۴-۳-۲- ویژگی های ناتوانی های یادگیری…………………………………………………………………………………….۲۵
۵-۳-۲- ناتوانی های خواندن و سایر ناتوانی هایی که اساس آن زبان است ……………………………………… ۲۶
۶-۳-۲- اختلالات یادگیری دیداری- حرکتی ………………………………………………………………………………..۲۶
۷-۳-۲- انواع اختلالات یادگیری………………………………………………………………………………………………….۲۷
اختلال ریاضی…………………………………………………………………………………………………………………………۲۷
مشکلات دانش آموزان با ناتوانی در یادگیری ریاضی……………………………………………………………………۳۰
موسیقی و مهارت های مربوط به ریاضی…………………………………………………………………………………….۳۳
۸-۳-۲- اختلال در خواندن ………………………………………………………………………………………………………۳۳
۹-۳-۲- اختلال در نوشتن ………………………………………………………………………………………………………….۳۶
۱۰-۳-۲- شناخت اجتماعی ………………………………………………………………………………………………………..۴۲
۱۱-۳-۲- اضطراب اجتماعی ……………………………………………………………………………………………………….۴۶
۱۲-۳-۲- استفاده از موسیقی در آموزش………………………………………………………………………………………..۴۷
۱۳-۳-۲- کاربرد موسیقی در اختلالات یادگیری……………………………………………………………………………..۴۸
۱۴-۳-۲- چه کسانی دارای اختلالات یادگیری هستند؟……………………………………………………………………۴۹
۱۵-۳-۲- چه عواملی باعث بروز اختلالات یادگیری می شود؟…………………………………………………………۴۹
۴-۲- پیشینه تجربی موضوع…………………………………………………………………………………………………………۵۲
۱-۴-۲- تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………………………………..۵۲
۲-۴-۲- تحقیقات خارجی……………………………………………………………………………………………………………۵۳
فصل سوم: روش پژوهش
۱-۳- روش اجرای تحقیق …………………………………………………………………………………………………………..۵۶
۲-۳- طرح تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………..۵۶
۳-۳- جامعه تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………۵۸
۴-۳- حجم نمونه ………………………………………………………………………………………………………………………۵۸
۵-۳- ابزار گردآوری داده ها ………………………………………………………………………………………………………..۵۸
۳- روایی و پایایی ………………………………………………………………………………………………………………………۵۹
۶-۳- روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………….. ۶۰
فصل چهارم: یافته های پژوهش
جدول آمار توصیفی شماره ۱ ……………………………………………………………………………………………………….۶۲
جدول آمار توصیفی شماره ۲٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۶۳
جدول آمار توصیفی شماره ۳ ……………………………………………………………………………………………………….۶۳
جدول آمار توصیفی شماره ۴ ……………………………………………………………………………………………………….۶۴
جدول آمار توصیفی شماره ۵ ……………………………………………………………………………………………………….۶۴
جدول آمار استنباطی شماره ۱ ………………………………………………………………………………………………………۶۵
جدول آمار استنباطی شماره ۲ ………………………………………………………………………………………………………۶۶
جدول آمار استنباطی شماره ۳ ………………………………………………………………………………………………………۶۷
جدول آمار استنباطی شماره ۴ ………………………………………………………………………………………………………۶۹
جدول آمار استنباطی شماره ۵ ………………………………………………………………………………………………………۷۱
جدول آمار استنباطی شماره ۶ ………………………………………………………………………………………………………۷۳
جدول آمار استنباطی شماره ۷ ………………………………………………………………………………………………………۷۵
جدول آمار استنباطی شماره ۸ ………………………………………………………………………………………………………۷۷
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
۱-۵- خلاصه تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………..۸۰
۲-۵- بحث و تفسیر نتایج …………………………………………………………………………………………………………..۸۱
۳-۵- محدودیت های تحقیق ………………………………………………………………………………………………………۸۵
۴-۵- پیشنهادها …………………………………………………………………………………………………………………………۸۵
منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۷
چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش بررسی نقش آموزش مبتنی بر موسیقی بر کاهش اختلال یادگیری دانش آموزان ابتدایی شهرستان گیلانغرب است. روش مورد استفاده در این نوع پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پس آزمون و پیش آزمون و دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه ای که هدف این مطالعه می باشد دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان گیلانغرب در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ می باشد و نمونه های انتخاب شده به تعداد ۳۰ نفر(۱۵نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل) و به صورت نمونه در دسترس انتخاب گردیده اند. مدت زمان اجرای این پژوهش در طول مدت هشت هفته جلسه آموزشی است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو مورد استفاده قرار گرفت. پایایی این پرسشنامه، مولفه های آن، توسط سازندگان پرسشنامه با روش های همسانی درونی و بازآزمایی بررسی شده و مقادیر قابل قبولی را به دست داده است. روایی تفکیکی و روایی سازه پرسشنامه مذکور در حد مطلوب گزارش شده است. همچنین روایی همگرای مولفه های این پرسشنامه با پرسشنامه پیشرفت تحصیلی استاندارد به این ترتیب گزارش شده است: خواندن ۶۴/.؛ ریاضی۴۴/.؛ شناخت اجتماعی ۶۴/.؛ اضطراب اجتماعی۶۴/. و عملکرد فضایی ۳۰/.فرضیه های پژوهش به کمک آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که: گروه آزمایش پس از استفاده از آموزش مبتنی بر موسیقی در اختلالات یادگیری شامل کاهش اختلال خواندن، کاهش اختلال نوشتن، کاهش اختلال ریاضی، کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش شناخت اجتماعی رشد محسوسی داشته اند. تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده در پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزارspss و با بهره گرفتن از روش های آمار توصیفی از شاخص های میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از روش تحلیل کواریانس استفاده شد.
