرات
(۲۰۱۲ : John W. Cadogan (
فصل سوم: روشتحقیق
مقدمه:
هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ماست . به منظور آگاهی ازمشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی، تغییرات قابلملاحظهای پیداکردهاند. این حرکتها سببشدهکه برای بررسی رشته های مختلف انسانی، از روش علمی استفادهشود.( ایران نژاد پاریزی ، ۱۳۷۸ : ۹) از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقتیابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد و انتخاب روشتحقیق مناسب به هدفها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرائی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

روشتحقیق:
تحقیق را میتوان تلاشی منظم و سازمانیافته برای بررسی مسئله خاص که به یک راهحل نیازدارد توصیفکرد و شامل گامهایی است که طراحی و پیگیری میشوند تا پاسخهایی برای مساله موردعلاقه ما بدستآید . (سکاران،۱۳۸۰: ۶)
هدف از تحقیق کاربردی به دست آوردن درک یا دانش لازم برای تعیین ابزاری است که به وسیله آن نیازی مشخص و شناخته شده برطرف گردد. دراین نوع تحقیقات هدف کشف دانش تازهای است که کاربرد مشخصی درباره فرآورده یا فرآیندی در واقعیت را دنبالمیکند. (خاکی،۱۳۷۹: ۹۴) مطالعه توصیفی برای تعیین و توصیف ویژگیهای متغیرهای یک موقعیت صورتمیگیرد. مطالعات توصیفی همچنین برای درک ویژگیهای سازمانهایی که رویه های مشابهیدارند، بهکارمیرود .
بطور کلی باید گفت این تحقیق از نظر هدف ، کاربردی و از جهت روش گردآوری داده ها، توصیفی و بطور مشخص ترکیبی از نوع توصیفی- همبستگی است.
متغیرهای تحقیق:
در انجام پژوهش برای پاسخ به سوالات یا آزمودن فرضیه ها، لازم است که متغیرها شناسائیشوند . در این پژوهش از ۲ نوع متغیر استفاده شده است :
متغیر مستقل انعطافپذیری استراتژیک ( از بعد تجربهصادرات ، تصمیمگیری و هماهنگی ) و متغیر وابسته توسعه بازار و عملکرد صادراتی است.
روش گردآوری داده ها:
در این پژوهش از دو روش کتابخانه ای و میدانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است.
روش کتابخانه ای:
هر محققی قبل ازشروع پژوهش و هنگامی که به موضوعی ویژه برای پژوهش علاقمند شدهاست، ناگزیر از مراجعه به کتابخانه خواهد بود. با مطالعه کتابها، مقاله ها و تحقیقات دیگران که درحوزه موضوع مورد علاقه اوست ، موضوع پژوهش خود را خالصتر و رساتر سازد. برای پیشینه و ادبیات پژوهش از کتابخانه و مراجعه به اینترنت استفادهشدهاست.
روش میدانی:
در این روش ابزارگردآوری داده های اولیه از طریق پرسشنامه و یا مصاحبه منظم بوده است . در تحقیق حاضر با بهره گرفتن از نظر صاحبنظران و اساتید کمیته تحقیق، عوامل مرتبط با موضوع شناسایی شده و با استفاده ازمقیاس درجهبندی لیکرت پرسشنامه مقدماتی تهیهگردید. پس از تعیین اعتبار و روایی آن ، پرسشنامه نهایی تهیه و اطلاعات مورد نیاز جمعآوری شدهاست .
پرسشنامه شامل۲ قسمت عمده است :
۱-اطلاعات عمومی پاسخگو: در این بخش از سوالات سعی شده تا اطلاعات کلی و جمعیت شناختی مربوط به پاسخ دهندگان جمعآوری شود که شامل ۵ سوال است .
۲-اطلاعات اختصاصی: این بخش شامل سوالات تخصصی است که درطراحی آنها سعی شده تا حد ممکن قابل فهم و ساده باشند. برای طراحی این بخش از طیف ۵ بخشی لیکرت استفادهگردیدهاست که یکیاز رایجترین مقیاسهای اندازه گیری به شمار میرود. شکل کلی و نحوه امتیازدهی طیف لیکرت بصورت جدول ۳-۱ است .

خیلی مخالفم

مخالفم

نظری ندارم

موافقم

خیلی موافقم

۱

۲

۳

۴

۵

جدول ۳-۱-مقیاس ۵گزینه ای لیکرت
پایائی و روائی پرسشنامه:
پیش از اطمینان نهائی به ابزارهای اندازه گیری و بکارگیری آنها در مرحله اصلی جمعآوری داده ها ، ضرورت دارد که پژوهشگر از طریق علمی، اطمینان نسبی لازم را نسبت به روایی ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند.
۱٫۵٫۳ پایائی:
شرط بدستآوردن داده های خوب ایناستکه شیوه اندازه گیری پدیده موردنظر دارای اعتبارو روایی کافی باشد. اعتبار یا قابلیت اعتمادیکیاز ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است ومنظور ایناستکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد. در واقع مقصود آن است که اگر ابزار اندازه گیری را دریک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم ، نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. (خاکی،۱۳۷۹: ۲۴۵) ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگیهای با ثبات آزمودنی و یا ویژگیهای متغیر و موقتی وی را میسنجد و دامنه آن از صفر ( عدم ارتباط ) تا ۱+ ( ارتباط کامل ) می باشد . (سرمدودیگران،۱۳۷۹: ۱۶۶)
در این پژوهش برای تعیین پایائی از روش آلفای کرونباخ استفاده می گردد. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند، بکارمی رود .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...