با توجه به توضیحات فوق و اهمیت نقش مدیران آموزشی در فراهم کردن زمینه‌ی تحقق اهداف تربیت ویژگی‌های مختلفی که مدیر آموزشی باید داشته باشد و نقشی که در تحقق مراتب حیات طیبه دارد با توجه به منابع مختلف علمی در این زمینه و همچنین سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش بیان و راهکارهای تحقق حیات طیبه در ارتباط با نقش مدیران آموزشی به شرح زیر مطرح‌شده است.
ـ توجه به شایستگی‌ها و دقت در انتخاب مدیران شایسته برای مدارس و مراکز آموزشی

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ـ تقویت شایستگی‌های اعتقادی، اخلاقی و حرفه‌ای مدیران و تحکیم نقش الگویی آنان و فراهم آوردن سازوکارهای اجرایی برای مشارکت فعال و مؤثر ایشان در برنامه‌های تربیتی و فعالیت‌های پرورشی مدارس و واگذاری مسئولیت کلان تربیتی مدرسه به مدیران مدارس
ـ هماهنگی عوامل مختلف نظام تربیتی برای دستیابی به اهداف تربیت
ـ مشارکت دادن مربیان، متر بیان و والدین در ارتقای کیفیت مدرسه
ـ کاهش تمرکز و واگذاری امور و اختیارات به سطوح اجرایی مدیریت
ـ توسعه‌ی خلاقیت فردی و سازمانی و حاکمیت و توسعه ارزش‌های اسلامی و ایرانی در بین کارکنان در راستای دستیابی به حیات طیبه
ـ فراهم کردن زمینه‌ی کسب رضایت متر بیان، مربیان و والدین
ـ مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی نسبت به وظایف و کارکردهای خود
ـ ضابطه گرایی و تبیین دقیق وظایف
ـ ارزیابی صلاحیت معلمان شامل شایستگی‌های اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، حرفه‌ای و تخصصی و ارزشیابی متناسب با مبانی و اهداف سند تحول راهبردی
فعالیت‌های پرورشی
نهاد معاونت پرورشی در نخستین ماه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی باهدف گسترش ارزش‌های اسلامی و انقلابی در نظام آموزش‌وپرورش ایران ایجادشده است. این نهاد همواره زیر نگاه نقادانه‌ی موافقان و مخالفان قرار داشته است. موافقانی که تحقق امر «تربیت» را منوط به حضور مربی و فعالیت‌های رسمی غیر کلاسی در کنار آموزش‌های کلاس می‌دانند و مخالفانی که معتقدند «تربیت» از «تعلیم» جدایی‌ناپذیر است. ازاین‌رو به تشکیلاتی مستقل زیر عنوان امور تربیتی و فعالیت‌های پرورشی نیازی نیست.
به نظر می‌رسد ضمن صحت هر دو نظر فوق و اهمیت پرداختن به مباحث تربیتی به‌وسیله‌ی همه‌ی اعضای سیستم آموزشی و در جریان همه‌ی فعالیت‌های مدرسه اعم از آموزشی و پرورشی، مباحث تربیتی به دلیل اهمیت فوق‌العاده‌ای که دارند و تأثیری که فعالیت‌های پرورشی مدارس در تربیت اخلاقی و دینی دانش آموزان دارد توجه به فعالیت‌های پرورشی در مدارس به‌طور مستقل و وجود نهادی با عنوان معاونت پرورشی در سازمان آموزش‌وپرورش با اهداف و برنامه‌های مشخص ضرورت دارد.
لذا نقشی که فعالیت‌های پرورشی در مدارس در فراهم کردن زمینه کسب آمادگی در متر بیان برای تحقق مراتب حیات طیبه دارد را نمی‌توان نادیده گرفت و باید ویژگی‌های مختلفی که فعالیت‌های پرورشی و فوق‌برنامه باید دارا باشند تا بتوانند آمادگی لازم برای تحقق حیات طیبه را در دانش آموزان و متر بیان فراهم کنند بیان کرد بدین ترتیب می‌توان برخی از راهکارهای تحقق حیات طیبه در ارتباط با نقش فعالیت‌های پرورشی را با توجه به منابع مختلف و راهکارهای ارائه‌شده در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به شرح ذیل برشمرد:
ـ دقت در انتخاب مربیان پرورشی که خود اسوه و نمونه اخلاقی برای دانش آموزان باشند.
ـ توسعه فرهنگ اقامه نماز و اهتمام به برپایی نماز جماعت در مدرسه و تقویت انس با قرآن در دانش آموزان
ـ ایجاد سازوکارهای ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ ولایت مداری و تولی و تبری، امربه‌معروف و نهی از منکر، روحیه‌ی جهادی و انتظار و زمینه‌سازی استقرار دولت عدل مهدوی
ـ تقویت آگاهی و بینش سیاسی و اجتماعی دانش آموزان از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی به‌منظور افزایش بصیرت و توانایی تحلیل مسائل جامعه در جهت تحقق شأن سیاسی و اجتماعی حیات طیبه
ـ به‌کارگیری روش‌های تربیتی و الگوسازی برای دانش آموزان به‌منظور درونی سازی و تعمیق و ترویج فرهنگ حیا و عفاف و حجاب در بین آنان
ـ افزایش مسئولیت‌پذیری از طریق دادن نقش‌ها و مسئولیت‌های مختلف به دانش آموزان
ـ رشد فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان از طریق مشارکت در برنامه‌ها و مسابقات فرهنگی
ـ افزایش عزت‌نفس، خود کارآمدی، حل مسئله و مهارت‌های اجتماعی
ـ ترویج سبک زندگی اسلامی در میان دانش آموزان از طریق برگزاری دوره‌های مختلف اعتقادی و برنامه‌های فرهنگی.
