آ.
ب.

5 -5
اندام گاو، بال پرنده، سر انسان با تاج شاهی بر روی آن نمادهایی هستند که این موجود از آنها ترکیب یافته است. گاو نشان­دهنده مرحله شاخ قرمز در فرایند تفرد، بال پرنده نماد تعالی و سر انسان نماد برتری خاص وجود انسانی در اندیشیدن و پیمودن مسیر تعالی به لطف مغز پیشرفته­ی انسان، نسبت به سایر موجودات، که به عنوان هدیه­ای الهی به بشر اعطا شده است. نماد تاج نشانه­ی برتری و سروری است و مفهوم پختگی را نمادین می­سازد.
در تصویر دیده می­ شود که روی تاج این موجود دو دسته خط سه تایی منحنی قرینه حک شده است. همانطور که در فرگرد پیشین بررسی شد اینگونه قرینگی نشان از هماهنگی و قرینگی نیروهای درونی کهن الگوهای سه­تایی مقدس و مخرب در این نماد است که این نماد را با مفهوم تثلیث مرتبط می­سازد. در بخش­های بعدی به تصاویر مرتبط با این مفاهیم پرداخته خواهد شد.
اثر دیگری که در اینجا به آن پرداخته خواهد شد سکه­ایست که در یک روی آن نیمتنه­ی گاو آسمانی با سر انسان و در روی دیگر چهار فرم چهارگوشه ضرب شده است. این اثر ارتباط نماد پیشین را با نوعی چلیپا نمایان می­سازد. در مورد فرم­های چهارگوش یا چهار­بازو و چهار عملکرد انسانی( احساس، اندیشه، شعور و شهود) نیز در فرگرد پیشین بصورت گسترده توضیح داده شده است. این نقوش که بر دو روی یک سکه حک شده ­اند مفاهیمی را به ذهن متبادر می سازند که ضرب المثل­های « دو روی سکه» و « دو نیمه سیب» به آشنایان با فرهنگ ایرانی باز می­نمایانند.
5 -6
کهن الگوی گاو آسمانی با سر انسان، قهرمانی قدم گزارده در راه تعالی را نشان می دهد. در فرگرد پیشین آورده شد که نماد چلیپا که در اینجا به صورت چهار مربع حک شده است تعادل چهار عملکرد انسانی را پیش درآمدی بر قدم گزاردن در راه تعالی می نمایاند.
دو نقش یاد شده یکی به صورت کاملا انتزاع یافته و هندسی و دیگری به صورت تخیلی و طبیعت گرایانه، هر دو یک مفهوم مشترک را انتقال می­ دهند. این مفهوم پیش زمینه های لازم برای شروع مراحل قهرمانی را مشخص می­سازد. با توجه به دستیافته­های فرگردهای پیشین مقایسه این دو نماد به این ترتیب خواهد بود. بدن گاو شعور و غرایز طبیعی موجود در انسان، اجزای چهره انسان (بخصوص چشم) دریچه درک و همچنین انتقال احساس، شاخ گاو نماد استفاده از نیروی اندیشه در فائق آمدن بر نیروهای مخرب درونی، بال پرنده لزوم استفاده از شهود برای موارد غیر قابل درک با اندیشه صرف را نشان می­ دهند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

دو صورت کلی که بررسی شد در مجالس نمادین بسیاری به کار رفته است. در بخش­های بعدی این مجالس بررسی خواهند شد.
5 -3 نماد گاو جفتی ( ثنویت روانی)
تصویر بعدی یک جفت گاو نر و ماده را نشان می دهد که مفهوم ثنویت روانی (آنیما و آنیموس) را نمادین می­سازند و پیشینه­ای بس کهن­تر از دوره­ هخامنشی دارد. این نمونه­های کهن از تمدن لرستان در تصاویر زیر قابل مشاهده­اند. اختلاف جنسیت چنان به زیبایی نقش شده است که جای بحثی باقی نمی­گذارد. در این تصاویر موجودی چهارپا نشان داده شده است که دو سر مادینه و نرینه دارد. گویی دو حیوان از ناحیه­پشت به یکدیگر جوش خورده­اند. این نوع ترکیب نقوش در سرستون­های هخامنشی نیز به صورت انتزاعی و بدون تاکید بر اختلاف جنسیت مشاهده می­ شود. هر دو سر دارای شاخ هستند. در تصویر سمت راست بر سر بعد مادینه تاج شاخ شکلی نهاده شده است که با شاخ­های سمت نرینه قرینگی موضوعی دارد. در تصویر سمت چپ هر دو سر دارای گردنبندی، به نشانه­ی حلقه­ی قدرت الهی که آنها را به هم مرتبط می­سازد، به گردن دارند.
5 -7
گردنبند، دستبند، بازوبند و حلقه­ی انگشتری یا هر شی دایره­ای شکل دیگری که به عنوان زینت­آلات استفاده می­شوند از مفاهیمی که در فرگرد پیشین در مورد دایره ارائه شد، یعنی تعالی، پیروی می­نمایند. در نتیجه اتحاد اضداد درونی نیز در نماد ارائه شده در تصویر پیشین یکی دیگر از پیش زمینه ­های آغاز تعالی است. در مورد دایره در بخش­های بعدی بیشتر صحبت خواهد شد.
تصویر بعدی نمونه ­ای از دو نوع سکه­ی دوران هخامنشی است. در یک روی سکه تصویر چهره­ی یک زن یا مرد و در روی دیگر آن نماد سر گاو نقش شده است. اختلاف جنسیت در اینجا نیز با ظرافت در ترسیم اجزای سر گاوها نشان داده شده است.

