۳-۲- جامعه آماری و نمونه آماری
در این پژوهش با توجه تعداد کم جامعه آماری تمام ۳۰ نفر از مدیران سطوح عالی و ۱۵۰مدیر میانی و عملیاتی سازمان صنعت معدن و تجارت استان هرمزگان به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده اند.
۳-۳- ابزار اندازه گیری تحقیق
ابزار اصلی برای کسب داده های تحقیق حاضر پرسشنامه بوده است. پرسشنامه حاوی تعدادی سوال درباره متغیرهای مورد سنجش از جامعه مورد مطالعه است. این سوالات با بهره گرفتن از تکنیک های خاص و نیز مقیاس‌ها به گونه ای ساخته می شود که بتوان اطلاعات مورد نظر را از جامعه یا نمونه مورد مطالعه گردآوری کرد. این سوال‌ها که هریک درباره یکی از ابعاد یا متغیرهای موضوع مورد مطالعه است باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که آنچه را به عنوان پاسخ از پاسخگو یا عضو جامعه و نمونه طلب می نماید، مشخص سازد. اگر طرح سوالات پرسشنامه بر این اصل تاکید داشته باشد یقیناً پرسشنامه از روایی لازم برخوردار خواهد شد و از درج سوالات بی ارتباط یا سوالات اضافی که جز اتلاف وقت و امکانات و آشفتگی در کار تحقیق نتیجه ای ندارد، خودداری خواهد گردید. از طریق سوالهای پرسشنامه می‌توان دانش، علایق، نگرش و عقاید آزمودنی را مورد ارزیابی قرار داد. در این پژوهش یکی از پرسشنامه فرسودگی شغلی گلدارد (۱۹۸۹) و از پرسشنامه محقق ساخته طلاق عاطفی استفاده شد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۳-۱- پرسشنامه فرسودگی شغلی گلدارد
پرسشنامه فرسودگی شغلی گلدارد را می توان جهت سنجش میزان فرسودگی ناشی از کار مورد استفاده قرار داد. گلدارد(۱۹۸۹) این پرسشنامه را در ابتدا جهت سنجش میزان فرسودگی مشاوران تهیه کرد. در حال حاضر در بسیاری از پژوهش های داخلی وخارجی از این پرسشنامه جهت سنجش فرسودگی ناشی از کار مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار دارای ۴۰ عبارت است که احساس فرد را نسبت به کارش نشان می دهد. به عبارت دیگر این پرسشنامه نشان می دهد که افراد تا چه اندازه در معرض خطر فرسودگی ناشی از کار هستند. روش نمره گذاری : سیستم نمره گذاری بر مبنای مقیاس لیکرت است و هر پرسش نمره ای از ۱ تا ۷ دارد. عبارات ۴۰،۳۸،۳۷،۳۵،۳۴،۳۱،۲۷،۲۵،۲۲،۲۱،۱۸،۱۳،۹،۸،۷،۴،۳،۱، به صورت زیر نمره داده می شوند:
کاملاً مخالف ۷، مخالف۶، نسبتاً مخالف۵، نمی دانم ۴، نسبتاً موافق۳،موافق۲،کاملاً موافق۱
عبارات ۳۹،۳۶،۳۳،۳۰،۲۹،۲۸،۲۶،۲۴،۲۳،۲۰،۱۹،۱۷،۱۶،۱۴،۱۲،۱۱،۱۰۶،۵، به صورت معکوس نمره گذاری می شوند.
برای بدست آوردن نمره کل فرسودگی، نمرات همه پرسش ها با یکدیگر جمع می شوند و به صورت زیر تفسیر می گردند.
اعتبار و روایی
این پرسشنامه در تحقیقات متعددی به کار رفته و پایایی آن محاسبه گردیده است. از جمله خاکپور و بیرشک ضریب پایایی۸۶٪ و عرفانی ضریب پایایی ۷۶٪ را گزارش نموده اند (اسفندیاری، ۱۳۸۰).
اعتبار این پرسشنامه توسط آلفای کرونباخ اندازه گیری شد.
فرمول محاسبه‌ی آلفای کرونباخ به شرح زیر است:
i: تعداد زیرمجموعه‌ی سئوال‌های پرسشنامه، : واریانس نمرات هر زیر مجموعه، : واریانس کل
ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مذکور ۸۲۲/۰ محاسبه شد، هم‌چنین ضریب آلفای کرونباخ برای فرسودگی شغلی در مولفه ارتباط با همکاران ۵۵۵/۰ و مولفه رضایت شغلی ۲۶۶/۰ و مولفه ارتباط عاطفی منفی ۷۵۸/۰ محاسبه شد.
