4

ایجاد و طراحی وب سایت های بازاریابی

17-16-15

5

تامین بازار هدف

20-19-18

6

پرداخت الکترونیکی و افزایش سرعت تبادلات مالی

23-22-21

7

رضایت مندی

26-25-24

جدول 3-1) جدول تناظر سوالات پرسشنامه
3-6- روایی (Validity ) و پایانی ( Reliability )
در هر تحقیق علمی به روش تجربی ، وسیله اندازه گیری باید روا و پایا باشد .

3-6-1- روایی / اعتبار

روایی از واژه «روا » به معنای جایز و درست گرفته شده و روایی به معنای صحیح و درست بودن است. مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های ناکافی و نامناسب می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و نا روا سازد. روایی را به شکلهای مختلف طبقه بندی کرده اند که به تعدادی از آنها اشاره می شود :
طبقه بندی نوع اول : الف- اعتبارتجربی ب- اعتبار مفهومی
طبقه بندی نوع دوم : روایی محتوایی، روایی نمادی ( ظاهری )، روایی مربوط به ملاک، روایی موافق، روایی متضمن پیش بینی، روایی سازه، روایی هم گراف روایی متمایز کننده.
در تحقیق حاضر، از روش اعتبار یا روایی مفهومی استفاده شده است. زیرا هنگامی که اعتبار تجربی امکان پذیر نباشد یا مشکل بتوان از طریق تجربی یا عملی برای یک اندازه یا بافته اعتبار کسب کرد اعتبار مفهومی استفاده شده است و در واقع از طریق گواه و معیار ها محقق در پی آن بر می آید که نشان دهد که روا است مفهومی را اندازه گرفت ( خاکی ، ص 291- 288: 1382 ). محقق با رجوع به نظر متخصصان و اساتید از روایی ابزار اندازه گیری خود، در سنجش متغیر های تحقیق اطمینان حاصل نموده .

3-6-2- پایايی
پایایی یکی از ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری است. مقصود از قابلیت اتکا، ثبات واحد اندازه گیری است. مفهوم یاد شده به این موضوع مربوط می شود که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد و نتایج حاصل تا چه حد مشابه، دقیق و قابل اعتماد است. یک ابزار اندازه گیری معتبر آن است که دارای ویژگی های تکرارپذیری و باز پدیدآوری باشد یعنی بتوان آن را در موارد متعدد به کار برد و در همه موارد، نتایج یکسان تولید کند.یا به عبارتی دیگر یک آزمون زمانی دارای پایانی است که نمره های مشاهده و نمره های واقعی آن دارای همبستگی بالایی باشند ( منبع قبلی، ص 293 ) عوامل موثر بر پایانی و روایی : عوامل متعددی بر پایانی و روایی موثرند از جمله : 1 ) تعریف نشدن اصطلاحات 2) عدم توجیه پرسشگران 3) عدم تجانس و همگونی پاسخگویان 4) تغییر شرایط و زمینه های اجرای پرسشگری 5) وضعیت ظاهری و درونی ابزار 6) عدم تناسب مراحل مختلف فرایند تحقیق.
پایانی ثبات درونی فقط با اجرای یک آزمون و بالاخره جلوگیری از بروز مسائل همراه تکرار اجرای آزمونها بر آورد می شود. مشهورترین کاربرد این روش، بر آورد پایانی ازطریق دو نیمه کردن است. آزمون به دو قسمت که هر کدام شکلهای موازی یکدیگرند تقسیم می شود. چنانچه نیمه های آزمون موازی باشند، پایانی کل ازمون با بهره گرفتن از فرمول اسپیرمن بروان بر آورد می شود ( همان ، ص 299-297 ).
در این پژوهش برای اطمینان از پایایی پرسشنامه ها، به اجرای آزمایشی پرسشنامه در نمونه ای با حجم 30 نفر پرداخته و پایایی آنها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ برآورد گردید.
فرمول محاسبه آلفاي كرونباخ به شرح زير است :

K = تعدادسؤالات
= مجموع واريانس سؤالات
= واريانس نمره هاي خام آزمودنيها
به طوری که پایایی پرسشنامه76/. بدست آمد. که این میزان نشان­دهنده پایایی بالا و انسجام درونی سئوالات پرسشنامه می­باشد. بعد از اتمام مرحله جمع آوري همه نمونه ها و پس از وارد كردن كل داده ها در نرم افزار spss پايايي كلي پرسشنامه برابر877/. بدست آمده است .
3-7- روش آزمون فرضیه
در بعضی از مسائل تحقیق به ویژه آنهایی که هدف پیش بینی دارند، تعیین همبستگی بین متغیر ملاک و ترکیب متغیرهای پیش بینی کننده که هر کدام از آنها تا حدودی با این متغیرها همبستگی دارند، دارای اهمیت زیادی است.
روشی که از طریق آن متغیرهای پیش ­بینی کننده ترکیب می شوند رگرسیون چند متغیری نامیده می­ شود: در این روش، یک معادله رگرسیون چنـد متغیری محـاسبه می­ شود که ارزش های اندازه گیری شده پیش بینی را در یک فرمول خلاصه می کند. ضرایب معادله برای هر متغیر براساس اهمیت آن در پیش بینی متغیر ملاک محاسبه و معین می شود.
درجه همبستگی بین متغیرهای پیش بینی کننده در معادله رگرسیون چند متغیری و متغیر ملاک، به وسیله ضریب نشان داده می شود (خاکی،1388).
3-8- آزمون همبستگی اسپیرمن
تحلیل همبستگی ابزاری آماری برای تعیین نوع و درجه رابطه یک متغیر کمی یا کیفی با متغیر کمی یا کیفی دیگر است. هرگاه داه­های یک تحقیق کم بوده و یا فرض نرمال بودن آنها معقول نباشد از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده می­ شود. این ضریب مبتنی بر مقادیر اصلی نبوده و بر اساس رتبه داده ­ها محاسبه می­ شود.
در این رابطه n تعداد داده ­ها و مجموع مجذور تفاوت رتبه ­های دو متغیر می­باشد. از آزمون فوق به منظور بررسی رابطه بین متغیرهای مدل استفاده شده است.
3-9- آزمون فریدمن
به کمک اين آزمون مي‌توان متغيرهاي موجود در تحقيق را رتبه‌بندي نمود (صدقياني، ابراهيمي، 1381: 177). فرض­های تحقیق در آزمون فریدمن به شرح زیر است:
: توزیع احتمال تمامی عوامل یکسان است.
: دست کم توزیع احتمال دو عامل یکسان نیست.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...