آ.

ب.

5 -8
این سکه­ها به سادگی انسان را به غرایز طبیعی خود مرتبط می دانند. حقیقتی که امکان دارد در اثر زندگی در اجتماع متمدن دور از طبیعت نادیده انگاشته شود.
مجلس نمادین بعدی نیز نمونه ­ای دیگر از نماد گاو جفتی در اثر مُهری باستانی است که در آن دو حیوان از ناحیه­ی تنه به هم چسبیده­اند و فرمی به شکل ضربدر یا نوعی چلیپا را به وجود آورده­اند. در مورد ارتباط نماد چلیپا پیش از این صحبت شد. باید توجه داشت که گاو چه با سر انسانی رسم بشود و چه به صورت طبیعی، چه بالدار باشد و چه با دم ماهی به هر صورت همانگونه که در فرگردهای پیشین آورده شد، حیوان توتم هندوایرانیان است. در نتیجه مجلس نمادین پیشین نیز همانند سکه گاو آسمانی در تصویر 5 -6 ارتباط توتم هر قهرمان را با تعادل چهار عملکرد اصلی را نشان می­دهد.
ايرانيان نيز مانند هنديان عقيده دارند كه جهان به هفت كرشور (در فارسي جديد كشور) تقسيم شده است. در بندهش آمده است که اين مناطق هنگامي آفريده شد كه براي اولين بار ایزد تیشتر باران را آفرید و بر زمين فرود آورد. بخش مياني، خونيرث نام دارد و نيمي از همه زمين را تشكيل مي دهد.کیانیان و یلان در خونیرث آفریده شدند. خونیرث به اندازه مجموع شش منطقه ديگر وسعت دارد. مردمان نمی توانستند از کشوری به کشور دیگر سفر کنند مگر بر پشت گاوی آسمانی به نام سریشوَک يا هديوش(هینلز بی­تا، 31)
در کتاب پهلوی زادسپرم مهاجرت ایرانیان از خونیرث به دیگر کشورها سوار بر پشت همین گاو سریشوک صورت گرفته است. سه آتش بر پشت این گاو روشن بود شبي طوفان شديدي رخ داد و آتش ها از پشت گاو به دريا افتادند و در آن جا به سوختن ادامه دادند و در دريا به مردمان روشني بخشيدند. این آتش ها به دریا فروریخت و گوهر آنها یکی بود و به سه بهره شد و دوباره در سه جای فروزان گشت و به آذر فرنبغ (آتش موبدان در فارس) و آذرگشنسب، آتش پادشاهان و ارتشتاران (درآذربایجان) و آذربرزین مهر (آتش کشاورزان در خراسان) موسوم گشت. در این اسطوره به نگهداری آتش های سه گانه، بر پشت گاو آسمانی اشاره شده است. عدد سه نشانه ای از تثلیث مقدس است.
هديوش در اساطير ايراني نام گاوي است كه گوپت شاه از آن نگاهداري مي كند و در هنگام رستاخيز، سوشيانت با يارانش آن را قرباني مي كنند و با چربي آن آميخته به هوم سفيد، مائده­اي مي­سازند و به مردمان مي­دهند و مردمان با خوردن آن عمر جاويدان مي­يابند. اين گاو بنا به سنت ايراني در دژي مستحكم نگهداري شده تا اينكه در روز رستاخيز قرباني شود. (جابز 1370، 161 – 162).
هديه جاودانگي هنگامي اعطا خواهد شد كه سوشيانس، منجی آخرالزمان در آیین زرتشتی، قرباني نهايي را با آخرين حيواني كه براي خدمت به بشر كشته مي­شود، انجام دهد. اين همان قرباني گاو آسمانی است. از پيه آن گاو و شربت هوم سفيد اساطيري كه در درياي گيهاني قرار دارد، اكسير جاودانگي تهيه خواهد شد.
در اساطیر ایران گاو مرد،گوپت شاه نام گرفته است. او موجودی است آسمانی از آن جهت كه اندامش خیالی و ترکیبی است. نيمي از او انسان و نيمي از او گاو است. وظیفه گوپت شاه در اساطیر مراقبت از سريشوك یا هدیوش است. زيرا اين گاو آخرين حيواني است كه در بازسازي جهان كه همه آدميان بايد جاودانه گردند، قرباني مي شود.
میترا مشهورترین گاوکش تاریخ اساطیری جهان است و این شهرت را مدیون رواج مهرپرستی در امپراطوری روم باستان می­باشد. در کتیبه های دولتی هخامنشی میترا و آناهیتا در کنار اهورامزدا یاد شده ­اند، اما اساطیر ایرانیان در دوره­ هخامنشی به متون کتیبه­ها محدود نمی­ شود. ایرانیان و هندیان در دوره­ای با هم می­زیسته­اند و متون کهن ریگ ودا معرف عقاید آنها در این دوره است. از بخشهای اوستا نیز یشت­ها قدمتی پیش هخامنشی دارد . بسیاری ایزدان که در یشت­ها ستایش شده ­اند با ایزدان ودایی در برخی خصوصیات مشترک­اند.
