• در هدایت وسایل نقلیه با بهره گرفتن از GPS برای رسیدن به مقصد، بدون نیاز به نقشه.
    • ( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

  • گردشگران و کوهنوردان از آن استفاده می کنند تا مسیر خود را پیدا کنند. ]۳۰[،]۳۴[

می توان یک اتومبیل را با یک سیستم نمایشگر ویدئویی در داشبورد آن تصور کرد. شکل (۲-۷). در حال حاضر ردیابی وسیله نقلیه یکی از کاربرد های در حال رشد GPS می باشد. تجهیزات GPS در ناوگان وسایل نقلیه، سیستم های حمل و نقل عمومی، کامیون های حمل بار استفاده می شود، حتی پیک های خدماتی از این گیرنده ها برای نشان دادن موقعیت خود در تمام مواقع استفاده می کنند. GPS در نجات زندگی نیز کمک می کند، بیشتر واحدهای پلیس، آتشنشانی و خدمات اورژانس (اضطراری) پزشکی از گیرنده های GPS در ماشین های خود جهت تعیین نزدیک ترین مرکز اورژانس که بتواند سریع ترین واکنش ممکن را نسبت به وضعیت زندگی یا سلامتی نشان دهد، استفاده می کنند.
۲-۲-۸-۴-استفاده از GPS تلفن همراه در کنترل ترافیک
در یک تحقیق که محققان دانشگاه کالیفرنیا و شرکت نوکیا [۳۲]آن را انجام دادند، طى آن شهروندان بوسیله فناوری GPS از ترافیک بزرگراه ها مطلع می شدند؛ محققان کارایى استفاده از تلفن هاى همراه مجهز به GPS را جهت کنترل وضعیت ترافیک، با حفظ حریم خصوصى کاربران، مورد آزمایش قرار دادند. در این آزمایش، یکصد خودرو در یکى از بزرگراه هاى بین ایالتى آمریکا در مسیرى حدود ده مایل، به مدت ۳ ساعت تردد کردند. هر خودرو مجهز به یک گوشى موبایل نوکیا N95 به همراه نرم افزارى است که در فواصل زمانى مشخص، سرعت خودرو مربوطه را از طریق GPS به سرورهایى که از این طریق روند ترافیک را محاسبه و پیش بینى مى کنند، ارسال مى نماید.
وجود یک سیستم ردیابى مستقل، به مرکز دریافت پیام ها اجازه مى دهد که موقعیت هر خودرو را ارزیابى نموده و از امنیت رانندگان نیز اطلاع حاصل نماید. با بهره گرفتن از اطلاعات ارسالى از GPS ها مى­توان سرعت آتى و زمان تردد خودروها را پیش بینى نمود و در نتیجه وضعیت واقعى ترافیک را کاملا تحت کنترل داشت. در حال حاضر وضعیت ترافیک با بهره گرفتن از حسگرهاى موجود در خیابان ها، رادارها و دوربین هاى کنارجاده ها کنترل مى گردد. یکى از مشکلات این روش، بالا بودن هزینه نصب و نگهدارى سیستم ها و تجهیزات مربوطه است که سبب محدودیت مناطق تحت پوشش آنها گردیده است. بنا به اظهارات یکى از مدیران پروژه مذکور، دسترسى به شبکه گسترده اى از تلفن هاى همراه در مسیر جاده ها بدون شک منجر به کاهش هزینه هاى آژانس هاى حمل و نقل جهت دستیابى به اطلاعات ترافیکى خواهد شد. به علاوه این روش به رانندگان اجازه مى دهد که به آسانى با بهره گرفتن از تلفن هاى همراه بتوانند مسیر خود را با اطمینان کامل انتخاب نمایند.
سیستم هاى مبتنى بر GPS قادرند تنها با اختلاف چند متر، محل دقیق خودرو را شناسایى نموده و سرعت آن را نیز محاسبه نمایند. با توجه شکل (۲-۸) افزودن گوشى هاى تلفن همراه مجهز به GPS به سیستم کنترل ترافیک نه تنها به تهیه اطلاعات ترافیکى در مسیرها و معابر شهرى کمک مى کند، بلکه در مورد هشدار خطرات جاده اى و احتمال کاهش تصادفات نیز بسیار موثرخواهد بود. چنین سیستم هایى به طرق مختلف قادر به جمع آورى اطلاعات مى باشند که از آن میان مى توان به سنجش قدرت سیگنال هاى ارسالى، اشاره نمود؛ هر چند براى اولین بار است که در چنین مقیاس وسیعى از گوشى هاى هاى موبایل مجهز به، GPS جهت تامین اطلاعات ترافیکى با در نظر گرفتن فاکتورهایى چون هزینه پهناى باند و تامین امنیت حریم خصوصى کاربران، استفاده مى شود. محققان معتقدند هر چند کاربران گوشى ها قادرند اطلاعات مربوط به سرعت و موقعیت خود را هر سه ثانیه یک بار ارسال نمایند، اما در حالت کلى یک سیستم کنترل ترافیک کارا و استاندارد نباید نیاز به ارسال چنین حجم اطلاعاتى را که در اختیار داشتن پهناى باند عظیمى را نیز طلب مى کند، دارا باشد.
شکل(۲-۸)-کاربر در حال استفاده از نرم افزارهای موقعیت یاب جهانی
۲-۲-۹-سامانه یکپارچه کنترل ترافیک SOTM
سامانه یکپارچه کنترل ترافیک SOTM [۳۳]جهت کنترل پویای ترافیک شهری طراحی شده است. بدیهی است چنین سامانه ای باید به اطلاعات ترافیکی تمام نقاط شهر بطور همزمان دسترسی داشته باشد تا بتواند سیاست های صحیح ترافیکی را در شبکه ترافیک شهری اعمال نماید. از سوی دیگر ارائه خدمات ترافیکی به شهروندان هدفمند و در راستای کنترل و مدیریت ترافیک صورت می پذیرد تا از ازدحام های احتمالی که ممکن است در شبکه شهری بوجود آید جلوگیری شود]۱۲[.
از جمله مهمترین ویژگی های SOTM می توان به: ۱) استفاده از شبکه موبایل بعنوان در دسترس ترین شبکه ارتباطی برای شهروندان. ۲) استفاده از تلفن همراه شهروندان بعنوان در دسترس ترین واسط ارتباطی با شهروندان و ۳) یکپارچه سازی سامانه ارائه خدمات ترافیکی شهری اشاره نمود]۱۱[.
در ذیل به معرفی برخی از خدمات ارائه شده در سیستم های حمل و نقل هوشمند و SOTM می پردازیم.

