ماسه ای سبک با رطوبت ۵%

۱۲۸۵

۰.۹- ۱.۹

۲-۱۰-۴- پیش بینی رفتار دمای زمین
نمودار ۵ دمای زمین در اعماق مختلف شهر یزد را نشان می­دهد. همانطور که مشاهده می­کنیم با زیاد شدن عمق خاک دامنه­ نوسان دمای آن کمتر می­گردد. بحث اهمیت نوسان دمای خاک در دو بازه­ی زمانی روزانه و فصلی مطرح می­گردد. بنا بر موارد ذکر شده در مباحث قبل، تفاوت دمای عمق زمین و محیط پیرامون آن نسبت به هم داراری یک تاخیر زمانی می­باشد تا به اوج دمایی خود برسد. محدوده­ زمان تاخیر دقیقا در زمان تغییر فصول ایجاد می­گردد و این موضوع پتانسیلی برای بهره گیری ساختمان در رسیدن به تعادل است (Anselm,2008).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نمودار ۵- نمودار تغییر دمای خاک در اعماق مختف شهر یزد (ماخذ: فایل اقلیمی شهر یزد[۲۶])
۲-۱۱- آینده بناهای خاک پناه
استفاده­از ایده معماری در پناه زمین چه در چه در مقیاس شهری و یا تک بنا، با توجه به فواید خاص و همه­جانبه­ای که دارد و این واقعیت که این ویژگی­ها در دنیای در حال تخریب امروز حیاتی می­نمایند، می ­تواند همیشه به­عنوان یک ایده­ موثر مد نظر معماران، شهرسازان و برنامه­ ریزان شهری باشد. در کل می­توان گفت ساخت و ساز در زیر زمین توسط از بین بردن فشار روی سطح، ایجاد شبکه حمل و نقل عمومی بهتر، کاهش سر و صدا، رها کردن فضاهای سبز در مراکز شهری به صورت دست نخورده، کم کردن فواصل با تمرکز بهتر عملکر­دها، حل بسیاری از معضلات زیست­محیطی مانند جزیره گرمایی، افزایش محیط­های شهری و ایجاد روابط شهری بهتر، کیفیت محیط شهری ما را بهبود می­بخشد (Santamouris,2005) . روشن است که­این مواهب با ترکیب مناسب این ایده با معماری شهرهای امروز حاصل خواهد شد و هیچ­گاه مقصود دفن کردن شهر در زمین نمی ­باشد(جعفری،۱۳۸۸) . همچنین با توجه به قابلیت­هایی که در این گونه­ معماری در زمینه­ پایداری وجود دارد می­توان به پیشنهاد اصولی پرداخت که در دهه­ اخیر در جوامع پیشرفته به منظور ترفیع مسائل انرژی مورد بررسی قرار گیرد (میرزا کوچک خوشنویس،۱۳۹۱) با تمام این تفاسیر و با توجه به فقدان استانداردی دقیق و جامع در زمینه­ این گونه­ معماری، تلاشی متمرکز بر روی این مبحث مورد نیاز است تا با صحیح و خطای خود در بستر و اقلیم های متفاوت، بهترین پاسخ را برای احداث معماری خاک پناه داشته باشد.
۲-۱۲- جمع بندی
ساختمان­های خاک­پناه در سرتاسر جهان قدمتی بس دیرینه دارد. شناخت عملکرد حرارتی ساختمان­های خاک پناه، قبل از هر چیزی نیازمند شناخت ویژگی های کالبدی و تامین آسایش انسان است. ساختمان خاک­پناه ایده­ای مطرح جهت کاهش مصرف انرژی در بین محققان است اما مانند تمام پدیده ­های دیگر مزایا و معایبی همزاد با خود ایجاد می­ کند. جدول ۵ خلاصه­ای از این ویژگی­های شرح داده شده در فصل را ارائه می­نماید.
جدول۵ – جمع­بندی مزایا و معایب ساختمان­های خاک­پناه

رویکرد

مزایا

معایب

بهره وری انرژی

کاهش انتقال حرارتی خاک
افزایش اینرسی حرارتی
ثبات دمای زمین
کنترل میزان هوای ورودی
کاهش دریافت حرارت

نیاز به تهویه
پاسخ حرارتی آهسته
دسترسی محدود به نور طبیعی
فقدان اطلاعات حرارتی

بهره­وری از سطح زمین و محیط زیست

زیبایی شناسی
کانسپت خاص معماری

مشگل آب­های روان

اهمیت چرخه­ی زندگی بنا

محافظت کالبدی، صوتی و آلودگی
امنیت

هزینه­ های تحمیل شده بر بنا

این گونه­ ساختمانی همانند تمامی سیستمهای غیر فعال انرژی محاسن و معایبی را ایجاب می­ کند که بایستی با هوشمندی درنظر گرفته شود. چگونگی رفتار حرارتی زمین و پدیده ­های در ارتباط با آن برای شناخت محیط اطراف ساختمان خاک پناه، موضوعی است که مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. پوسته­ی زمین متشکل از لایه­ های خاکی است که رفتار اجزای آن نقش تعیین کننده ­ای در مسیر جریان حرارت دارد. از آنجایی­که خاک ترکیبی از فازهای جامد،مایع و گاز می­باشد و توانایی انتشار حرارتی این اجزا به طور معنی داری با یکدیگر متفاوت است، لذا هرگونه تغییر در نسبت حجمی اجزای تشکیل دهنده خاک، منجر به تغییر در مقدار پخشندگی حرارتی خاک می­گردد. این موضوع تاثیر بسیار بالایی در مصرف انرژی ساختمان دارد که در فصول بعد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
فصل سوم:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...