ب- بسته­بندی مهاجر
در بسته­بندی­های مهاجر، عواملی مانند آنتی­اکسیدان­ها و یا آنزیم­ها بر روی سطح بسته­بندی مواد غذایی جامد و مایع قرار گرفته و قادرند به درون ماده بسته بندی شده مهاجرت نمایند.در زمینه بسته­بندی فعال مهاجر، یکی از شناخته شده­ترین محصولات، آزاد کننده اتانول است که قادر به کم کردن سرعت رشد قارچ­ها و در نتیجه افزایش زمان ماندگاری محصولات غذایی نظیر فراورده­های نانوایی است.
گروه ­های پلی­اتیلن آزاد کننده بخار آب می­توانند به عنوان یک عنصر کلیدی در بسته­بندی­های سبزیجات تازه آماده­ی طبخ مطرح شوند که همراه با دریچه قرار داده شده بر روی کیسه­های پلاستیکی، اجازه طبخ سبزیجات تازه را در یک اجاق مایکروویو می­دهد و یک وعده غذایی پخته شده تازه، با حسی بهتر و کیفیت تغذیه مناسب را تنها در چند دقیقه، فراهم می­ کند. بسته­بندی­های آزاد کننده دی­اکسید گوگرد نیز برای حفظ انگور استفاده می­ شود. مثال دیگری از مواد فعال مهاجر، فیلم­های پلاستیکی تجاری ژاپنی است، که حاویAITC[3]، یک ماده قوی ضد میکروبی استخراج شده از خردل یا wasabi است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در فناوری نانو، از قبیل نانو کامپوزیت زیستی و سازه ­هایی مبتنی بر فیبر الکترونانو قادر به بهبود خواص مورد نظرمی­باشند و به معرفی ویژگی­های جدیدی با مقدار کمی از پرکننده­های موثر نانویی می ­پردازد. مطالعات اخیر نشان می­دهد که نانو ذرات را می­توان برای هر دو سیستم بسته­بندی، انتشار کنترل شده (بسته­بندی غیرمهاجر و بسته­بندی مهاجر) طراحی کرد. برای این تکنولوژی نیز مانند سایر تکنولوژی­ها جدید که در حال آمدن به مرحله تولید صنعتی می­باشد، باید یک ارزیابی و تجزیه و تحلیل خطر و منفعت صورت گیرد (دنیلی و همکاران، ۲۰۰۸)
۲-۱-۳٫ بسته­بندی هوشمند
این تکنولوژی در مقالات متعدد به عنوان عاملی برای نظارت بر وضعیت مواد غذایی بسته بندی شده و یا محیط اطراف غذا مطرح شده است که می ­تواند اطلاعات دقیقی از وضعیت غذا را به مصرف کننده ارائه دهد.
۲-۲٫ بسته­بندی­های جاذب­های اکسیژن
در بسیاری از مواد غذایی با انواع سطوح اکسیژن می­توان از فن­آوری [۴](MAP) برای حفظ کیفیت و دستیابی به ماندگاری مناسب استفاده کرد. اما استفاده از جاذب­ها برای مهار اکسیژن در بسته­بندی، بدان معنی است که اکسیژن محلول در مواد غذایی، یا اکسیژنی که در ابتدا داخل فضای بسته وجود دارد به طور بالقوه به سطوح بسیار پایین­تر از اتمسفر اصلاح شده کاهش پیدا کند. تحقیق و توسعه زیادی در زمینه بسته­بندی مواد غذایی انجام شده که با هدف از بین بردن اکسیژن باقی مانده در فضای داخلی بسته­بندی پس از درب­بندی بوده است. یکی از جذاب­ترین مفهوم بسته­بندی فعال، موضوعات جاذب اکسیژن است. اولین ثبت اختراع در مورد بسته­بندی-های جاذب اکسیژن مربوط به سال ۱۹۳۸ و متعلق به کشور فنلاند است. پراستفاده­ترین