فایل شماره 5735 |
جدول شماره ۴-۵۰٫ میزان توجه به مؤلفه کنترل سرنوشت ۹۳
جدول شماره ۴-۵۱٫ میزان توجه به مؤلفه استقلالطلبی ۹۴
جدول شماره ۴-۵۲٫ میزان توجه به مؤلفه هدفگرایی ۹۴
جدول شماره ۴-۵۳٫ میزان توجه به مؤلفه عملگرایی ۹۵
جدول شماره ۴-۵۴٫ میزان توجه به مؤلفه قاطعیت ۹۵
جدول شماره ۴-۵۵٫ میزان توجه به مؤلفه ابتکار و نوآوری ۹۶
جدول شماره ۴-۵۶٫ میزان توجه به مؤلفه دانش ۹۶
جدول شماره ۴-۵۷٫ میزان توجه به مؤلفه توانایی تصمیمگیری ۹۷
جدول شماره ۴-۵۸٫ میزان توجه به مؤلفه مدیریت زمان ۹۷
جدول شماره ۴-۵۹٫ میزان توجه به مؤلفه نظم جویی ۹۸
جدول شماره ۴-۶۰٫ میزان توجه به مؤلفه حل مسئله ۹۸
جدول شماره ۴-۶۱٫ میزان توجه به مؤلفه واقعگرایی ۹۹
جدول شماره ۴-۶۲٫ میزان توجه به مؤلفه کنجکاوی ۹۹
جدول شماره ۴-۶۳٫ میزان توجه به مؤلفه تفکر واگرا ۱۰۰
جدول شماره ۴-۶۴٫ میزان توجه به مؤلفه انگیزش ۱۰۱
جدول شماره ۴-۶۵٫ میزان توجه به عکسالعمل مثبت نسبت به مشکلات ۱۰۱
جدول شماره ۴-۶۶٫ میزان توجه به مؤلفه نیاز به موفقیت ۱۰۲
جدول شماره ۴-۶۷٫ میزان توجه به مؤلفه ریسکپذیری ۱۰۲
جدول شماره ۴-۶۸٫ میزان توجه به مؤلفه تعهد و مسئولیتپذیری ۱۰۳
جدول شماره ۴-۶۹٫ میزان توجه به مؤلفه کارآمد بودن ۱۰۴
جدول شماره ۴-۷۰٫ میزان توجه به مؤلفه مخاطره پذیری ۱۰۴
جدول شماره ۴-۷۱٫ میزان توجه به مؤلفه سیاست ۱۰۵
جدول شماره ۴-۷۲٫ میزان توجه به مؤلفه تعرض و تهاجمی بودن ۱۰۵
جدول شماره ۴-۷۳٫ میزان توجه به مؤلفه دانش فنی ۱۰۶
جدول شماره ۴-۷۴٫ میزان توجه به مؤلفه مهارت طلب ۱۰۶
جدول شماره ۴-۷۵٫ میزان توجه به مؤلفه تازگی ۱۰۷
جدول ۴-۷۶ میانگین توجه به زیر مؤلفههای اقتصادی در زمینه کارآفرینی ۱۰۸
جدول ۴-۷۷ میانگین توجه به زیر مؤلفههای اجتماعی در زمینه کارآفرینی ۱۰۸
جدول ۴-۷۸ میانگین توجه به زیر مؤلفههای عاطفی در زمینه کارآفرینی ۱۰۹
جدول ۴-۷۹ میانگین توجه به زیر مؤلفههای عقلانی در زمینه کارآفرینی ۱۱۰
جدول ۴-۸۰ میانگین توجه به زیر مؤلفههای سازمانی در زمینه کارآفرینی ۱۱۰
جدول ۴-۸۱ میانگین میزان توجه به مؤلفههای کارآفرینی ۱۱۱
جدول شماره ۴-۸۲ میانگین کل میزان توجه به مؤلفههای کارآفرینی در متن ،فعالیتها و تصاویر ۱۱۲
جدول ۴-۸۳ میانگین (متن ،فعالیت، تصاویر) در مؤلفههای کارآفرینی ۱۱۲
جدول شماره ۴-۸۴ جدول میزان توجه به مؤلفههای کارآفرینی در متن ،تصویر و فعالیت ۱۱۳
جدول ۴-۸۵ میزان درگیری دانشآموزان در متن، تصویر و فعالیتهای ازنظر ویلیام رومی ۱۱۴
چکیده
