الگوهای معنوی و تنظیم رفتار بر مبنای آنها، محورهای اصلی هوش معنوی هستند. ما میتوانیم با رشد هوش مذهبی، انسانهای دینداری پرورش دهیم. هوش مذهبی به افراد، دلسوزی، مهربانی، یکپارچگی در تفاوتها و اتکا به معناداری را میآموزد (غباری بناب و سلیمی، ۱۳۸۶). جمالی (۱۳۸۱)در مطالعهی خود به بررسی رابطه بین نگرشهای مذهبی، احساس معنا بخش بودن زندگی و سلامت روان در میان۳۰۰ نفر از دانشجویان دختر و پسردانشگاههای تهران پرداخت. نتایج این تحلیل نشان داد که بین احساس معنابخش بودن زندگی و نگرش مذهبی داشتن با سلامت روان همبستگی مثبت معناداری وجود دارد .همچنین در بررسی تفاوتهای جنسی در زمینه مذهبی یافتهها نشان داد که زنان نگرشهای مذهبی قویتری دارند. ابوتس وهمکاران (۲۰۰۴) در پژوهشی به بررسی رابطه هوش مذهبی و سلامت روان در میان کودکان اسکاتلندی پرداختند. در این پژوهش رابطه حضور هفتگی در مراسم مذهبی کلیسا با سلامت روان کودکان مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد، کودکانی که در مراسمهای مذهبی حضور بیشتری داشتند پرخاشگری کمتری از خود در موقعیتهای خانه و مدرسه نشان میدادند، عزت نفس بالاتری داشتند و اضطراب و افسردگی کمتری در میان آنها گزارش شده بود.
کیم (۲۰۰۸) در پژوهشی به نقش هوش مذهبی در میزان ناسازگاری کودکان با والدین مستبد و کودکان با والدین خونگرم و مقتدر پرداخت.. بدین منظور تعداد ۱۸۸ کودک والدین مستبد و ۱۹۶ کودک والدین مقتدر با فرزندپروری صحیح در محدودهی سنی ۶ تا ۱۲ سال مورد بررسی قرار گرفتند. میزان ناسازگاری کودکان از طریق مشاهده توسط مشاور در محیط آموزشگاهی مورد سنجش قرار گرفت. نتایج تحلیل به طور معناداری نشان داد که هوش مذهبی نقش محافظتی بر روی رفتارهای ناسازگارانه، حتی در کودکان با والدین مستبد دارد، به طوری که بین میزان حضور در فعالیتهای مذهبی این کودکان با کاهش نشانهای اختلال برونریزی (پرخاشگری، بیش فعالی و انزواطلبی ) رابطه منفی وجود دارد. نتایج این پژوهش نشان داد که هوش مذهبی کودکان به طور گستردهای میتواند نقش مقابلهای در برابر استرس هم برای کودکان با تربیت غلط و هم برای کودکان با شیوهی فرزند پروری صحیح داشته باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

با توجه به مطالب فوق، از آنجا که کارکنان بانک به دلیل ماهیت انجام کارشان در معرض استرس شغلی بالایی قرار دارند، بنابراین این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین هوش مذهبی با استرس شغلی در بین کارکنان بانک انجام گرفت.
۱-۳- هدف پژوهش
۱-۳-۱- هدف اصلی
هدف اصلی از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین تأثیرات هوش مذهبی بر استرس شغلی کارکنان بانک سپه استان کرمان است. با توجه به نقش و وظیفه حساس کارمندان بانک، این گروه بیشتر از سایر کارمندان در معرض استرس ناشی از شغلشان قرار میگیرند. لذا همین عامل سبب شد که به بررسی نقش هوش مذهبی (عواملی از قبیل حمایت اجتماعی ادراک شده، میزان گذشت، توکل به خدا و شرح صدر و …) در کاهش استرس شغلی کارمندان بانک سپه کرمان پرداخته شود.
۱-۳-۲- اهداف فرعی
۱- بررسی تأثیرات انجام فرایض دینی کارکنان بانک سپه دراسترس شغلی آنان .
۲- بررسی وتوصیف تفکر وجودی کارکنان بانک سپه شهر کرمان ونقش آن در کاهش استرس شغلی انان
۳- بررسی تاثیرات شرح صدر (ظرفیت روانی) کارکنان بانک سپه شهر کرمان در استرس شغلی آنان
۴- بررسی میزان توکل به خدا در بین کارکنان بانک سپه ورابطه آن با استرس شغلی انان
۵- بررسی تأثیرات گذشت کارکنان بانک سپه در استرس شغلی.انان
۶- بررسی تأثیرات حمایت اجتماعی ادارک شده دراسترس شغلی کارکنان بانک سپه
۱-۴- سوالهای پژوهش
۱-۴-۱- سوال اصلی پژوهش
۱- آیا بین هوش مذهبی و استرس شغلی رابطه معناداری وجود دارد؟
۱-۴-۲- سوال فرعی پژوهش
۱- آیا بین انجام فرایض دینی کارکنان و استرس شغلی آنان رابطه معناداری وجود دارد؟
۲- آیا بین تفکر وجودی کارکنان و استرس شغلی آنان رابطه معناداری وجود دارد؟
۳- آیا بین شرح صدر (ظرفیت روانی) کارکنان و استرس شغلی آنان رابطه معناداری وجود دارد؟
۴- آیا بین میزان توکل به خدا در کارکنان و استرس شغلی آنان رابطه معناداری وجود دارد؟
۵- آیا بین میزان گذشت کارکنان و استرس شغلی آنان رابطه معناداری وجود دارد؟
۶- آیا بین حمایت اجتماعی ادارک شده کارکنان و استرس شغلی آنان رابطه معناداری وجود دارد؟
۱-۵- فرضیه های پژوهش:
۱-۵-۱- فرضیه اصلی
۱- به نظر میرسد بین هوش مذهبی واسترس شغلی کارکنان بانک سپه رابطه معناداری وجود دارد.