  • افزایش ایمنی در تقاطع ها: حسگرهای نصب شده در تقاطعاتی که از قبل به عنوان نقاط حادثه خیز تردد عابرین پیاده شناسایی شده اند، حضور عابرین پیاده در عرض تقاطع را به اطلاع مرکز کنترل ترافیک و از آن طریق به اطلاع رانندگان در مسیر حرکت می رساند تا از ترمزها و توقف های ناگهانی و احتمال تصادف خودروها با عابرین پیاده یا سایر خودروها کاسته شود.
  • افزایش ایمنی در موارد خاص: این خدمات جهت افزایش ایمنی در زمان وقوع شرایط و حوادث خاص ارائه شده است به عنوان مثال طی وقوع شرایط یخبندان و لغزندگی جاده که توسط سنسورهای سطح روسازی در مسیر گزارش شده است از طریق مرکز کنترل به اطلاع خودروهای واقع در معبرخواهد رسید.
  • افزایش ایمنی در قوس ها: در این سیستم ها با توجه به دید کم و سرعت بالای خودروهای خط سرعت قبل از قوس، رانندگان بدون پیش آگاهی و کاهش سرعت موفق به توقف کامل خودرو خود نخواهند شد. لذا توقف خودرو بلافاصله بعد از قوس، بوسیله حسگرهای الکتریکی واقع در معبر به مرکز کنترل، اطلاع داده می شود. پس از پردازش سریع اطلاعات، توقف ناخواسته خودرو و محل دقیق آن در اختیار رانندگان در مسیر قرار می گیرد.
  • درخواست موج سبز: با بهره گرفتن از این سرویس، می توان حرکت واحد های سیار پلیس، آتش نشانی و آمبولانس را در مسیرهای شهری، تسهیل نمود. بعنوان مثالی از شیوه عملکرد این سرویس، پس از درخواست یک واحد سیار پلیس برای موج سبز و ارسال نمودن اطلاعات مورد نیاز SOTM مانند کد شناسایی، مبدا و محل تصادف، بخش مدیریت و کنترل ترافیک، سیاست های خود را در جهتی تنظیم می نماید که کمترین بار ترافیک به مسیر انتخابی واحد سیار پلیس اضافه شود]۵ [.