این پژوهش باهدف بررسی میزان توجه به آموزش کارآفرینی در مجموعه کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی (کتب جدید تألیف چاپ ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴) انجامگرفته است و در آن با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل محتوا، میزان توجه به آموزش مؤلفههای کارآفرینی در پنج بعد اقتصادی، اجتماعی، عاطفی، عقلانی و سازمانی کارآفرینی شامل ۷۵ زیر مؤلفه مورد مطالعه قرار گرفت واحد تحلیل در این مطالعه شامل متن، تصاویر و فعالیتهای کتابهای درسی بوده که سه داور متخصص در حوزههای علوم تربیتی در خصوص توجه یا عدم توجه به مؤلفههای کارآفرینی قضاوت و اظهار نظر نمودند ضریب توافق بین نظر داوران با بهره گرفتن از روش w کندال برای پایایی مؤلفههای اقتصادی ۰٫۹۱۲، مؤلفههای اجتماعی ۰٫۹۰۷، مؤلفههای عاطفی ۰٫۸۷۶، مؤلفههای عقلانی ۰٫۹۲۳ و مؤلفههای سازمانی ۰٫۸۹۸ میباشد که قابلقبول برآورد گردید نتایج نشان میدهد که در کل به مؤلفههای کارآفرینی در حد کم و خیلی کم توجه شده است و بیشترین میزان توجه به مؤلفههای کارآفرینی در کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی، مؤلفههای عقلانی بوده است و به مؤلفههای اقتصادی و اجتماعی در حد متوسط و به مؤلفه سازمانی در حد کم و به مؤلفه عاطفی در حد خیلی کم توجه شده است و نتایج تحلیل به روش ویلیام رومی نشان داد که در مجموع کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم غیرفعال میباشد و کتاب پایه ششم نیز به خاطر تأکید بیشازحد به فعالیتها و تفکر نامطلوب تلقی میگردد و ارائه سایر کتابها در مجموع مناسب میباشد و در پایان بازنگری در هدفها و محتوای مجموعه کتب مطالعات اجتماعی درزمینه کارآفرینی پیشنهاد میگردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
کلید واژهها: تحلیل محتوا، کارآفرینی، کتب درسی، مطالعات اجتماعی، مقطع ابتدایی.
فصل اول
کلیات پژوهش
فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه
موضوع کار و اشتغال بهویژه کارآفرینی از اصول اساسی و مهم زندگی هر فرد و اجتماعی است که در تمام ادوار و اجتماعات بشری نقش مهمی دارد کارآفرینی چرخ زندگی بشر را در این دنیا متحول و دگرگون میسازد بر اساس کار و تلاش تولید و بالندگی، منابع انسانی را به حرکت در میآورد (رجایی،۱۳۸۲ به نقل از یعقوبی نجفآبادی،۱۳۸۹). کارآفرینی اگرچه یک شغل نیست، اما ترویج فرهنگ آن در جامعه نهتنها بیکاری پنهان را آشکار و درمان میکند، بلکه باعث پیشگیری از آن نیز میشود (احمدی، درویش،۱۳۸۶).
