بر طبق گزارش سالیانه دفتر توسعه گردشگران خروجی چین[۴۲] و به نقل از سازمان جهانی جهانگردی، حدود ۲۰ درصد از گردشگران به صورت خانوادگی و همه اعضای خانواده باهم سفر می کنند. حدود ۳۸ درصد از گردشگران با یکی از اعضای خانواده خود به سفر می روند. حدود ۲۰ درصد دیگر با دوستان، و حدود ۶ درصد بدون همراه سفر می کنند. حدود ۱۵ درصد از کل مسافران و گردشگران خروجی چین را افرادی تشکیل می دهند که در غالب تورهای کاری فنی و اعزامی از سوی شرکت های تجاری و خدماتی و همچنین تحصیلی به سفر می روند (رحیم پور, ۱۳۹۲, ص. ۱۰۷).

ترکیب اعضای خانواده در سفر

    • گردشگران سه نفره: ترکیب اعضای خانواده در سفر شامل پدر، مادر و یک فرزند می شود. این نوع خانواده ها که به خانواده های سه نفره شهری معروف هستند، بیش از ۵۷ درصد از کل گردشگران خانوادگی را تشکیل می دهند.
    • گردشگران دو نسلی: شامل والدینی هستند که با فرزندان بزرگ شده خود سفر می کنند. این گروه حدود ۱۵ درصد از گردشگران خانوادگی را شامل می شوند.
    • گردشگران سه نسلی: این گروه گردشگرانی هستند که مادربزرگ و پدربزرگ، فرزندان و نوه های خود را در سفر همراهی می کنند. این دسته از گردشگران حدود ۱۰ درصد از کل گردشگران خانوادگی را تشکیل می دهند (رحیم پور, ۱۳۹۲, ص. ۱۰۷).

تفاوت های منطقه ای گردشگران خروجی چین

پکن

    • تعداد گردشگران زن، افراد جوان تر و کارمندان “یقه سفید” پکن در مقایسه با سایر شهرهای چین به نسبت جمعیت بیشتر است. آن ها از سطح تحصیلی و سواد انگلیسی بالایی برخوردارند و در مقاصد سفر استفاده بیشتری از اینترنت می کنند.
    • تجربه سفرهای خارجی آن ها به نسبت ساکنان گوانجو، کمتر است، و بنا به اظهارات خودشان بیشتر از بقیه به سفر کردن به صورت مستقل علاقه دارند تا سفرهای گروهی.
    • برخلاف مسافران شهر گوانجو، علاقه آن ها به سفرهای خارجی به مقصد اروپا متمرکز است.
      • پکنی ها به استرالیا به نسبت سایر اهالی چین علاقه بیشتری دارند و مشتاق بازدید از این کشور هستند. آن ها بر این باورند که سفر به استرالیا هزینه کمتری دربر دارد و دشواری های کمتری داشته و اخذ روادید این کشور برایشان راحت­تر است.
      • ( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

گوانجو

    • اهالی این شهر بهتر از ساکنان پکن و شانگهای سفر می کنند.
    • تجربه مسافرتی آنها مربوط به کشورهای آسیایی است و هنگام برنامه ریزی برای گذراندن تعطیلات بیشتر کشورهای آسیایی را انتخاب می کنند. اروپا جاذبه کمتری برای آنها دارد. آشنایی آنها با کشورهای منطقه آسیا بسیار بیشتر از دیگر مقصدها است.
    • علارغم تجربه های سفری که دارند، نسبتا در سفرهایشان ناپخته رفتار می کنند. آن ها عمدتا مسافرت های گروهی را ترجیح داده و نگران ندانستن زبان کشور مقصد هستند.

شانگهای

    • گردشگران این منطقه در مقایسه با همتایان خود در دیگر شهرها مسن تر بوده و احتمال همراه داشتن بچه در آن ها بیشتر است. آن ها در مقایسه با ساکنان پکن تحصیلات کمتری دارند.
    • تجربه آن ها در مسافرت خارجی محدود است و علاقه ای به مسافرت های انفرادی نداشته و ترجیح می دهند به وسیله تور سفر کنند.
    • آن ها در میان انتخاب هایشان به اروپا به صورت جدی فکر می کنند و آرزوی دیدن کشورهای اروپایی را دارند. در انتخاب مقصد سفر با همتایان در گوانجو فرق دارند، ولی در مقایسه با ساکنان پکن علاقه بیشتری نسبت به سفر به کشورهای آسیایی از خود نشان می دهند.
    • استرالیا برای آن ها به نسبت ساکنان دیگر شهرهای جاذبه کمتری دارد و علاقه آنها برای درخواست روادید این کشور پایین است (رحیم پور, ۱۳۹۲, ص. ۱۰۸-۱۰۹).

