مخارج جاری شامل خرج هایی است که مرتب تکرار می شود و صرف کالاها و خدماتی می شوند که منافع آنی و کم دوام به بار می آورند ( مانند حقوق و دستمزد کارکنان، ملزومات و هزینه آب و برق). مخارج عمرانی یا سرمایه ای در برگیرنده خرید دارایی های بادوام مانند ساختمان و تجهیزات و مبلمان و اثاثیه آموزشی است که به دفعات مورد استفاده قرار می گیرد و در یک دوره بلند مدت منافع به بار می آورد (نادری ۱۳۸۳، ۱۸۵).
در این تحقیق از استفاده از مخارج سرمایه ای در برآوردها صرف نظر شده است زیرا این مخارج به طور یکجا انجام شده وهمچنان که گفته شد عمری طولانی دارندو در ابتدا هزینه هنگفتی برای ایجاد آنها شده است و نیازی به سرمایه گذاری مجدد نمی باشد و نیز استهلاک خاص خود را دارند (که فقط بدین خاطر هر چند سال یکبار هزینه ای بابت جبران این استهلاک می شود) بنابراین نمی توان به طور دقیق محاسبه نمود که هر محصل در هر سال چقدر از این مخارج سهم دارد. علاوه بر این موضوع می توان گفت که مخارج سرمایه ای در موجودی سرمایه فیزیکی منظور می شود و در توابع رشد هم سرمایه فیزیکی لحاظ می شود و هم سرمایه انسانی، بنابراین اگر در محاسبه میزان سرمایه انسانی از مخارج سرمایه ای صرف نظر شود، اشکالی ایجاد نخواهد شد.

در این تحقیق استهلاک افراد (قدیمی شدن دانش افراد که نیاز به بازآموزی و به روز کردن اطلاعات دارند و نیز فراموشی آموخته ها) لحاظ نمی گردد زیرا فرض می شود که تجربه ای که به مرور زمان کسب می کنند اثر آن را خنثی می کند.
بنا براین فقط از مخارج جاری که توسط دولت انجام می شود، به عنوان متغیر هزینه در این تحقیق استفاده شده است.
اصطلاح دیگری که در ارتباط با هزینه ها وجود دارد، هزینه سرانه می باشد که به این صورت تعریف می شود:
حال به توضیح روش گذشته نگر می پردازیم:
همان طور که گفته شد جادسون[۷۳] برای برآورد سرمایه انسانی به روش هزینه ای (گذشته نگر) استفاده کرد که به صورت زیر می باشد:
(۳-۳)
Yit = GDP سرانه که برحسب پول محلی توسط IMF گزارش می شود
Eijt = مخارج در سطح j آموزش به پول داخلی
Eit = مخارج کل در آموزش به پول داخلی
eit = متوسط مخارج آموزشی کل به ازای هر دانش آموز به پول داخلی
eijt = متوسط مخارج آموزشی به ازای هر دانش آموزدر سطح jآموزش به پول داخلی
Sijt = = مخارج سرانه به عنوان درصدی از GDP سرانه
Sit =
Pit = جمعیت
که i نشان دهنده کشور، t نشان دهنده زمان و j نشان دهنده مقطع آموزشی مورد نظر است.
و برای تبدیل این مقدار به دلار:
(۳-۴)
کهYsit = GDP سرانه سامرزو هستون برحسب برابری قدرت خرید در سال ۱۹۸۵
سپس از dijt به عنوان وزنی برای محاسبه میزان سرمایه انسانی استفاده کرد:
(۳-۵)
که ait = میانگین میزان تحصیلات نیروی کار ( جادسون[۷۴] ۲۰۰۲)
که ما نیز برای برآورد سرمایه انسانی در ایران از همین روش با کمی تغییرات استفاده می کنیم.
در این تحقیق برای دو گروه سنی ۶سال به بالاو ۱۵سال به بالا، سرمایه انسانی به روش هزینه ای(گذشته نگر) برآورد شده است.
درهر استان وبرای هرگروه سنی هدف وبا توجه به جداولی که در ضمیمه ارائه شده است، سرمایه انسانی هر فرد نوعی در هر مقطع به طور متوسط به روش زیر برآورد شده است.