لذا ایجاد فرهنگ کار در افراد و آموزش افراد درزمینه کارآفرینی میتواند در ریشهکن کردن بیکاری مؤثر واقع شود و موضوع اصلی در زمینه آموزش کارآفرینی این است که آموزش این مقوله با آموزش دیگر مقولهها مثل اشتغال تفاوت دارد و آموزش کارآفرینی باید به ماهیت برابر یک فرصت شغلی اشاره کند و دستیابی به این مهم درگرو ارائه برنامه درسی است که مهارتهای دانشآموزان و دانشجویان را در زمینه برقراری ارتباط مدیریت تولید فراوردههای جدید، داشتن فکر خلاق و دسترسی به نوآوری فناورانه تقویت کند.(علیمیری،۱۳۸۷) و از طرفی انتقال علم و دانش به دانشآموزان و بارور کردن استعدادهای ذهنی آنان و مهمتر از آن کمک به جامعهپذیری آنها از وظایف غیرقابلانکار آموزشوپرورش است تربیت اجتماعی، ایجاد نگرشها و باورهای مثبت در جهت جامعهپذیری و سازگاری با جامعه مضمون بسیاری از کتابهای درسی است. آموزشوپرورش بهموازات وظایف تخصصی خود، آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان را در راستای کار خود قرار داده است. ازجمله موارد مهم که باید به آن توجه جدی داشت موضوع اشتغال است که بهطوریکه از کودکی آیندهنگری شغلی و کسبوکار باید در ذهن فراگیران ایجاد گردد چرا که آرزوهای دوران کودکی معمولاً به تحقق میپیوندد (یعقوبی نجفآبادی، ۱۳۸۹) لذا تدوین یک برنامه کامل و منسجم در زمینه آموزش مهارتهای کارآفرینی در برنامه درسی دانشآموزان امری ضروری و مهم است که میتواند در آینده به ایجاد فرصتها شغلی جدید منجر شود. نظام آموزشی فعلی کشور، یک نظام متمرکز و برنامه درسی آن منحصر به کتاب درسی است که در کل کشور استفاده میشود (مشایخ، ۱۳۷۵). این در حالی است که با توجه به وسعت کشور، تنوع و تعدد اقوام و مشکلات ناشی از آن (مثل دوزبانه بودن شاگردان)، رشد سریع علوم و فناوری، تغییر سریع در هنجارها و ارزشهای اجتماعی، ضرورت دارد که کتابهای درسی با دقت کافی و در حد امکان، عاری از هر عیب و نقص و مطابق با اهداف تعیینشده و اصول علمی تألیف شوند (یار محمدیان، ۱۳۸۶). همچنین، به دلایل ساختار آموزشی و برنامه درسی حاکم بر آموزشوپرورش کشور، کتابهای درسی بهعنوان رسانهای مهم و پرکاربرد در ساختار آموزشی کشور مطرح میباشند. کتابهای درسی، رسانهای هستند که همهروزه معلمان و شاگردان از آن استفاده میکنند، لذا گاهی اوقات بهعنوان تمام برنامه درسی، معلم بر آن تأکید میکند (آلتبیچ،۱۹۹۱، به نقل از نوریان،۱۳۸۷). این رسانۀ بااهمیت دربردارنده بخشهای نوشتاری، تصویرها و تمرینهایی است که در راستای تحقق هدفهای کتاب، تهیه و سازماندهی میشوند. چگونگی تنظیم محتوای کتب درسی عامل مهمی در تعیین چگونگی یادگیری است. گاهی عدم کارایی و نامناسب بودن محتوا و عدم تناسب آن با توانایی درک و فهم دانش آموزان، یادگیری را مشکل میکند یا نتیجهای کمتر از انتظار به بار میآورد. کتابهای درسی به خاطر اهمیت زیادی که در تعیین محتوا و خطمشی آموزشی دارند، کانون توجه متصدیان آموزشوپرورش میباشند. اهمیت کتابهای درسی در نظامهای آموزشی متمرکز مانند ایران که تقریباً تمام عوامل آموزشی بر اساس محتوای آن تعیین و اجرا میشود بیش از سایر انواع نظامهای آموزشی است و به خاطر همین اهمیت بیشازاندازه است که صرف وقت نیروهای متخصص در ارزشیابی و تحلیل کتابهای درسی میتواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات جاری آموزش باشد. در حال حاضر کتابهای درسی یکی از مهمترین مراجع و منابع برای یادگیری به شمار میآیند. چراکه بیشتر فعالیتهای آموزشی در چارچوب این رسانه صورت میپذیرد. موارد زیر ازجمله دلایلی میباشند که اهمیت این رسانه را در کشور ما نشان میدهند:
متمرکز بودن فعالیتهای معلمان بر اساس کتاب درسی.
محدود بودن امتحان و ارزشیابی به مطالب و محتوای کتاب درسی.
تحقق بخشیدن به بیشتر اهداف آموزشوپرورش از طریق این رسانه.
ملزم بودن دانش آموزان به خواندن کتابهایی که از سوی دفتر برنامهریزی تدوین و معرفی شدهاند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 09:04:00 ب.ظ ]
|