۲-۲-۱۰-مخابرات اطلاعات
اطلاعات جمع آوری شده از شبکه های حمل و نقل توسط منابع ثابت مانند شناسگرهای حلقوی و CCTVرا می توان از طریق ابزارهای ارتباطی ثابت یا متحرک به مراکز عملیاتی ارسال کرد. در مورد وسایل نقلیه، به مخابرات سیار نیاز است. به این ترتیب اطلاعات کسب شده از وسیله نقلیه توسط منابع سیار مانند گشت های هوایی و خروجی حاصل از پردازش اطلاعات داخل وسیله نقلیه و هماهنگ کننده های GPS از طریق بی سیم یا وسایل ارتباطی سیار به مرکز عملیات ارسال می­ شود. پارامترهای ترافیکی بدست آمده از شناسگرهای ترافیک از طریق کابل مسی با پهنای باند کم (خطوط تلفن) یا شبکه بی سیم با پهنای باند کم (مانند packet radio) ارسال می شوند. زیرا پارامترهای ترافیکی فقط چند بیت در واحد زمان را شامل می­شوند. بر عکس تصاویر زنده ویدئویی می توانند شامل بیت های زیاد اطلاعات در هر واحد زمان باشند و از این رو نیازمند سیستم مخابراتی با پهنای باند بالا مانند کابل های کواکسیال و فیبرهای نوری هستند. به این ترتیب پیش از آنکه اطلاعات به مرکز مدیریت ترافیک ارسال شود پردازش اطلاعات برای تبدیل تصاویر دوربین های ویدئویی به پارامترهای ترافیکی معمولا در محل صورت می گیرد] ۱۴ [.
۲-۲-۱۱-توزیع اطلاعات
مسئولین دولتی می توانند ترافیک و سایر اطلاعات مرتبط از قبیل جاده، فضای موجود برای پارک وسیله نقلیه و غیره را برای افزایش کارایی حمل و نقل، امنیت و کیفیت زیست محیطی اعلام کنند. بخش خصوصی مسئول اطلاع رسانی نیز، اطلاعات مشابه را اعلام می کند و سود خود را از طریق آگهی و یا دریافت هزینه از کاربران به دست می آورد. در چنین مواردی ارزش اطلاع رسانی ترافیک از طریق سفارشی کردن اطلاعات افزایش می یابد و به دلیل تجاری، این ارزش می تواند با سایر خدمات اطلاع رسانی (سرویس پیجینگ ) همراه شود]۱۴[.
دو روش برای اعلام ترافیک و دیگر اطلاعات مربوط وجود دارد :

  • ترمینال های ثابت
  • ترمینال های سیار

ترمینال های ثابت که در شبکه های حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

      • تلفن معمولی
      • رادیو
      • تلویزیون
      • کامپیوتر رومیزی
      • دستگاه فکس
      • کیوسک اطلاع رسانی
      • تابلوهای متغیر خبری

و ترمینال های سیار شامل موارد زیر می شوند:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...