پرسش اصلی تحقیق حاضر به صورت زیر می‌باشد:
استفاده از زیرساختهای روش های الکترونیکی چه تاثیری در افزایش مشارکت وکمکهای مردمی دارد؟
آیا روش های الکترونیکی جمعآوری کمکها مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت؟
اولویت مردم برای کمکهای عام المنفعه از طریق کدامیک از روش های الکترونیکی است؟

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اهداف تحقیق
این تحقیق بصورت مشخص در کمیته امداد امام خمینی(ره) مورد بررسی و انجام قرار خواهد گرفت و هدف کاربردی آن یافتن زیرساختهایی بهینه روش های جذب کمکها و افزایش گروه حامیان و کاهش هزینه های مربوط به جمع آوری کمکهای مردمی است.
شناسائی میزان توفیق روش های الکترونیکی در جمعآوری کمکهای مردمی.
شناسائی میزان استقبال از روش های الکترونیکی جمعآوری کمکهای مردمی
شناسائی زیرساختهای روش های الکترونیکی جمعآوری کمکهای مردمی
مقایسه زیرساخت روش های الکترونیکی جمعآوری کمکهای مردمی و یافتن موارد مناسب از بین آنها.
هدف آرمانی این تحقیق کمک به مدیریت و توسعه مشارکتهای مردمی در موسسات عام المنفعه از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) است که از طریق یافتن زیرساخت های مناسبتر روش های نوین الکترونیکی انجام میشود.
چارچوب نظری تحقیق
چارچوب نظری به روابط بین متغییرهایی مانند متغییرهای مستقل[۱]، وابسته[۲]، مداخلهگر[۳] و تبدیلگر[۴] که تصور میشود در دگرگونی شرایط مورد بررسی نقش دارند، میپردازند. ایجاد چنین چارچوب نظری در برقراری و ساختار فرضیه ها، آزمون آنها و همچنین تکمیل درک پژوهشگر (مسئله تحقیق) کمک میکنند. به طور کلی چارچوب نظری پایهای است که تمام تحقیق بر روی آن تکیه میکند. یک شبکه منطقی، توسعهیافته، توصیف شده و کامل بین متغیرهایی است که از طریق فرآیندهایی مانند مصاحبه، مشاهده و بررسی ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق مشخص شدهاند این متغیرها با مسأله تحقیق در ارتباط هستند. (خاکی،۱۳۸۴، ص ۳۰)
چارچوب نظری مبنایی است که فرد پژوهشگر براساس آن دربارهی روابط بین عواملی که در ایجاد مساله مهم تشخیص داده شدهاند نظریهپردازی میکند. این نظریه میتواند ضرورتاً سخن پژوهشگر نباشد و گاهی به طور منطقی از نتایج تحقیقات قبلی پیرامون مساله نشأت میگیرد. ترکیب باورهای منطقی فرد پژوهشگر و تحقیقات مرتبط منتشر شده با مسأله تحقیق در ایجاد مبنایی برای بررسی موضوع تحقیق نقش محوری دارد.
براساس برخی تعریف‌ها، چارچوب نظری عبارت است از، «شیوه خاصی از نگریستن به زندگی انسان که طی آن، فرض‌های خاصی دربارۀ ماهیت واقعیت اجتماعی (روابط اجتماعی) عرضه می‌شود». برخی گفته‌اند : «طرح نظری مسئله تحقیق، نگرش یا چشم‌انداز نظری است که تصمیم گرفته می‌شود برای بررسی مسئله‌ای که در پرسش آغازی سؤال اصلی تحقیق طرح شده است، پذیرفته شود». اندیشمند دیگری چارچوب نظری تحقیق را این گونه معرفی کرده است :
«عینکی برای نگریستن و تفسیر کردن حوادث در جهان اجتماعی».
در این بررسی به دنبال جواب دادن به این سئوال هستیم که «بهترین روش جهت جذب کمکهای مردمی» کدام است.