کلید واژه ها: موسیقی، آموزش مبتنی بر موسیقی، اختلال یادگیری، یادگیری.
فصل یکم
مقدمه پژوهش
۱-۱-مقدمه:
یکی از اهدافی که از طریق پرداختن به موسیقی در مدارس دوره ابتدایی محقق می شود، استفاده از کارکرد های آن در فرایند یاددهی و یادگیری می باشد.در جریان یاددهی یادگیری حواس و هوش های گوناگون دخالت دارند و هرچه در این امر از هوش های زیادی استفاده می شود به همان میزان از آموزش تک بعدی، یک سویه وانفعالی دور شده و به سوی آموزشی تعاملی پویا و پایدار و چند بعدی حرکت خواهد شد. یکی از هوش های به اثبات رسیده انسان هوش موسیقیایی موزون است اگر روند آموزش با ریتم، وزن و آهنگ همراه باشد درک مفاهیم آموزشی برای دانش آموزان بهتر و سهل تر خواهد بود اگر در آموزش مفاهیم درسی به فراخور موضوع از موسیقی استفاده شود فرایند یاددهی-یادگیری با موفقیت بیشتری انجام خواهد شد. امروزه موسیقی و تاثیرات نوروفیزیولوژیک آن مورد توجه بسیاری از محققان در سراسر دنیاست(کیهانی و شریعت پناهی،۱۳۸۷). تنفس، گام برداشتن، ضربان قلب، همگی سیمایه های موزون و یا ریتمیک از حیات جسمانی ما به شمار می آیند(استور، ۲۰۰۱). توانایی بیان و احساس ضرب در کودک و بزرگسال فراتر از لذت بردن و واکنش های پیش پا افتاده آنها به موسیقی ساده است. ضرب های یکسان زیر بنای توانایی درک الگوهای گفتار و زبان به شمار می آید و به همین جهت واجد اهمیت بسیاری است(جنسن، ۱۳۸۶). بین شناخت و موسیقی ارتباط وجود دارد، چی هو و چون(۲۰۰۳) آموزش موسیقی به صورت نظام مند و منظم را در زمینه پردازش حافظه موثر می داند، کولیر و لوگان (۲۰۰۰) نیز بر این باورند که عملکرد حافظه کوتاه مدت با بهره گیری از تحریکات موزون شنیداری متناوب، بهتر از زمانی است که تحریکات بینایی به کار برده می شود . گفته می شود که موسیقی از راه تصویر سازی ذهنی، تقویت حافظه را به دنبال دارد(خلف بیگی و همکاران، ۱۳۸۵). نشانه ها و علائم متعددی وجود دارد که نشان می دهد شبکه های عصبی اختصاصی پردازش موسیقی در مغز به صورت کاملا مستقل و جداگانه (مستقل از دیگر ساختارهای عصبی مغز) عمل می کنند(ملایری و همکاران، ۱۳۸۴). تقویت و تسهیل عملکرد شبکه های دخیل در موسیقی در نیمکره چپ (از طریق آموزش زود هنگام موسیقی)، توانایی ذهنی مربوط به این نواحی، که شامل اجزای مورد نیاز ذهن برای استدال می شوند، را افزایش می دهد. نتایج تحقیقات در ایران نیز نشان دهنده افزایش رشد شناختی کودکان و افزایش توانایی استدلال عمومی بر اثر آموزش موسیقی بوده است(میربها و همکاران،۱۳۸۲).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...