تعداد بذر در کپسول

وزن هزار دانه

قطر ساقه

درصد روغن

درصد پروتئین

محلول پاشی

روی

۶۵٫۰۰۰b

۳٫۳۲۵a

۷٫۴۲۸a

۵۱٫۱۹۱

۲۴٫۱۷۲

بور

۷۵٫۸۷۵a

۳٫۳۱۹a

۶٫۶۲۶b

۵۱٫۹۳۱

۲۵٫۳۴۰

روی+بور

۶۷٫۷۵۰b

۳٫۱۲۱b

۶٫۹۵۲b

۵۳٫۶۷۳

۲۶٫۸۳۶

۳-۱۱- عملکرد روغن
نتایج تجزیه واریانس نشان داد که کاربرد کود اوره در سطح یک درصد معنی دار گردید. ۱۵۰ و ۱۰۰ کیلو گرم کود اوره در گروه آماری a قرار گرفت. دراینتحقیقافزایش عملکرددانه، تولیدروغنرانیزافزایشداد. بنابراین، تولیدروغنبهمقدارزیادیبستگیبه عملکرددانهداشتهوکمتروابستهبهدرصد روغندانههابودهاست . کریستنسن و همکاران(۱۹۸۵) جکسون(۲۰۰۰) اعلام کردند استفاده عناصر غذایی مانند نیتروژن موجب افزایش عملکرد روغن کلزا شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل ۳-۱۸- تاثیرمقادیرمختلفاورهبرعملکردروغن
محلول پاشی ریز مغذی بر عملکرد روغن تاثیر معنی داری در سطح یک درصد داشت. مصرف ریز مغذی های روی و بور با میانگین ۲۸۳/۱۲۴۲ کیلو گرم در هکتار دارای بیشترین مقدار این صفت بود و با مصرف ریز مغذی های روی و بور در گروه آماری مشابه قرار گرفت.
شکل ۳-۱۹- تاثیرمحلولپاشیرویوبوربرعملکردروغن
۳-۱۲- عملکرد دانه
مصرف نیتروژن در سطح احتمال ۵% برای صفت عملکرد دانه معنی دار گردید. بیشترین تاثیر با مصرف کود اوره به میزان ۱۰۰ و ۱۵۰ کیلو گرم در هکتار حاصل شدکه هر دو در بالاترین گروه آماری قرار گرفتند. مصرفنیتروژندرکلزاباعثافزایشرشد سبزینهایشدهواز اینطریقعملکرددانه افزایشمییابد (وجنوسکا و همکاران، ۱۹۹۵).
بیلس ­بارووهمکاران(۱۹۹۳) بیانداشتندکهکاربردنیتروژندرکلزایبهارهوپاییزهعملکرد دانهرابهواسطه افزایشتعدادخورجینوتعداددانهدرهرخورجینافزایشداد،اگرچهوزندانه کمترتحتتأثیرقرارگرفت.
بننتوهمکاران(۱۹۹۶) درپژوهشیرویکنجدگزارشکردندکاربردنیتروژنبهمیزان۶۰و۱۲۰کیلوگرمدرهکتار درمقایسهباتیمارشاهدباعثافزایشعملکرددانهبهترتیببهمیزان۳۵%و۴۱%میشود.
شکل ۳-۲۰- تاثیرمقادیرمختلفنیتروزنبرعملکرد دانه (کیلوگرمدرهکتار)
محلول پاشی عناصر ریز مغذی بر عملکرد دانه در سطح احتمال یک درصد معنی دار گردید.بیشترین تاثیر با محلول پاشی روی و بور با میانگین۱۴۵/۲۴۰۰ کیلو گرم در هکتار بدست آمد.
شکل ۳-۲۱- تاثیرمحلولپاشیرویوبوربرعملکرددانه (کیلوگرمدرهکتار)
۳-۱۳- عملکرد بیولوژیک
مصرف کود نیتروزن بر عملکرد بیولوژیک در سطح احتمال ۱% معنی دار شد. در این میان مصرف کود نیتروژن به میزان ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار کود اوره بیشترین تاثیر را بر عملکرد بیولوژیک داشتند و همگی در سطح آماری a قرار گرفتند. با توجه به مقایسه میانگین مصرف ۲۰۰ کیلو گرم در هکتار کود اوره به میزان ۷۸۹/۷۳۸۱ بالاترین واکنش را نشان داده است. گیاهان معمولا به کمبود نیتروژن از طریق کاهش در استفاده از منابع، کاهش کارایی استفاده از منابع یا هر دو پاسخ می دهند. اولین پاسخ کاهش در دریافت تابش نور خورشید(PAR) توسط کانوپی در نتیجه کاهش در توسعه برگها و یا پنجه زنی و در نتیجه کاهش شاخص سطح برگ است.دو مین پاسخ کاهش در کارایی مصرف انرژی (RUE) در اثر کاهش در مقدار نیتروژن برگ ها به ازای واحد سطح برگ است که تاثیر منفی روی فتوسنتز برگو در نتیجه بیوماس گیاه می گذارد(لمایر و همکاران، ۲۰۰۸).
شکل ۳-۲۲- تاثیرمقادیرمختلفنیتروژنبرعملکردبیولوژیک (کیلوگرمدرهکتار)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...