فرض کنید یک فرد عادی (با سطح هوشی نرمال و بدون اینکه مقطعی را تکرار کرده باشد) در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل است بنابراین در تمامی مقاطع قبل از کارشناسی ارشد برای او در گذشته هزینه هایی انجام شده است( به قیمت جاری سال ۸۵). پس طبق جداول مربوطه برای تمام استان داریم:
سرمایه انسانی مربوط به مقطع کارشناسی ارشد در استان= تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد در استان× ( هزینه سرانه مقطع ابتدایی در استان×تعداد سال های گذرانده شده در مقطع ابتدایی(۵سال)+ هزینه سرانه مقطع راهنمایی در استان×تعداد سال های گذرانده شده در مقطع راهنمایی(۳سال)+ هزینه سرانه مقطع متوسطه در استان ×تعداد سال های گذرانده شده در مقطع متوسطه(۴سال)+ هزینه سرانه مقطع کارشناسی در استان ×تعداد سال های گذرانده شده در مقطع کارشناسی(۴سال)+ هزینه سرانه مقطع کارشناسی ارشد در استان ×متوسط تعداد سال های گذرانده شده در مقطع کارشناسی ارشد(۱سال؛ که در جداول قبلی بیان شد))
برای افراد فارغ التحصیل نیزبه همین شیوه عمل می کنیم :
سرمایه انسانی مربوط به مقطع کارشناسی ارشد در استان= تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد در استان× ( هزینه سرانه مقطع ابتدایی در استان×تعداد سال های گذرانده شده در مقطع ابتدایی(۵سال)+ هزینه سرانه مقطع راهنمایی در استان×تعداد سال های گذرانده شده در مقطع راهنمایی(۳سال)+ هزینه سرانه مقطع متوسطه در استان ×تعداد سال های گذرانده شده در مقطع متوسطه(۴سال)+ هزینه سرانه مقطع کارشناسی در استان ×تعداد سال های گذرانده شده در مقطع کارشناسی(۴سال)+ هزینه سرانه مقطع کارشناسی ارشد در استان × تعداد سال های گذرانده شده در مقطع کارشناسی ارشد(۲سال))
بنابراین به طور کلی می توان سرمایه انسانی هر مقطع تحصیلی را اینگونه بیان کرد:
(۳-۶)
HCij1= سرمایه انسانی مربوط به افراد فارغ التحصیل (دانش آموخته)
Pij = تعداد افراد دانش آموخته در هر مقطع تحصیلی
eij= هزینه سرانه هر مقطع تحصیلی در هر استان
mj= تعداد سالهای گذر
انده شده در هر مقطع تحصیلی
که i نشان دهنده استان مورد نظر و j نشان دهنده مقطع مورد نظر است.
و
(۳-۷)
HCij2= سرمایه انسانی مربوط به افراد حال تحصیل
Pij = تعداد افراد درحال تحصیل در هر مقطع تحصیلی
eij= هزینه سرانه هر مقطع تحصیلی در هر استان
mj= تعداد سالهای گذرانده شده در هر مقطع تحصیلی
که i نشان دهنده استان مورد نظر و j نشان دهنده مقطع مورد نظر است.
سپس سرمایه انسانی فارغ التحصیلان و افراد در حال تحصیل را در هر گروه سنی و در تمامی مقاطع درهر استان با هم جمع می کنیم. این رقم، میزان سرمایه انسانی یک استان از روش هزینه ای با توجه به فروض بیان شده و برحسب پول داخلی را نشان می دهد.
(۳- ۸)
که HCi بیانگر میزان سرمایه انسانی یک استان از روش هزینه ای با توجه به فروض بیان شده و برحسب پول داخلی است.
در جداول بعد میزان سرمایه انسانی هراستان در دوگروه سنی هدف و همچنین متوسط سرمایه انسانی استان ( حاصل تقسیم سرمایه انسانی کل هر گروه سنی در هر استان بر میزان جمعیت در همان گروه سنی در همان استان) بیان شده است:
جدول ۳۱۲– سرمایه انسانی افراد ۶سال به بالا از روش هزینه ای(میلیون ریال)

استان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...