۲- حمایت اجتماعی ادارک شده رابطه بین هوش مذهبی واسترس شغلی کارکنان بانک سپه را تعدیل میکند.
۱-۵-۲- فرضیه های فرعی
۱- به نظر میرسد بین انجام فرایض دینی کارکنان بانک سپه شهر کرمان و استرس شغلی آنان رابطه معناداری وجود دارد.
۲- به نظر میرسد هر قدر که تفکر وجودی کارکنان بانک سپه شهر کرمان افزایش یابد استرس شغلی آنان کاهش مییابد.
۳- به نظر میرسد بین شرح صدر (ظرفیت روانی) کارکنان بانک سپه شهر کرمان و استرس شغلی آنان رابطه معناداری وجود دارد.
۴- به نظر میرسدهر چه که میزان توکل به خدا در بین کارکنان بانک سپه افزایش یابد استرس شغلی آنان کاهش مییابد.
۵- به نظر میرسدهر چه که میزان گذشت کارکنان بانک سپه افزایش یابد استرس شغلی آنان کاهش مییابد.
۶- به نظر میرسد بین حمایت اجتماعی ادارک شده واسترس شغلی کارکنان بانک سپه رابطه معناداری وجود دارد.
۱-۶- قلمرو پژوهش
۱-۶-۱- قلمرو مکانی پژوهش
قلمرو مکانی این پژوهش بانکهای سپه استان کرمان است.
۱-۶-۲- قلمرو زمانی پژوهش
داده های پژوهش در بازه زمانی نیمه دوم سال ۹۲ و نیمه اول سال ۹۳ جمع آوری شد.
۱-۷- روش تحقیق
استراتژی پژوهش علی است و بر اساس پرسش نامه اطلاعات گردآوری شده است. هنگامی که محقق دو یا چند دسته اطلاعات مختلف مربوط به یک گروه و یا یک دسته اطلاعات از دو یا چند گروه دراختیار دارد، میتواند از این روش تحقیقی استفاده کند ، چرا که این روش برای مطالعه میزان تغییرات در یک یا چند عامل در اثر تغییرات یک یا چند عامل دیگر است (نادری و نراقی ،۱۳۷۶). روش تحقیق در این پژوهش، پیمایشی و کتابخانهای میباشد، در بخش مربوط به ادبیات تحقیق و چارچوب نظری، از روش کتابخانهای و در بخش مربوط به تجزیه وتحلیل اطلاعات از روش پیمایش استفاده خواهد شد. روش پیمایشی، روشی است که با تقلیل جمعیت مورد مطالعه از طریق نمونه‌گیری و اعمال شیوه‌ها‌یی نظیر، پرسشنامه و مصاحبه به جمع‌ آوری اطلاعات پرداخته و از طریق آزمون‌های آماری و آزمایش فرضیات نتایج حاصل را به کل جمعیت مورد نظر تعمیم می‌دهیم. از آنجا که هدف تحقیق رابطه بین هوش مذهبی و استرس شغلی میباشد نوع روش پیمایش کاربردی میباشد که از طریق توصیف و همبستگی بین متغیرها به تحلیل این رابطه پرداخته شد. روش تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت خواهد گرفت. از آمار توصیفی برای بیان دقیق و کامل داده‌ها و نتایج عینی پژوهش و از آمار استنباطی برای تعیین نتایج توصیفی، تفسیر و تعیین میزان اهمیت و اعتبار آن‌ها استفاده میگردد.
۱-۸- جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق
با توجه به انواع و اقسام هوشهای چندگانه از جمله هوشهای هوش هیجانی(EQ) ، هوش شناختی(IQ)، هوش تصویری، هوش زبان شناختی، هوش معنوی و هوش منطقی- ریاضی تحقیقات انجام گرفته در زمینه هوش مذهبی کمتر بوده و بیشتر تحقیقات انجام شده تا کنون تأثیر نگرشهای مذهبی بر روی اضطراب و افسردگی بوده ولی در این تحقیق تأثیرات هوش مذهبی بر روی استرس شغلی است که تا کنون تحقیقات زیادی در این زمینه صورت نگرفته است.
۱- ۹- تعاریف واژگان
۱- ۹- ۱- تعریف نظری استرس شغلی
استرس شغلی میتواند به عنوان پاسخهای فیزیکی و احساسی مضر تعریف شود و زمانی رخ میدهد که الزامات شغلی با تواناییها، منابع یا نیازهای کارمندان مطابقت نداشته باشد. استرس شغلی میتواندبه ضعف سلامت وحتی آسیب دیدن افراد منجر شود. همچنین استرس شغلی را می‌توان کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگیهای فردی شاغل به گونه‌ای که خواستهای محیط کار بیش از آن است که فرد بتواند از عهده آنها برآید تعریف کرد.(رندال والیزابت ترجمه خواجه پور ص۳۶).
۱-۹- ۱- ۱- تعریف عملیاتی استرس شغلی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...