فن آوری­های بسته­بندی فعال در مواد غذایی، جاذب­های اکسیژن هستند و برای اولین بار در اواخر ۱۹۷۰ شرکت شیمیایی، گاز میتسوبیشی ژاپن (اجلس) آن را تجاری کرد. شرکت اجلس در مورد جاذب گازها و واکنش این ترکیبات در گروه پلیمرها تحقیقاتی را انجام داده است. این ترکیبات، به طور مستقیم و یا با برچسب­هایی به مواد بسته­بندی اضافه می­ شود. این تحقیقات ادامه پیدا کرد و توانستند جاذب­ها را در بسته­بندی مواد غذایی به کار برند. مکانیزم این اختراع با حذف اکسیژن باقی مانده در فضای بسته­بندی فلزی محقق شد. در این روش گاز هیدروژن موجود در بسته­بندی با اکسیژن و در حضور پالادیوم واکنش نشان می­داد. با این حال این روش هرگز محبوبیت بدست نیاورد و به خوبی پذیرفته نشد زیرا هیدروژن دستکاری شده و در ذخیره­سازی ناپایدار بود با این حال جاذب اکسیژن به طور فزاینده­ای در حال تبدیل شدن به محصولی جذاب برای تولید کنندگان مواد غذایی و خرده­فروشان است و چشم انداز رشد آن برای بازار جهانی به صورت صعودی پیش ­بینی می­ شود.
شرکت بین المللی پیرا، بازار جهانی بسته­بندی­های جاذب اکسیژن تولید شده در ژاپن در سال ۲۰۰۱ را ۱۲ میلیارد برآورد کرد که استفاده­کنندگان آن۵۰۰ میلیون نفر از ایالات متحده آمریکا و ۳۰۰ میلیون در غرب اروپا بودند. علاوه بر این، طبق برآورد موسسه بین المللی آموزشی پیرا، ارزش جهانی این بازار در سال ۲۰۰۵ به ۵۸۸ میلیون دلار رسید. میزان فروش آن­ها در سال ۲۰۰۷ به ۴/۱۴ میلیارد دلار در ژاپن، ۵/۴ میلیارد دلار در ایالات متحده آمریکا و ۷/۵ میلیارد در غرب اروپا رسید. این درحالی است که ارزش جهانی فروش این نوع بسته­بندی در سال ۲۰۱۰، ۹۲۴ میلیون دلار بود. افزایش محبوبیت بطری­های مهار اکسیژن پلی­اتیلن ترفتالات (PET) ، درب بطری آبجو و نوشیدنی­ها دیگر تا حد زیادی به این رشد قابل توجه کمک کرده است.
به طور کلی، تکنولوژی جذب اکسیژن عمدتا شامل اکسیداسیون با یکی از ترکیبات پودر آهن، اسید اسکوربیک، پلیمر حساس به نور، آنزیم­ها، اسیدهای چرب غیراشباع و تثبیت میکروارگانیزم­ها است. این ترکیبات می­توانند سطح اکسیژن را به کمتر از ۰۱/۰ درصد که پایین­تر از سطح معمول آن ( ۳ تا ۳/۰ درصد) در سیستم­های اتمسفر اصلاح شده، خلاء و یا جایگزینی فضای داخلی با گاز بی­اثر است، کاهش دهند.
خلاصه­ای از مهم­ترین سیستم­های بسته بندی جاذب اکسیژن تجاری و تولید کنندگان آنها در جدول ۲-۲ نشان داده شده است.
جدول۲-۲. شرکت­های فعال در زمینه بسته بندی فعال

تولید کننده

کشور

نام تجاری

مکانیسم گیرندگی

شکل بسته بندی

Mitsubishi Gas
Chemical Co. Ltd

ژاپن

Ageless

بر پایه آهن

و برچسبSachets

Toppan Printing Co. Ltd

ژاپن

Freshilizer

بر پایه آهن

Sachets

Toagosei Chem. Industry
Co. Ltd

ژاپن

Vitalon

بر پایه آهن

Sachets

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...