5 -9
5 -3 -1 ارتباط نمادهای ثنویت و تثلیث
در مجلس نمادین بعدی بالای سر نماد گاو جفتی، قرص بالدار نقش شده است. چنانکه در فرگرد پیشین آمد قرص بالدار یکی از نماد­های خورشیدی است، نشانه راهنمایی الهی در راه تعالی است و لزوم هماهنگی و اتحاد اضداد سه­تایی مخرب و سازنده در روان را نشان می­دهد. در اینجا با نماد اتحاد مقدس آنیما و آنیموس در یک مجلس آورده شده است.
به طور کلی وجود این دو نماد در یک مجلس نوعی پیش نیاز را نشان می­دهد و هر اتحادی را در گرو دیگری می­داند. بدین معنا که هماهنگی سه­تایی های مخرب و سازنده در روان انسان مستلزم اتحاد اضداد روانی جنسیتی است. یعنی تا پیش از آنکه به نیازهای بعد مخفی جنسیتی روان انسان رسیدگی نشود، هماهنگی نیروهای مخرب و سازنده در جهت پیشرفت به سمت تعالی نیز میسر نخواهد بود و بعد مخرب به جای تخریب موانع راه تعالی در جهت بازدارنده و منفی عمل خواهد نمود.
در مجلس تصویری بعدی مرتبط با این بخش، ارتباط مفاهیم ثنویت و تثلیث و همچنین ارتباط هر دوی آنها با کهن­الگوی ورزا، که در فرگرد پیشین به تفصیل در مورد آن صحبت شد، دوباره نشان داده شده است. مجلس نمادین زیرین سکه­ای را نشان می­دهد که در یک روی آن نماد گاو جفتی از نیمتنه­های به هم جوش خورده­ی دو گاو ضرب شده است. در روی دیگر سکه نماد سه­زانویی چرخان ضرب شده است.
ايرانيان نيز مانند هنديان عقيده دارند كه جهان به هفت كرشور (در فارسي جديد كشور) تقسيم شده است. در بندهش آمده است که اين مناطق هنگامي آفريده شد كه براي اولين بار ایزد تیشتر باران را آفرید و بر زمين فرود آورد. بخش مياني، خونيرث نام دارد و نيمي از همه زمين را تشكيل مي دهد.کیانیان و یلان در خونیرث آفریده شدند. خونیرث به اندازه مجموع شش منطقه ديگر وسعت دارد. مردمان نمی توانستند از کشوری به کشور دیگر سفر کنند مگر بر پشت گاوی آسمانی به نام سریشوَک يا هديوش(هینلز بی­تا، 31)
در کتاب پهلوی زادسپرم مهاجرت ایرانیان از خونیرث به دیگر کشورها سوار بر پشت همین گاو سریشوک صورت گرفته است. سه آتش بر پشت این گاو روشن بود شبي طوفان شديدي رخ داد و آتش ها از پشت گاو به دريا افتادند و در آن جا به سوختن ادامه دادند و در دريا به مردمان روشني بخشيدند. این آتش ها به دریا فروریخت و گوهر آنها یکی بود و به سه بهره شد و دوباره در سه جای فروزان گشت و به آذر فرنبغ (آتش موبدان در فارس) و آذرگشنسب، آتش پادشاهان و ارتشتاران (درآذربایجان) و آذربرزین مهر (آتش کشاورزان در خراسان) موسوم گشت. در این اسطوره به نگهداری آتش های سه گانه، بر پشت گاو آسمانی اشاره شده است. عدد سه نشانه ای از تثلیث مقدس است.
هديوش در اساطير ايراني نام گاوي است كه گوپت شاه از آن نگاهداري مي كند و در هنگام رستاخيز، سوشيانت با يارانش آن را قرباني مي كنند و با چربي آن آميخته به هوم سفيد، مائده­اي مي­سازند و به مردمان مي­دهند و مردمان با خوردن آن عمر جاويدان مي­يابند. اين گاو بنا به سنت ايراني در دژي مستحكم نگهداري شده تا اينكه در روز رستاخيز قرباني شود. (جابز 1370، 161 – 162).
هديه جاودانگي هنگامي اعطا خواهد شد كه سوشيانس، منجی آخرالزمان در آیین زرتشتی، قرباني نهايي را با آخرين حيواني كه براي خدمت به بشر كشته مي­شود، انجام دهد. اين همان قرباني گاو آسمانی است. از پيه آن گاو و شربت هوم سفيد اساطيري كه در درياي گيهاني قرار دارد، اكسير جاودانگي تهيه خواهد شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...