الگو رزرو در چین

میانگین زمان رزروها قبل از سفرهای تفریحی در بهترین زمان(هفته های طلایی) در بازار چین بین یک یا دو ماه است. میانگین زمان رزورها قبل از سفرهای تجاری شش هفته است. به طور خلاصه ۱۷ درصد از گردشگران چینی دو ماه قبل از سفراقدام به رزرو و خرید پکیج می کنند. ۸ درصد بیش از ۲ ماه و ۷۵ درصد یک ماه و نیم قبل از سفر اقدام به رزرو می­ کنند (رحیم پور, ۱۳۹۲, ص. ۱۰۳). در سال ۲۰۱۰، ۵۱٪ از مسافران چینی رزرو سفر خود را فقط ۰-۳۰ روز در پیش از سفر انجام داده اند (Hansen, P.R. & Jangeresyed, S, 2013) دلیل این رفتار گردشگران چینی، عادتی قدیمی است که با توجه به جمعیت بزرگ چین و ظرفیت محدود راه آهن، هدف کلی کنترل رفت و آمد مردم بوده است که برای سال های بسیاری بلیط قطار در چین تنها ۱۰ روز قبل یا کمتر قابل رزرو بوده است.

نمودار ‎۲‑۱ الگوی زمانی رزور سفر گردشگران چینی( منبع Source: ETOA: Origin Markets Report, 2010: (Hansen, P.R. & Jangeresyed, S, 2013))
می توان اینگونه نتیجه گرفت که گردشگران چینی در آخرین لحظات رزرو خود را انجام می دهند که اینگونه الگوی رزرو بر تمام بخش های گردشگری در چین و کشور مقصد تاثیر گزار است و نیازمند ساختاری انطاف پذیر است

الگوی مخارج گردشگران چینی

چینی ها به طور خاص هزینه بسیار زیادی را برای خرید در مقصدی که به آن سفر می کنند خرج می کنند، که در واقع بیشترین هزینه چینی ها در یک مقصد اختصاص به خرید آن ها دارد و به فرهنگ هدیه دادن در چین مربوط است. چینی ها عادت دارند وقتی به سفر خارجی می روند برای خانواده و دوستان خود هدیه بیاورند.

نمودار ۲‑۲ پیش بینی هزینه کرد گردشگران خروجی چین در مقصد ۲۰۱۱/۲۰۱۶ (Hansen, P.R. & Jangeresyed, S, 2013)

فرهنگ غذایی چین

هنجارها و ارزش های حاکم بر ترجیحات غذایی چین به نسبت غرب متفاوت است (Eves, A., & Cheng, L. , 2007). فرهنگ غذایی چین به طور کلی به تنوع، انعطاف پذیری و سازگاری آن شناخته شده است (Chang, 1977) که شجاعت در خوردن همه نوع خوراکی را تشویق می کند و نقش میزبانی را برای انواع حیوانات و گیاهان به عنوان غذا بازی می کند. از این رو، غذاهای چینی با طبیعت غیر یکپارچه، خود را با درجه بالایی از تنوع و پیچیدگی به خوبی شناسانده اند (Newman, 2004).” وعده غذایی مناسب” در فرهنگ چینی شامل فن[۴۳] (برنج و دیگر مواد غذایی نشاسته مانند رشته فرنگی) و تیسای[۴۴](سبزیجات و گوشت) است (Chang, 1977). به عبارت دیگر،” فن” در نظر گرفته شده هسته مواد تشکیل دهنده از یک وعده غذایی مناسب است، در حالی که تیسای به عنوان “مکمل های کنار غذا” است .” اصول طعم” که باعث تشخیص غذاهای چینی می شود شامل سس سویا، شراب برنج[۴۵] و مخلوط زنجبیل است (Rozin, 1983).
در حالی که جهانی شدن تأثیر زیادی در سیستم های غذایی، ترجیحات مواد غذایی مصرفی و الگوهای مصرف در سراسر جهان می گذارد (Kennedy, G., Nantel, G., & Shetty, P., 2004) گستردش دسترسی به اطلاعات در مورد غذاهای خارجی در اینترنت و رسانه های دیگر، افزایش گردشگران حاصل از کاهش محدودیت های سفر باعث کمک به مصرف کنندگان چینی شده تا در معرض آشپزی خارجی قرار گیرند (Mak, A. H. N., Wong, K. K. F., & Chang, R. C. Y. , 2010). بنابراین، استفاده از مواد غذایی با طعم، مزه، کیفیت و فرهنگ های مختلف رایج و مطلوب شده است (Eves, A., & Cheng, L. , 2007).