متغیرهای تحقیق
متغیر به ویژگی یا صفت یا عاملی اطلاق میشود که بین افراد جامعه مشترک بوده و میتواند مقادیر کمی و ارزشها متفاوتی داشته باشد. متغیرها ، عامل یا عواملی هستند که مورد اندازه گیری یا سنجش قرار میگیرند. بعبارت دیگر متغیر مشخصه یک فرد، چیز، پدیده مورد نظراست که : قابل اندازه گیری بوده و میتواند مقادیر مختلفی بپذیرد. متغیرهای تحقیق براساس نقشی که در پژوهش به عهده دارند به دو دسته مستقل و وابسته تقسیم می‌شوند، که در ذیل به تشریح هر یک از آنها پرداخته شده است.
متغیر مستقل (X)
متغیر مستقل[۵]، متغیری است که روی متغیر وابسته به صورت مثبت یا منفی تاثیر میگذارد. (سکاران، ۱۳۸۱،۷۰). متغیر مستقل، متغیر پیش فرض است، به این معنی که این متغیر مقدمه و متغیر وابسته نتیجه آن است و متغیر وابسته براساس تغییرات آن اندازه گیری و تعیین می‌شود. به این متغیر، متغیر محرک یا درون داد گفته میشود و متغیری است که توسط پژوهشگر اندازه گیری، دستکاری یا انتخاب میگردد تا تاثیر یا رابطه آن با متغیر دیگر اندازه گیری شود. به عنوان مثالی ساده در این زمینه میتوان تحقیقی با موضوع بررسی میزان ارتباط نوشیدن چای با ابتلا به سرطان معده را در نظر گرفت. در این تحقیق متغیر مستقل نوشیدن چای و متغیر وابسته سرطان معده میباشد.
در تحقیق آزمایشی، متغیر مستقل توسط محقق دستکاری می‌شود تا تاثیرات آن بر تغییرات متغیر وابسته مشخص شود. در یک تحقیق غیر آزمایشی متغیر مستقل توسط محقق دستکاری نمیشود، ولی متغیری است که از پیش وجود دارد و فرض شده است که بر متغیر وابسته تاثیر دارد.
عوامل موثر بر روش های الکترونیکی جمعآوری کمکهای مردمی برای پرداخت اعانه، شامل «زیرساختهای فناوری اطلاعات»، «استقبال مردم» و «هزینه های پیادهسازی روش های جدید پرداخت»، بعنوان متغیر مستقل معرفی میگردند.
زیرساختهای فناوری اطلاعات شامل اینترنت، موبایل و… میباشد.
استقبال مردم شامل استقبال از ابزارهای جدید و سنتی میباشد.
هزینه های پیادهسازی روش های جدید پرداخت شامل دستگاه های خودپرداز، پایانه فروش، موبایل و… میباشد.
متغیر وابسته (Y)
متغیر وابسته[۶]، متغیری است که تغیرات آن تحت تاثیر متغیر مستقل قرار میگیرد. (بازرگان و دیگران، ۱۳۸۷،۴۴). متغیر وابسته در اختیار محقق نیست و محقق نمی‌تواند در آن دخل و تصرف یا دستکاری کند. متغیر وابسته، متغیر پاسخ، برونداد یا ملاک است و عبارت است از وجه یا جنبهای از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است. متغیر وابسته، متغیری است که مشاهده یا اندازه گیری میشود تا تاثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود. در تحقیق آزمایشی، متغیر وابسته به متغیری اطلاق میشود که در اثر اجراء، حذف یا تغییر متغیر مستقل، آشکار، پنهان یا تغییر میکند. متغیر وابسته برعکس متغیر مستقل در اختیار محقّق نیست و او نمیتواند در آن تصرّف و یا دستکاری به عمل آورد.
با توجه به اهداف تحقیق « یافتن بهینهترین روش جهت جذب کمکهای مردمی» به عنوان متغیّر وابسته انتخاب شدهاست.
شکل ‏۱-۱ : مدل مفهومی تحقیق
فرضیه های تحقیق
چهار فرضیه ذیل در این تحقیق مورد بررسی قرار میگیرند :
شاخصهای موثر در یافتن بهترین روش پرداخت الکترونیکی دارای تاثیر یکسانی میباشند.
