۰۴۶/۰>

%۴/۹۵<

۲<

۳۱۷/۰>

%۳/۶۸<

۱<

۰۱/۰>

%۹۹<

۵۷۶/۲<

۲/۰>

%۸۰<

۲۸۲/۱<

۰۰۳/۰>

%۷/۹۹<

۳<

۱۳۴/۰>

%۶/۸۶<

۵/۱<

۰۰۱/۰>

%۹/۹۹<

۲۹/۳<

۱/۰>

%۹۰<

۶۴۵/۱<

۰۰۰۰۱/۰>

%۹۹۹/۹۹<

۴<

۰۵/۰>

%۹۵<

۹۶/۱<

۴-۳-۱. تست ارتباط رتبه ای آماره t به روش کندال
برای تشخیص و تعیین وجود روند و یا عدم وجود روند، و تعیین نوع تغییرات و زمان در منطقه شرق گیلان از آزمون رتبه ای من ـ کندال استفاده می گردد. و برای دست یابی به چنین هدفی نیاز به آزمون گرافیکی کندال است. بدین صورت اگر ۰۵/۰= α در نظر بگیریم، هرگاه اندازه بیشتر از ۹۶/۱ بود روند معنا دار است، حال اگر روند معنادار بود و مثبت، روند افزایش و اگر منفی، روند کاهشی را شاهدیم (طباطبایی، حسینی، ۱۳۸۲، ۹۱).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۴. تحلیل تغییرات بارش
۴-۴-۱. تغییرات ماهانه بارش
با مطالعه و بررسی جدول ۱، تغییرات ماهانه بارش و دما در محدوده تحقیق، نشان دهنده تغییرات در این عناصر است. این تغییرات هر دو نوع افزایشی و کاهشی را شامل می شود. از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۳مولفه U در ماه های ژانویه تا می و همچنین دسامبر روند افزایشی بارش و از سال ۱۹۶۳ به بعد در ماه های می تا دسامبر روند کاهشی بارش را شاهد هستیم. از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۳ در همه ماه ها به جز مارس و ژولای روند کاهشی دما داریم. ایستگاه انزلی در محدوده مورد مطالعه در ماه های اکتبر، ژانویه با مقادیر «۳۱/۰-»، «۳۱/۰-» در جهت کاهشی یا روند منفی را نشان می دهد. در همین راستا ماه های نوامبر، دسامبر، فوریه، می، ژولای هیچ تغییری مشاهده نمی شود. ضمناً انزلی در سپتامبر «۲۸/۰»، تغییرات مثبت را نشان می‎دهد.
دیگر ایستگاه ها تغییرات در حد فاصل بازه (۰ تا ۲۵/۰- و ۲۵/۰- تا ۰) می باشد.
ماه سپتامبر ایستگاه انزلی، شامل روند افزایشی است.
تغییرات ماه اکتبر از نوع کاهشی است. اما روند بارش در این ایستگاه منفی بوده است. ماه های نوامبر، دسامبر، فوریه و ژولای تغییر وجود دارد و حد فاصل بازه (۰ تا ۲۵/۰- و ۲۵/۰- تا ۰) می باشد اما روند وجود تغییرات مثبت بوده است.
ماه ژانویه ایستگاه انزلی که در دامنه شمالی البرز قرار دارد کمترین میزان تغییرات را نشان می دهد.
۴-۵. الگوی زمانی روند بارش براساس آماره های U و َU آزمون من- کندال
در روش مذکور، علاوه بر تعیین وجود روند، می توان زمان شروع آن را با بهره گرفتن از روش توالی مشخص کرد. در این روش، دو سری مربوط به سنجه های تعریف شده محاسبه و در یک نمودار رسم می شوند منحنی های U و َ U همراه باند اطمینان ۹۵% نمایان است. اگر منحنی مذکور در محدوده ی باند اطمینان قرار گرفته و چند بار با یکدیگر نقطه ی مشترک (برخورد) داشته باشد و یا تقاطعی نداشته باشند این امر نشان دهنده نبود روند است و تقاطع در این موقع، نشان از جهش اقلیمی عناصر بارش و دما دارد. اگر منحنی های U و َ U بعد از تقاطع خارج از باند اطمینان ۹۵% قرار گیرند، روند شکل گرفته است. اگر روند معنی دار وجود داشته باشد، دو نمودار فقط یک نقطه برخورد دارند (کژولایایی و همکاران، ۱۳۸۶، ۷۲). برای نیل به این اهداف ابتدا مؤلفه U وَ U در مقیاس ماهانه ترسیم و سپس با توجه به خصوصیات آزمون گرافیکی من – کندال نوع و زمان تغییر مشخص گردید (نمودارهای ا و ۲). در این تحقیق وجود هرگونه روند را با Trend، تغییر ناگهانی در تقاطع مولفه U و َ U با حرف Abrupt Change، و افزایشی و کاهشی بودن روند نیز به ترتیب با Increases و Decreases مشخص شده است (عزیزی، روشنی، ۱۳۸۷، ۱۷). در ادامه بحث به بررسی ماهانه بارش در منطقه با بهره گرفتن از آزمون نموداری- گرافیکی من- کندال پرداخته می‎شود.
۴-۵-۱. تحلیل نمودار ماهانه آزمون آماری و گرافیکی من–کندال
با مراجعه به نمودارهای ۱ و۲ مشخص می گردد در ماه اکتبر ایستگاه انزلی از سال ۱۹۷۸ روند کاهشی را به صورت نوسانات کوتاه مدت می باشد به طوریکه در حد فاصله سال های ۱۹۸۳، ۱۹۸۴، ۱۹۸۶، ۱۹۹۱، ۲۰۰۳ الی ۲۰۰۵ از محدوده بحرانی ۹۶/۱- خارج شده و جریان روند منفی را تا انتهای دوره ادامه می دهد.
ماه نوامبر در سال ۱۹۷۸ بر اثر تغییر ناگهانی روند تغییرات بارش منفی شده و تا انتهای دوره در داخل محدوده بحرانی ۹۶/۱- ادامه مسیر می دهد.
بارش ماه دسامبر در ابتدای دوره از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۸ به صورت نوسانات کاهشی و افزایشی تبعیت می‎کند. این نوسان در داخل محدوده بحرانی ۹۶/۱± صورت گرفته و سپس بر اثر تغییر ناگهانی © بارش در سال ۱۹۹۸ روند افزایشی را در پیش می گیرد و بر میزان بارش تا انتهای دوره افزوده می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...