گروه ذینفع
شاخص اثر بخشی

۱- صاحبان سهام
۲- کارکنان
۳- مشتریان
۴- بستانکاران
۵- جامعه
۶- عرضه کنندگان
۷- دولت
بازده مالی
رضایت مندی، حقوق، سرپرستی و مدیریت
کیفیت کالا
میزان اعتبار
نقش شرکت در بهبود امور جامعه
معامله رضایت بخش
رعایت قوانین و مقررات

این روش بیان می کند که احتمالاً در یک شرکت رضایت کارکنان بسیار بالا باشد. ولی سایر گروه‌ها چندان راضی نباشد. با این وجود اگر شاخص تمامی گروه‌های ذینفع مورد بررسی قرار گیرد اثر بخشی سازمان به صورتی دقیق محاسبه خواهد شد.
کاربرد: روش قیاس گروه‌های ذی نفع دارای مزایایی است که مهم‌ترین آن دیدگاه بسیار وسیع تر این سیستم به اثر بخشی سازمان است و در آن عوامل محیطی و درون سازمان مورد ارزیابی قرار می گیرد (دفت، ۱۳۸۷، ص ۱۱۶-۱۱۴).
۲-۲- روش مبتنی بر ارزش‌های رقابتی: برای اجرای این روش شاخص های اثر بخشی تهیه می شود که این شاخص بیانگر ارزش های رقابتی مدیران در سازمان است (رابینز، ۱۳۸۱، ص ۶۸).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شاخص‌ها: کانون توجه یعنی اینکه ارزش های مورد نظر سازمان مربوط به مسائل درونی یا بیرونی سازمان است ممکن است مدیر توجه خود را به مسائل درونی معطوف کند که این امر مساله رفاه، بهبود و کارآیی کارکنان را موجب می شود ولی اگر مدیریت به مسائل بیرون توجه کند. سازمان را از نظر محیط مورد توجه قرار می دهد.
دومین شاخص ساختار است یعنی ثبات و پایداری در کانون توجه قرار می گیرد. توجه به ثبات نشان از اعمال پدیده کنترل از بالا است در مقابل انعطاف پذیری است که مدیریت به سازگاری با محیط و پذیرش تغییرات می‌دهد (دفت، ۱۳۸۷، ص ۱۱۸-۱۱۷).
۲-۲-۷-الگوهای ارزشهای اثر بخشی
۱- الگوهای باز سیستمی: این الگو نشان دهنده توجه به عوامل خارجی و ساختار انعطاف پذیر است. در این مدل اثر بخشی بر حسب انعطاف پذیری (به عنوان وسایل و امکانات) و توانایی جذب منابع (بعنوان ستاده) تعریف می‌شود. در این الگو ارزش حاکم بر سازمان عبارت از ایجاد یک رابطه خوب با محیط به منظور دست‌یابی و تأمین منابع و در نتیجه رشد سازمان. همان طور که قبلاً ذکر کردیم این الگو پیشرفت و تأمین منابع، از هدف های اولیه مدیریت است مدیریت از طریق تأمین هدف های فردی، مثل انعطاف پذیری، در آماده باش بدان کامل و دیدگاه مساعد نسبت به ارزش‌های خارجی، هدف های مورد نظر تأمین می‌کند (رابینز، ۱۳۸۱، ص ۷۱ ).
۲- مدل اهداف عقلائی: این الگو مشتمل است بر بهره وری و کارآئی و برنامه ریزی.
هدف های اصلی مدیریت عبارت از بهره وری، کارایی و سود. هدف های فرعی که راه رسیدن به هدف های اصلی است عبارت از برنامه ریزی داخلی و تعیین اهداف برای سازمان اینها ابزارهائی هستند عقلائی، الگوهای مزبور مشابه روش مبتنی بر تأمین هدف است وجود طرح‌ها و اهداف خاص (به عنوان وسایل و امکانات) و کارایی و بهره وری بالاتر (بعنوان ستاده یا خروجی نهایی) شواهدی بر اثر بخشی سازمانی به شمار می آیند ( دفت، ۱۳۸۷، ص ۱۱۹).
۳- الگوهای مبتنی بر فرایند درونی: این الگو نشان دهنده ارزش هایی همچون ثبات و نیروی کار منسجم است. ثبات احساس نظم، تداوم و یکنواخت بودن عملیات سازمان. نتیجه ای که از اجرای این الگو بدست می آید یک محیط پایدار سازمانی که به روش معقول و متناسب با محیط خود را حفظ می‌کند (رابینز، ۱۳۸۱، ص۷۰).
سازمان‌هایی که وضع خود را در محیط تثبیت کرده باشند از این الگو استفاده می کنند نتیجه بعدی از اجرای این الگو اشاعه متناسب و کافی اطلاعات . مدیریت اطلاعات و تصمیم گیری در این الگو نیروی کار منسجم دارای اعتماد و احترام متقابل و در یک محیط کاملاً دوستانه با هم کار می‌کنند (دفت، ۱۳۸۷، ص ۱۱۹).
۴- الگوهای مبتنی بر روابط انسانی: این الگو اثر بخشی را در قالب یک نیروی کار منسجم و نیروی کار ماهر تعریف می کند ارزش هایی را در بر می گیرد که در ساختار انعطاف پذیری و به هنگام توجه به امور داخلی سازمان مورد توجه قرار می گیرند. اهتمام ویژه به منابع انسانی سازمان در این الگو مد نظر است فرصت های لازم را در جهت پیشرفت آنها مهیا می سازد (رابینز، ۱۳۸۱، ص ۷۰).
هدف های دیگر این الگو وحدت و انسجام، افزایش رویه کاری و ایجاد فرصت های آموزش در کارکنان این الگو بیشتر به کارکنان و بهبود وضع آنها توجه می کند تا به محیط نمودار (۲-۴) چهار الگوی ارزش های اثر بخشی را نشان می دهد (دفت، ۱۳۸۷، ص ۱۱۸).
ساختار

الگوی مبتنی بر سیستم های باز
ارزش های هدف، رشد، تأمین منابع
هدف های فردی: انعطاف پذیری، در حال آماده باش به سر بردن، ارزشیابی عوامل خارجی
خارجی
الگوی مبتنی بر روابط انسانی
ارزش های هدف: رشد منابع انمسانی
هدف های فرعی: حفظ انسجام انسانی، بالا بردن روحیه افراد، آموزش
کانون توجه
داخلی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...