۷۱۴

۶۲۶

پخش آزمایشی

فرستنده دیجیتال زنجان

۱۴

۲-۴- توان فرستنده­های DVB-T
فرستنده­های متفاوتی برای ارسال سیگنال­های تلوزیونی دیجیتالی وجود دارند که از بین آن­ها می­توان به فرستنده­های سری DTL-10 و سری DTU-52 شرکت NEC و همچنین فرستنده­های سری Elite شرکت Thomson اشاره کرد. این فرستنده­ها توان­های ارسالی متفاوتی دارند. برای مثال رنج توان ارسالی توسط فرستنده­های DTL-10 از w30 تا kw16، برای فرستنده­های DTU-52 ماکزیمم توان ارسالی از w900 تا kw10 و برای فرستنده­های Elite کم توان و پر توان به ترتیب بین w300 تا kw2 و بین kw2 تا kw24 است.

واضح است که برای این فرستنده­ها نیز می­توان چگالی سطح توان[۴۲] را در فاصله R متری از رابطه محاسبه نمود که توان فرستنده و بهره آنتن آن هستند. برای مثال اگر حاصل­ضرب برابر با kw8 در نظر گرفته شود این مقدار در فاصله km100 از فرستنده برابر با dB72- خواهد بود [۳۱-۳۲].
۲-۵- بررسی تابع ابهام سیگنال DVB-T
در این بخش تابع ابهام سیگنال DVB-T را به صورت کاربردی و از دیدگاه راداری بررسی می­کنیم. همان طور که در فصل اول بیان شد در سال­های اخیر رادارهای پسیو بسیار مورد توجه واقع شده ­اند، از علل این توجهات می­توان به کم هزینه بودن، عدم نیاز به فرستنده خاص، غیر قابل شناسایی بودن و … اشاره کرد. در این رادارها که سیگنال­های فرستنده که اصطلاحاً با نام فرستنده­های مغتنم نیز شناخته می­شوند از سیگنال­های متفاوتی مانند سیگنال FM، سیگنال آنالوگ تلویزیون، DAB، DVB و سیگنال موبایل برای کشف و ردگیری اهداف استفاده می­ شود. مهم­ترین علل توجه به سیگنال DVB-T عبارتند از [۷-۱۵]:
فرستنده­های سیگنال دیجیتال تلویزیونی، سیگنالی با قدرت و کیفیت خوب و بالا با کم­ترین هرینه ممکن از دید راداری ارسال می­ کنند.
این سیگنال پهنای باند کافی برای تامین قدرت رزولوشن در برد مناسب را داراست.
این سیگنال به نوعی شبه نویز است و این امر کمک به قابلیت فشردگی در برد و تخمین مناسب داپلر می­ کند.
با وجود تمام مزایای فوق تابع ابهام این سیگنال از دید راداری و از نظر آشکارسازی و ردگیری اهداف وضعیت مطلوب و مناسبی نداشته و لذا انجام پردازش­هایی در جهت بهبود تابع ابهام این سیگنالینگ اجتناب ناپذیر به نظر می­رسد. در ادامه ابتدا تابع ابهام این سیگنالینگ معرفی شده و سپس روش­های بهبود آن ارائه خواهد شد.
۲-۵-۱- تابع ابهام DVB-T
تابع ابهام سیگنال DVB-T بنا به رابطه زیر تعریف می­ شود:

در رابطه فوق s(t) بیانگر سیگنال مرجع (سیگنال مسیر مستقیم)، τ تأخیر و fd داپلر می­باشد.
تابع ابهام این سیگنال همانند شکل ۲-۱۵ فرمی شصت[۴۳] مانند دارد. همان طور که مشخص است در این تابع ابهام پیک­های ناخواسته­ای نیز روئیت می­شوند. در ادامه علل پیدایش این پیک­ها و روش حذف آن­ها را توضیح خواهیم داد. این تابع ابهام برای سیگنالی با مشخصات مطابق جدول شماره ۲-۱۷ رسم شده است [۱۴].

شکل ۲-۱۵: تابع ابهام سیگنال DVB-T
جدول شماره ۲-۱۷: پارامترهای سیگنال انتخابی در رسم تابع ابهام

مود k2

پارامترها

۱۷۰۵

تعداد حامل­ها

۲۲۴میکروثانیه

طول داده

۷میکروثانیه

زمان محافظ

۶۱/۷ مگاهرتز

پهنای باند

تابع ابهام سیگنال DVB-T به دلیل وجود پایلوت­ها (پراکنده، پیوسته) و TPSها و همچنین به دلیل وجود باند محافظ که باعث ایجاد ساختارهای تکراری در فریم­های OFDM ارسالی می­شوند، شامل پیک­های اضافی است. پیک­های اضافی موجود در تابع ابهام را به سه دسته زیر تقسیم بندی می­ کنند:
۱- پیک­های درون سمبلی[۴۴] : پیک­های درون سمبلی به پیک­هایی اتلاق می­ شود که در زمانی کم­تر از طول یک سمبل (Ts) دیده می­شوند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...