(۲-۱)

۹۶۶/۲۸ جرم مولی استاندارد هواست. برای مثال، وزن مخصوص متان خالص برابر است با:

(۲-۲)

روش ثابت تعادلی K
روش دوم در محاسبات دستی، روش ثابت تعادلی K [۸۶] است. این روش از طریق کارسون و کتز[۸۷] ]۴۰[ ابداع شد. البته بعد از آن‌ چندین نمودار و دادۀ دیگر نیز گزارش شد. یکی از نکات جالب دربارۀ این روش این است که نمودارهای اصلی کارسون و کتز در حالی که ابتدا با نام “نمودارهای آزمایشی” ارائه شدند، سال­هاست که کاربرد دارند. ثابت تعادلی K به­ صورت چگونگی توزیع یک جز بین هیدرات و گاز تعریف می­ شود:

(۲-۳)

که در آن‌ و به­ترتیب کسر مولی­های جزء در بخار و هیدرات هستند. این کسر مولی­ها براساس آب آزاد نیستند و آب در محاسبات گنجانده نشده است. فرض بر این است که آب کافی در تشکیل هیدرات وجود دارد. برای هر یک از اجزای تشکیل­دهندۀ هیدرات در گاز طبیعی نموداری موجود است، یعنی برای متان، اتان، پروپان، ایزوبوتان، نرمال بوتان، سولفید هیدروژن و دی­اکسیدکربن.
همۀ موادی که هیدرات تشکیل نمی­دهند،si=0، ثابت تعادلی K آنها برابر بی­نهایت است. به­عبارت دیگر، هیچ­کدام از این اجزا در فاز هیدرات وجود ندارند. این موضوع هم برای مولکول­های سبک، مانند هیدروژن، و هم برای مولکول­های سنگین مانند نرمال پنتان و نرمال هگزان صادق است، زیرا هیچ­یک هیدرات تشکیل نمی­دهند.
روش بیلی- ویچرت
یکی دیگر از روش­های نموداری برای پیش ­بینی هیدرات از طریق بیلی- ویچرت ارائه شد ]۴۱[. اساس این نمودار وزن مخصوص گاز است، امّا بسیار پیچیده­تر از روش وزن مخصوص گاز Katz می­باشد. این نمودار برای گازهایی با وزن مخصوص بین ۶/۰ تا ۱ کاربرد دارد.
علاوه بر وزن مخصوص، این روش تصحیحاتی برای حضور سولفید هیدروژن (تا ۵۰ درصد مولی) و پروپان (تا ۱۰ درصد مولی) نیز در نظر می­گیرد. تأثیر پروپان به صورت یک تصحیح دمایی است که خود تابعی از فشار و غلظت H2S است. از میان روش­های سادۀ ارائه شده در این فصل، تنها روش بیلی- ویچرت برای گاز ترش طراحی شده است و این مزیتی برای این روش نسبت به روش وزن مخصوص گاز و ثابت تعادلی K محسوب می­ شود.
دیگر روابط همبستگی
این روابط همبستگی علاوه­بر محاسبات دستی برای محاسبات اکسلی نیز مناسبند. امّا کاربر باید توجه داشته باشد که این روابط دقیق­تر از نمودارهای اصلی نیستند. به­علاوه برای مخلوط­های گازی ترش نیز کاربرد ندارند. هنگام استفاده از از این معادلات، خواننده باید توجه داشته باشد که لگاریتم معمولی (log) بر پایۀ ۱۰ و لگاریتم طبیعی (ln) بر پایۀ عدد نپر (e) است.
ماکاگون
ماکاگون[۸۸] (۱۹۸۱) رابطۀ ساده­ای برای فشار تشکیل هیدرات بر حسب دما و وزن مخصوص گاز برای هیدروکربن­های پارفینی ارائه داد. رابطۀ وی به­ صورت زیر است:

(۲-۴)

logP =β + ۰.۰۴۹۷ (t + kt2 ) – ۱۱

که در آن‌ P بر حسب مگاپاسکال، t بر حسب سلسیوس است. ماکاگون روابطی گرافیکی برای β و k نیز ارائه داد، امّا الگیبالی و الکامل[۸۹] روابط سادۀ زیر را پیشنهاد کردند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...