مسافران چینی و غذاهای اروپایی

بررسی ها نشان می دهد که چینی ها در سفر غذاهای چینی را ترجیح می دهند. بهتر است که تعدادی غذای چینی به منوهای هتل ها و رستوران ها اضافه شود. آمار نشان می دهد که تنها ۴۴ درصد از گردشگران چینی چندین بار از غذاهای اروپایی در هنگام اجرای تور خورده اند. حدود ۴۶ درصد اعلام کرده اند که تنها یکبار غذای اروپایی صرف کرده اند و ۱۰ درصد گفته اند گاهی اوفات غذاهای غذاهای اروپایی استفاده کرده اند. حدود ۷۰ درصد از گردشگران گفته اند غذاهای اروپایی متنوع است. ۶۰ درصد گفته اند سالم و با سلیقه آماده شده است. ۴۳ درصد گفته اند کسل کننده است و ۳۵ درصد گفته اند مطابق میلشان نیست (رحیم پور, ۱۳۹۲, ص. ۱۷۱).

فرهنگ غذایی چینی ها در استرالیا

در پژوهشی که در استرالیا انجام شده است، ترجیحات غذایی گردشگران چینی در سه منطقه چین( سرزمین اصلی چین، هنگ کنک و تایوان) با یکدیگر مقایسه شده است. نتایج آن به شرح زیر است (Chang, R. C.Y, Kivela, J.& Mak, A. H.N, 2010):.

سرزمین اصلی چین

مردمان سرزمین اصلی چین در معرض نسبتا کمتری به غذاهای غربی قرار گرفته اند و غذای استرالیایی در سرزمین اصلی چین به تازگی در سال های اخیر وارد شده است (Pine, 2002). با وجود تجربه های سفر قبلی تجربه سفر به کشورهای غربی بسیار محدود بوده است و استرالیا اولین مقصد گردشگری غربی است که توسط دولت چین تایید شده است (Wen, G., & Laws, E. , 2011). از این رو، در سرزمین اصلی چین گردشگران تجربه غذا خوری در استرالیا را به عنوان وسیله­ای برای کشف فرهنگ و به عنوان یک فرصت برای ” یادگیری” در مورد دانش آشپزی غربی، و مقصد غربی دانسته اند. در واقع گردشگران چینی دراسترالیا یک تضاد را در تجربه روزانه غذا خوری خود به دنبال می کنند. (Chang, R. C.Y, Kivela, J.& Mak, A. H.N, 2010)

هنگ کنگ

هنگ کنگی ها بالاترین تماس را با غذاهای غربی داشته اند. به عنوان مستعمره سابق بریتانیا، فرهنگ غذایی هنگ کنگ به شدت تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار داشته، به طوری که هنگ کنگ، به عنوان ” پایتخت آشپزی آسیا[۴۶] ” محلی است که در آن فرهنگ غذایی شرق و غرب باهم روبه رو می شود شناخته است (HKTB, 2009). شرکت کنندگان در هنگ کنگ نه تنها عادت به غذا خوردن در رستوران های محلی و قومی مختلف در محیط محلی خود داشته اند، بلکه تجربه نسبتا بیشتری از سفر به مقصد غرب از دو گروه دیگر از شرکت کنندگان داشته اند. در واقع می توان گفت استفاده از غذاهای فرنگی برای مردم هنگ کنگ بیشتر جنبه بهبود تجربه غذایی را دارد (Chang, R. C.Y, Kivela, J.& Mak, A. H.N, 2010).

تایوان

تایوانی ها از نظر تماس با غذاهای غربی در سه گروه در سطح میانی هستند. آنها به دنبال تجربه ای هستند که عادات غذایی گذشته آن ها را تکرار کند. به عنوان مثال، آنها به غذاهای آماده استرالیایی که در بازار های خود داشته اند، علاقه مند هستند (Hsieh, A. T., & Chang, J., 2006)، همچنین مواد غذایی محلی را با ” عطر و طعم آشنا خود” ترجیح می دهند. به طور کلی، آنها مایلند تجربه غذایی روزانه خود را گسترش دهند. (Chang, R. C.Y, Kivela, J.& Mak, A. H.N, 2010)
این یافته ها بیشتر نشان می دهد که اگر چه شرکت کنندگان از سه منطقه عمدتا توسط فرهنگ غذایی چینی تحت تاثیر قرار گرفتند، اما رفتار غذایی آن ها در استرالیا تفاوت است. در واقع تفاوت در سطح قرار گرفتن در معرض غذاهای غربی است که به عوامل انگیزشی و نگرش نسبت به تجربه گردشگری غذاخوری مختلف منجر شده است. در حالی که بحث بالا تفاوت های عمده ای در رفتار غذایی شرکت کنندگان از سه منطقه اشاره شد، باید توجه داشته باشیم که توصیف قطعی نیست و می تواند تفاوت های فردی بر اساس عوامل اجتماعی و فرهنگی مانند جنس، سن، آموزش و پرورش، درآمد و محیط تاثیر داشته باشد (Chang, R. C.Y, Kivela, J.& Mak, A. H.N, 2010).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...