مشکلات کیفیت توان باعث اختلال در ولتاژ،جریان و یا فرکانس می‌شوند که باعث اختلال و خرابی تجهیزات مشترکان می‌گردد.این اختلالات را می‌توان به دو دسته اختلال مربوط به منبع و بار طبقه بندی کرد. از اختلالات مربوط به منبع می‌توان وقفه، ولتاژ sag(کاهش ولتاژ)، ولتاژ swell(افزایش ولتاژ)، نامتعادلی ولتاژ و نوسانات ولتاژ [۱]را نام برد. اختلالات مربوط به بار، جریان هارمونیکی بار و جریان راکتیو بار می‌باشد [۱],[۲],[۳].
مشترکان و شرکت برق بایستی دو طرف مشکلات مربوط به کیفیت توان را کاهش دهند یا به عبارت دیگر کیفیت توان را افزایش دهند.شرکت برق بایستی طرح‌های بهتری برای عملکرد و حفاظت سیستم در برابر مشکلات مربوط به منبع بکار ببرد. به موازات آن شرکت برق بایستی مشترکان را مجبور به استفاده از وسایلی مانند جبران کننده‌های توان راکتیو و فیلتر برای بهبود کیفیت توان کند‌. علاوه بر این مشترکان بایستی از تجهیزات اضافی مانند ژنراتورها و تنظیم کننده‌های ولتاژ برای حفاظت بارهای خود در برابر مشکلات احتمالی که ممکن است در سیستم قدرت رخ دهد؛نیز استفاده کنند.در نتیجه مشترکان بایستی توان راکتیو و هارمونیک تولیدی خودشان را جبران کرده و بارهای خود را از مشکلات مربوط به سیستم محافظت کنند.مشتریان بایستی بالاترین سطح آگاهی از کیفیت توان را داشته باشند زیرا ممکن است هر دو مشکل مربوط به کیفیت توان برای آنها اتفاق بیفتد.به عنوان مثال بارهای که از یکسو کننده‌های تریستوری یا دیودی استفاده می‌کنند مانند درایورهای تنظیم کننده سرعت (ASDs) ،منبع تغذیه اضطراری (UPSs) و مبدل‌های الکترونیکی مقدار قابل توجهی جریان هارمونیکی می‌کشند،به طوری که باعث اعوجاج شکل موج ولتاژ در نقطه اتصال مشترک (PCC)[2] می‌شود.همانطور که در شکل ۱-۱ می‌بینید منظور از PCC نقطه‌ای است که در آن بارهای دیگری از همان مشترک یا مشترک دیگر به منبع متصل می‌شوند.اگر مشترکی که هارمونیک ایجاد کرده دارای یک بار حساس به اعوجاج ولتاژ باشد بیشترین تاثیر بر روی همان مشترک می‌باشد.دیگر بارهای حساس به هارمونیک که به همان PCC متصل شده‌اند نیز تحت تاثیر این مشکل کیفیت توان قرار می‌گیرند.در نتیجه مشترکان بایستی سطح کیفیت توان مورد نیاز و شرایط تحمیل شده توسط سیستم را تعیین کنند و سپس یک راه حل قابل قبول برای برآورده کردن نیازهای خود درخواست دهند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

به منظور طبقه بندی و ارزیابی مشکلات کیفیت توان،بایستی برخی از معیارهای کیفیت توان در نظر گرفته شوند.در استاندارد IEEE1159 تغییرات ولتاژ منبع و در استاندارد IEEE519 کنترل هارمونیک توصیه شده آمده است که به ترتیب مربوط به مشکلات کیفیت توان منبع و بار می‌باشند.برای توان راکتیو،محدودیت‌های مقامات محلی در نظر گرفته شده است.در جدول ۱-۱ طبقه بندی تغییرات اندازه ولتاژ با توجه به مدت زمان اختلال براساس استاندارد IEEE519 آمده است.از این جدول می‌توان دید که انحراف بزرگتر از ۰.۱ پریونیت در ولتاژ مشکل ساز در نظر گرفته شده است و طبقه بندی بر اساس ولتاژ sag و ولتاژ swell می‌باشد [۱].
جدول۱-۱ : استاندارد IEEE1159 محدودیت تغییرات ولتاژ.

دامنه ولتاژ

زمان

طبقه بندی

۰.۵ تا ۳۰ سیکل

sag

فوری

۰.۵ تا ۳۰ سیکل

swell

۰.۵ تا ۳ ثانیه

انقطاع

آنی

۰.۵ تا ۳ ثانیه

sag

۰.۵ تا ۳ ثانیه

swell

۳ ثانیه تا ۱ دقیقه

انقطاع

موقت

۳ ثانیه تا ۱ دقیقه

sag

۳ ثانیه تا ۱ دقیقه

swell

بیشتر از ۱ دقیقه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...