۰,۶۵±۰,۰۱

۰,۵۵±۰,۰۳

۰,۴۵±۰,۰۱

آزمایش

۰٫۰۰۲

۰٫۰۲۷

۰٫۱۶۶

۰٫۳۲۹

نتیجه آزمایش

نمودار ۴-۱ نتایج آزمون MTT
نمودار فوق نشان دهنده نتایج آزمون MTT بر روی سلولهای گروه های تست و کنترل می باشد که در ساعت های صفر تا ۷۲ ساعت پس از تابش لیزر بررسی شده اند. همانطور که مشاهده می گردد، گروه های تست و کنترل در ساعت صفر و ۲۴ ساعت پس از تابش تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند ولی در ساعات ۴۸ و ۷۲ ساعت تفاوت معنادار آماری(P-value<0.05) بین گروه های تست و کنترل مشاهده می شود. (نمودار ۴-۱)
نتیجه آزمون RT-PCR :
جدول زیر نتیجه آزمون RT-PCR را در قالبCt ژن کلاژن تیپ ۱ نشان می دهد.
جدول۴-۲ نتایج آزمون RT-PCR

ژن

گروه تست

گروه کنترل

نتیجه آزمون

میانگین Collagen I

۴٫۷۲±۰,۹

۱±۰

۰٫۰۰

آنالیز نتایج حاصل توسط نرم افزار REST 2009 نشان می دهد که بیان ژن کلاژن تیپ ۱ بطور معناداری افزایش پیدا کرده است(P-value<0.05) . بیان ژن کلاژن ۷/۴ برابر افزایش پیدا کرده است . (جدول ۴-۲)
بیان نسبی ژن کلاژن نوع یک در زیر بصورت نمودار آورده شده است.
نمودار ۴-۲ بیان نسبی کلاژن تیپ I
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری

بحث :

بازسازی انساج از دست رفته پریودونشیوم هدف نهایی از درمان ایده آل پریودنتال است تغییراتی که بر روی سطح دندانی دیواره پاکت ایجاد می شود (نظیر دژنراسیون بقایای الیاف شارپی، تجمع باکتری ها و محصولات آنها و اضمحلال سمنتوم و عاج مانع از اتصال مجدد فیبروبلاست ها و ایجاد new attachment می گردد(۷۵) امروزه درمان های پریودنتال به منظور تشکیل مجدد بافت های از دست رفته در اثر بیماری در حال گسترش هستند در این درمان ها از روش هایی استفاده می شود که فعالیت سلولی میزبان را تحت کنترل درآورده و منجر به تشکیل بافت های از دست رفته می شوند.
Mechler نشان داد که رژنراسیون لیگامان پریودنتال کلید اصلی درمان محسوب می شود زیرا حاوی سلول هایی است که می توانند باعث بازسازی اسناج پریودونشیوم گردند(۷۶) تکثیر فیبروبلاست ها همراه با رژنراسیون انساج پریودنتال یک نتیجه ایده آل درمانی است زیرا باعث حذف پاکت و بازسازی انساج پریودونشیوم می شود. ترمیم سریع لثه نیز از اهداف مهم پریودنتیست می باشد. ترمیم بافت همبند آسیب دیده پس از جراحی های پریو و لثه با تشکیل بافت جوانه ای آغاز می شود فیبروبلاست ها در بافت جوانه ای تکثیر پیدا می کنند و کلاژن و سایر بسترهای خارج سلولی را تولید می کنند(۷۸-۷۷) در لثه نیز فیبروبلاست ها سلول های کلیدی جهت تنظیم و انجام ترمیم بافت همبند لثه محسوب می شوند. فیبروبلاست های لثه در طی مراحل ترمیم، ماتریکس خارج سلولی بافت همبندی لثه را ترشح می کنند و منشاء تشکیل الیاف کلاژنی و رمدلینگ سریع و گسترده آن ها می باشند(۷۹) تسریع روند ترمیم بافت همبند لثه تکثیر فیبروبلاست ها و ایجاد شرایط بهتر در سطح ریشه جهت اتصال مجدد الیاف کلاژن و فیبروبلاست ها از زمینه های پژوهشی در علم پریودونتولوژی است که تاکنون روش های متفاوتی برای این منظور استفاده شده که از جمله این تکنیک های جدید می توان به تابش لیزرهای کم توان اشاره کرد. حدود ۲۰ سال است که از کاربرد لیزر در دندانپزشکی می گذرد و امروزه استفاده از آن در بسیاری از اعمال

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...