ـ فراهم کردن زمینه‌ی رشد اعتقادی و اخلاقی دانش آموزان با بهره‌گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه در مدارس.
ـ ایجاد سازوکار برای تقویت انسجام اجتماعی و وحدت ملی و احیای هویت افتخارآمیز اسلامی ایرانی در دانش آموزان و معلمان با تأکید بر آموزش و اجرای سرود ملی و به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران در تمام مدارس.
ـ تعمیق تقوای الهی و مهارت خویشتن‌داری، انتخاب گری درست و تعالی‌بخش مستمر دانش آموزان با بهره گرفتن از فرصت ایام‌الله، برگزاری مراسم آگاهی‌بخش و نشاط‌انگیز در اعیاد و وفی‌ات، حضور فعال و مشارکت دانش آموزان در محافل، مجالس و اماکن مذهبی و تقویت انس با دعا و توسل.
ـ تقویت ایمان، بصیرت دینی و باور به ارزش‌های انقلاب اسلامی و توانمندسازی مربیان و دانش آموزان برای وفاداری و حمایت آگاهانه از این ارزش‌ها و مواجهه هوشمندانه با توطئه‌های دشمنان با بهره گرفتن از ظرفیت برنامه‌های آموزشی و تربیتی آموزش‌وپرورش و مشارکت خانواده و سایر نهادها و دستگاه‌ها به‌ویژه حوزه‌های علمیه و حضور فعال و سازمان‌یافته دانش آموزان و مدارس در برنامه‌های سیاسی و اجتماعی و انقلابی.
ـ ارائه خدمات مشاوره‌ای تربیتی در کلیه سطوح تحصیلی برای افزایش سلامت جسمی و روحی دانش آموزان.
ـ بهره‌گیری از تجهیزات و فناوری‌های نوین آموزشی و تربیتی در راستای اهداف تربیتی.
محیط یادگیری (مدرسه‌ی صالح)
یکی دیگر از عوامل مؤثر در هر نظام تعلیم و تربیت محیط یادگیری است که درواقع زمینه‌ای برای برقراری ارتباط میان عناصر مختلف نظام تربیتی در جهت دستیابی به اهداف تربیت است.
اصطلاحی که در مبانی نظری تحول بنیادین در تعلیم و تربیت ایران برای یک محیط یادگیری مناسب و ایده آل که در آن عناصر مختلف نظام در ارتباط مؤثر باهم زمینه‌ی دستیابی به اهداف تربیت را فراهم می‌کنند به‌کاررفته است، اصطلاح «مدرسه‌ی صالح» است.
مدرسه‌ی صالح به‌عنوان کانون عمل و جلوه‌ی عینی نظام تربیت رسمی و عمومی باید دارای ویژگی‌هایی باشد تا بتواند زمینه‌ساز تحقق حیات طیبه باشد درواقع مدرسه‌ی صالح باید نمونه‌ای از جامعه‌ی صالح اسلامی باشد.
در ذیل ویژگی‌های مختلف یک مدرسه‌ی صالح به‌عنوان یک محیط یادگیری سالم و راهکارهای تحقق حیات طیبه در ارتباط با نقش محیط یادگیری در دستیابی به اهداف با توجه به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و منابع مختلف بیان‌شده است.
ـ ایجاد فضایی تعاملی میان مربیان و متر بیان در محیط یادگیری
ـ برخورداری محیط یادگیری از روح علمی و پژوهشی
ـ برخورداری از روحیه‌ی خلاقیت و نوآوری برای نیل به‌مراتب حیات طیبه
ـ مشارکت با سایر عوامل مؤثر در جریان تربیت برای تحقق اهداف در سطح جامعه و حضور نظام‌مند و اثربخش روحانیون توانمند و مبلغان مذهبی باتجربه در مدرسه
ـ شناسایی ظرفیت‌های بالقوه‌ خانواده و جامعه‌ی محلی در تدارک فرصت‌های تربیتی
ـ مدرسه و محیط یادگیری باید دارای فضایی منعطف، پویا، بالنده و هدفمند باشد که زمینه را برای کسب شایستگی‌های لازم در متر بیان فراهم کند.
نهاد خانواده
یکی دیگر از نهادهای مؤثر در تربیت که نقش مهمی در مقایسه با سایر عوامل و عناصر نظام تربیتی دارد نهاد خانواده به‌حساب می‌آید به این دلیل که اولین و طولانی‌ترین ارتباط را میان دو نسل به وجود می‌آورد و در نیمه‌راه تربیت است که مدرسه، جامعه و همسالان نیز به جریان تربیت می‌پیوندند.
از دیدگاه اسلام، خانه نخستین و مهم‌ترین کانون برای تربیت فرزندان است و برای تربیت صحیح فرزندان در محیط خانواده توصیه‌های زیادی شده است.
بنابراین با توجه به نقش کلیدی نهاد خانواده در میان عناصر مختلف نظام تعلیم و تربیت نباید جایگاه و نقش این نهاد را در دستیابی نظام تعلیم و تربیت به اهداف خود و فراهم کردن زمینه‌ی دستیابی
متر بیان به آمادگی برای تحقق حیات طیبه نادیده گرفت.
در مبانی نظری تحول بنیادین در تعلیم و تربیت ایران نیز نهاد خانواده به‌عنوان یکی از ارکان تربیت بیان‌شده است. نقش‌های مختلفی که نهاد خانواده می‌تواند در تحقق مراتب حیات طیبه داشته باشد و راهکارهای تحقق حیات طیبه در ارتباط با نقش نهاد خانواده با توجه به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و منابع مختلف علمی به شرح زیر است:
ـ تبیین ارزش‌های اخلاقی برای فرزندان و ایجاد انگیزه در آنان برای پایبندی به ارزش‌ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...