۳-۳-۲- مقیاس طلاق عاطفی
این مقیاس یک پرسشنامه محقق ساخته با بهره گرفتن از پژوهش(آزادی و همکاران، ۱۳۸۸)، می باشد که از ۲۴ گویه تشکیل شده است. نمره گذاری آزمون به صورت یک طیف لیکرت دو گزینه ای (۱= بلی و ۲= خیر) می باشد. روایی و پایایی آزمون به این ترتیب که در ابتدا ۳۰پرسشنامه توزیع و جمع آوری شد و پایایی آن به وسیله ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد، که برابر ۹۲۵/۰ بود و این مقدار بالای آلفای کرونباخ نشان دهنده معتبر بودن روایی آزمون می باشد.
۳-۴- روش اجرا
پس از تهیه پرسشنامه و تأیید اساتید و مجوز دانشگاه به سازمان صنعت معدن و تجارت استان هرمزگان مراجعه شد و پرسشنامه ها در اختیار مدیران آن سازمان قرار گرفت. در هنگام شروع پرسش گرى توضیحات لازم درباره تحقیق، اهداف، نتایج و به ویژه تاثیراتى که در جامعه خواهد داشت، به شرکت کنندگان ارائه شد و پس از تاکید در خصوص محفوظ ماندن اطلاعات و داده‌ها به آن‌ها اطمینان داده شد. در ابتدا تعداد ۳۰ پرسشنامه به دلیل یافتن پایایی در اختیار مدیران قرار گرفت . پایایی مدنظر به دست آمد. سپس تعداد ۱۸۰ پرسشنامه در بین مدیران کل و جز توزیع شد، در پایان پس از جمع آوری پرسشنامه ها، از همکارى پاسخ گویان تقدیر و تشکر گردید. سپس جهت تجزیه و تحلیل داده ها، داده ها وارد نرم افزار spss شدند.
۳-۵- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
تجزیه و تحلیل داده ها فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع آوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمده اند، خلاصه، کدبندی و دسته بندی، . . . و در نهایت پردازش شدند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطات بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید. داده های جمع آوری شده می تواند به صورت دستی یا رایانه ای تجزیه وتحلیل شوند. چنانچه حجم اطلاعات از حد معینی بیشتر باشد امکان تجزیه وتحلیل دستی وجود نخواهد داشت. امروزه تقریبا در همه موارد این امر با بهره گرفتن از رایانه وبرنامه های مختلف تجزیه وتحلیل آماری انجام می پذیرد. به طور عمده در تحقیقات مختلف دو دسته پردازش اصلی بر روی داده ها انجام می شود. برای انجام این کار ازآمار توصیفی واستنباطی استفاده می گردد. درآمار توصیفی که معمولا به توصیف داده ها می پردازد از شاخص های تمایل مرکزی و شاخص‌های پراکندگی برای بیان داده های جمع آوری شده استفاده می شود. برای نشان دادن نتایج کارمعمولا ازجداول توزیع فراوانی براساس تعداد موارد مطلق ونسبی، درصد ونیز نمودارهای مختلف ستونی یا دایره‌ای استفاده می شود. همچنین در این زمینه استفاده ازشاخص های پراکندگی مانند واریانس، انحراف معیار، انحراف استاندارد و. . . قابل ذکر است. در آمار استنباطی به آزمون فرضیه های مورد بررسی در تحقیق پرداخته شد. در این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار spss و Excel دردو سطح توصیفی و استنباطی به تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده پرداخته شد. و سعی گردید تا نتایج حاصل از پرسشنامه‌ها که بین نمونه مناسب وکافی نمونه توزیع شد به صورت خلاصه و همراه با جدول‌ها و نمودارهای مربوطه ارائه شود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های جمع‌ آوری شده از آمار توصیفی شامل: فراوانی، درصد فراوانی و ترسیم جداول و نمودارهای مربوطه و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون جهت بررسی میزان تغییرات هریک از متغیرهای تحقیق استفاده شد.
فصل چهارم
تحلیل نتایج
۴-۱- مقدمه
در این فصل ابتدا با روش آمار توصیفی جامعه مورد مطالعه را مشخص که شامل جداول سن و سابقه و تحصیلات بوده است .در ادامه با توجه به مسائل و فرضیه های مورد مطالعه با ارائه آمار مربوط به چگونگی پرسشنامه ها مانند امتیاز و میانگین بدست آمده و سنجش سطح فرسودگی شغلی بررسی شده است و سپس در بخش آمار استنباطی با انجام آزمون های آماری مناسب همبستگی و رگرسیون روابط بین متغیر های مورد مطالعه بررسی و فرضیات تحقیق اثبات یا رد گردید .
۴-۲- آمار توصیفی :
جدول ۱ – ۴ : درصد و فراوانی مربوط به سن آزمودنی های شرکت کننده در مطالعه حاضر