۵۵۹٫۳۱۵

۶۳۳٫۴۴۲

کوزنی کارمان

۲۹۷٫۰۲

۷۴۲

۱۰۸۷٫۶

بریر

نتایج بدست­آمده از روش­های مختلف قابل بررسی می­باشد. واختلافات در نتایج را می­توان به عوامل مختلفی مربوط دانست. مقادیر ضریب نفوذپذیری حاصل از آزمون پمپاژ نسبت به آزمایش بار ثابت تقریبا دو برابر می­باشد، که دلیل آن می ­تواند اثر مقیاس روی نتایج باشد. در آزمون پمپاژ مخزنی از خاک مورد نظر را مورد آزمایش قرار داده­ایم، در حالی که آزمایش بار ثابت با یک استوانه ۱۳ سانتیمتری از همان خاک انجام شده است. لذا نتایج آزمون پمپاژ به واقعیت نزدیکتر باشد. البته در منابع مختلف ضریب نفوذپذیری برای شن ومخلوط شن وماسه در بازه ۱۰۰-۱۰۰۰ متر بر روز بیان شده است(محمودیان شوشتری،۱۳۸۹). فرمول تجربی بریر با نتایج آزمون پمپاژ همگرایی نسبتا خوبی دارد. مقادیر آزمون پمپاژ تقریبا دو برابر نتایج آزمایش بار ثابت و سه برابر نتایج آزمایش بار ثابت می­باشند. روابط تجربی چون بر اساس اندازه ذرات می­باشند وهرکدام با فاکتورهای مختلف محاسبه می­شوند مقادیر مختلفی دارند. ولی نتایج از همه روش­ها افزایش نفوذپذیری با افزایش اندازه ذرات را نشان می­ دهند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۲- مقایسه زمان رسیدن به تعادل در آبخوان آزاد با سه نوع خاک مختلف
با نظر به داده ­های بدست آمده از آزمون پمپاز، با داشتن زمان شروع تخلیه از چاه تا زمان رسیدن به حالت پایداری، زمان رسیدن به تعادل در آبخوان بعد از پمپاژ از چاه پایین دست دستگاه باهم مقایسه شد. برای این منظور ارتفاع آب در پیزومترها در زمان شروع پمپاژ تا حالت پایداری در فواصل مختلف از چاه در هر خاک روی نمودار نشان داده شده است. در شکل های (۴-۴ تا ۴-۶ ) نمودارها نشان داده شده ­اند.
شکل ۴-۴: مقایسه ارتفاع آب در پیزومترهادر فواصل مختلف ازچاه اززمان شروع پمپاژدر خاک ۱ (درشت دانه)
شکل ۴-۵: مقایسه ارتفاع آب در پیزومترهادر فواصل مختلف ازچاه اززمان شروع پمپاژدرخاک ۲ (ریزدانه)
شکل ۴-۶: مقایسه ارتفاع آب در پیزومترهادر فواصل مختلف ازچاه اززمان شروع پمپاژدرخاک ۳ (متوسط )
با توجه به دانه بندی خاک ، به خوبی مشاهده می­ شود که با درشت تر شدن دانه ها گسترش مخروط افت بیشتر است ودر خاک ریزدانه شیب این مخروط تندتر است.
نمودارها گسترش مخروط افت با گذشت زمان در لایه آبدار را نشان می­دهد.
برای یافتن زمانی که ارتفاع پیزومتریک به تعادل نسبی می­رسد وانتخاب پیزومتر مناسب برای مقایسه سه نوع خاک، نمودار ارتفاع نسبی پیزومترها ( ارتفاع هر پیزومتر تقسیم بر ارتفاع اولیه قبل از پمپاژ ) برحسب زمان از شروع پمپاژ ترسیم شده است. شکل (۴-۷ تا۴-۹ )
شکل ۴-۷: نمودار ارتفاع نسبی پیزومترها بر حسب زمان از شروع پمپاژخاک نوع ۱
شکل ۴-۸: نمودار ارتفاع نسبی پیزومترها بر حسب زمان از شروع پمپاژخاک نوع ۲
شکل ۴-۱۰: نمودار ارتفاع نسبی پیزومترها بر حسب زمان از شروع پمپاژخاک نوع۳
تغییرات ارتفاع در خاک ۱ (درشت دانه ) مرتبا در طول زمان ادامه پیدا می­ کند. تا در نهایت در ۴ ساعت پایانی از شدت این تغییرات کاسته می­ شود تا به حالت پایداری می­رسد .