استفاده از زیرساخت های روش های الکترونیکی تاثیر زیادی در افزایش مشارکت وکمک های مردمی دارد.
روش های الکترونیکی جمع آوری کمک ها مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.
استفاده از کارتهای شهروندی (بلیط های الکترونیکی اتوبوس و مترو و…) با دستگاه های کارتخوان طراحی شده به این منظور بیش از سایر موارد باعث افزایش کمکها میشود.
روش تحقیق
تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش پیمایشی میباشد که بصورت میدانی با انجام مصاحبه و توزیع پرسشنامه هایی که در اختیار نمونه آماری قرار میگیرد، انجام شده است، درضمن از اطلاعات کتابخانهای از طریق مقالات، مجلات، کتب، اینترنت و نشریات معتبری که با موضوع پژوهش ارتباط داشتهاند استفاده شده است.
روش گردآوری اطلاعات
پژوهشگر باید با بهره گرفتن از ابزارهایی، داده های لازم را از جامعه (نمونه) آماری جمعآوری نماید و با تحلیل، پردازش و تبدیل آنها به اطلاعات، به آزمون فرضیه ها بپردازد. برای جمعآوری داده ها به ابزارهای گوناگونی نیاز است که نوع این ابزارها تابع عوامل گوناگونی از جمله، ماهیت و روش تحقیق است.
در این تحقیق از روش های مختلفی برای گردآوری داده ها استفاده شده است. برخی از این روشها عبارتند از روش کتابخانهای که شامل، کتابها، مقالات تخصصی، پایان نامهها و پایگاه های اینترنتی جهت تدوین فصول ۱و۲ یعنی مبانی نظری و سوابق تحقیق میباشد. جهت جمعآوری اطلاعات از روش میدانی- مصاحبه و توزیع پرسشنامه استفاده گردید.
منابع اولیه: مصاحبه با مدیران و کارشناسان و صاحب نظران زمینه پرداختهای الکترونیکی.
منابع ثانویه: کتابخانهای (بررسی اسناد و مدارک، کتب، مقالات، مجلات، پایاننامهها و منابع اینترنتی)
شرح مفصل گامهای اجرایی تحقیق (الگوریتم اجرایی) در فصل سوم توضیح داده خواهد شد.
جامعه و نمونه آماری
تحقیق علمی با هدف شناخت یک پدیده در یک جامعه آماری انجام میشود. جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص (جهانی یا منطقهای) دارای یک یا چند، صفت مشترک باشند (حافظ نیا، ۱۳۷۷، ۸۹). به عبارتی جامعه، مجموعه اعضاء حقیقی یا فرضی است که نتایج پژوهش به آنها تعمیم مییابد ( دلاور، ۱۳۸۶، ۸۹).
جامعه آماری این تحقیق شامل دو بخش می باشد. یک بخش متشکل از مدیران، معاونان و کارشناسان مرتبط با فناوری اطلاعات در کمیته امداد امام خمینی(ره) و بخش دوم آن مردم عادی و یا بعبارت دیگر خیرین میباشند، که در بخش اول نمونه آماری به صورت غیرتصادفی و با روش نمونهگیری تخصصی (قضاوتی) انجام میگیرد و در بخش دوم نمونهگیری بصورت تصادفی میباشد.
قلمرو تحقیق
قلمرو مکانی : نتایج این تحقیق برای نهادها و موسسات عام المنفعه در سطح استان تهران ، مورد استفاده و بهره برداری قرار خواهد گرفت. مورد کاوی این تحقیق کمیته امداد امام خمینی (ره) میباشد.
قلمرو موضوعی : تحقیق حاضر پس از بررسی اطلاعات جمعآوری شده، به ارزیابی عوامل موثّر در یافتن بهترین روش جذب کمکهای مردمی از طریق روش های پرداخت الکترونیکی میپردازد. این تحقیق از نظر موضوعی در قلمرو مدیریت منابع اطلاعاتی میباشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...