در خاک ۲ (ریزدانه ) به گونه ­ای متفاوت از خاک ۱، پس از گذشت تقریبا ۳ دقیقه از شروع پمپاژ تغییر سطح پیزومترها نسبت به زمان قبل از آن کاهش یافته وارتفاع در هر پیزومتر به مقدار تقریبا ثابتی می­رسد.
در خاک ۳ (متوسط ) تغییر ارتفاع در پیزومترها به سرعت مشاهده می­ شود، ولی پس از ۱۲دقیقه از شروع پمپاژ، ارتفاع آب در پیزومترها به مقدار ثابتی می­رسد که تا پایان پمپاژ تغییری نمی­کند.
برای مقایسه دقیق ۳ خاک مختلف در زمان رسیدن به تعادل، پیزومتر ۷ که میان پیزومترهای ۲و۱۴ قرار دارد انتخاب شد ونمودار ارتفاع – زمان برای این پیزومتر از زمان شروع پمپاژ تا پایان آن برای ۳نوع خاک ترسیم شد. (شکل ۴-۱۰ )
شکل ۴-۱۰: نمودار مقایسه ارتفاع نسبی پیزومتر شماره ۷ بر حسب زمان از شروع پمپاژبرای سه نوع خاک
هرچه ذرات خاک درشت تر می شود زمان رسیدن به تعادل افزایش می­یابد.
هرچه ذرات خاک درشت تر می­شوند سطح پیزومترها نسبت به ارتفاع اولیه خود افت کمتری در زمان تعادل نشان می­ دهند.
شکل (۴-۱۱ ) نمودار زمان رسیدن به تعادل نسبت به اندازه متوسط ذرات می­باشد.
شکل ۴-۱۱: نمودارمقایسه زمان رسیدن به تعادل نسبی برحسب متوسط اندازه ذرات خاک
با توجه به نمودار بهترین رابطه ای که بین اندازه ذرات خاک وزمان تعادل برقرار است به صورت زیر بدست آمد.
(۴-۱) Tst=10.72 (D50)3.102
۴-۳- بررسی مخروط افت در خاک های با دانه بندی مختلف
شکل (۴-۱۲ تا ۴-۱۴ ) مخروط افت درسه نوع خاک مورد آزمایش را در برابر فاصله آنها از چاه پمپاژ نشان می­دهد. وبرای بررسی بهتر دوزمان آغاز پمپاژ وپایان آن باهم مقایسه شده است.
شکل ۴-۱۲: نمودار داده های پیزومتریک بر حسب فاصله از چاه در خاک نوع۱( درشت دانه)
شکل ۴-۱۳: نمودار داده های پیزومتریک بر حسب فاصله از چاه در خاک نوع ۲ (ریزدانه)
شکل ۴-۱۴: نمودار داده های پیزومتریک بر حسب فاصله از چاه در خاک نوع ۳ (متوسط)
تفاوت بین مخروط افت ها در اثر اختلاف در نوع دانه­بندی است.
در خاک نوع ۱ ابتدا مخروط با قاعده­ای وسیع­تر، به سرعت گسترش پیدا می­ کند، به طوری که پیزومترهای نزدیک چاه افت کمتری در سطح آب در زمان تعادل نسبی از پیزومترهای دورتر از چاه نشان می­دهد.
در خاک نوع۲ ( ریزدانه ) ابتدا مخروط افت با قاعده کوچکتر تشکیل می­ شود اما پس از مدت طولانی پمپاژ مخروط گسترش یافته واختلاف ارتفاع پیزومترها قابل توجه است.
ولی در خاک نوع ۳ (متوسط ) اختلاف ارتفاع پیزومترها در فواصل دورتر از چاه کمتر از چاه کمتر از این اختلاف در پیزومترهای نزدیک چاه می­باشد. در واقع رفتار خاک در فواصل نزدیک چاه تابع خاک ریزدانه ودر فواصل دور تابع خاک درشت دانه می باشد.
بررسی اختلاف ارتفاع در پیزومترهای مختلف از زمان شروع تا پایان پمپاژ
برای ارزیابی بهتر سه نوع خاک، اختلاف ارتفاعات را در هر پیزومتر به صورت جداگانه ودر زمان مختلف در یک نمودار ارائه شده است. برای مقایسه دقیق­تر ارتفاع ها به صورت نسبی در نظر گرفته شده است یعنی ارتفاع در هر لحظه به ارتفاع آن قبل از پمپاژ تقسیم شده وبی­بعد شده است. نمودارها برای پیزومترهای ۳،۵،۹،۱۲،۱۴ در شکل­های (۴-۱۴ تا ۴-۱۷ ) ترسیم شده است.
شکل ۴-۱۵ : نمودار تغییر نسبی برحسب زمان در پیزومتر۱۴

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...