جدول (۲۳-۴) ضرایب همبستگی بین مسئولیت پذیری اجتماعی و همبستگی خانواده در پدران و فرزندان و مادران ۱۲۳
جدول (۲۴-۴) ضرایب همبستگی بین واقعه گرایی و همبستگی خانواده در پدران و فرزندان و مادران ۱۲۴
جدول (۲۵-۴) ضرایب همبستگی بین انعطاف پذیری و همبستگی خانواده در پدران و فرزندان و مادران ۱۲۵
جدول (۲۶-۴) ضرایب همبستگی بین حل مسئله و همبستگی خانواده در پدران و فرزندان و مادران ۱۲۶
جدول (۲۷-۴)ضرایب همبستگی بین تحمل استرس و همبستگی خانواده در پدران و فرزندان و مادران ۱۲۷
جدول (۲۸-۴) ضرایب همبستگی بین کنترل تکانه و همبستگی خانواده در پدران و فرزندان و مادران ۱۲۸
جدول (۲۹-۴) ضرایب همبستگی بین خودش بینی و همبستگی خانواده در پدران و فرزندان و مادران ۱۲۹
جدول (۳۰-۴) ضرایب همبستگی بین شادمانی و همبستگی در پدران و فرزندان و مادران مورد ۱۳۰
جدول (۳۱-۴) میانگین نمره مقیاس همبستگی خانواده به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری میزان همبستگی خانواده در فرزندان،پدران و مادران ۱۳۱

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول (۳۲-۴) میانگین نمره مقیاس ارزیابی انطباق پذیری به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری میزان انطباق پذیری در فرزندان،پدران و مادران ۱۳۲
جدول (۳۳-۴) میانگین نمره حل مسئله به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری حل مسئله در فرزندان،پدران و مادران ۱۳۳
جدول (۳۴-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۳۳
جدول (۳۵-۴) میانگین نمره شادمانی به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری شادمانی در فرزندان،پدران و مادران ۱۳۴
جدول (۳۶-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۳۴
جدول (۳۷-۴) میانگین نمره استقلال به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری میزان استقلال در فرزندان،پدران و مادران ۱۳۵
جدول (۳۸-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۳۵
جدول (۳۹-۴) میانگین نمره تحمل استرس به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری تحمل استرس در فرزندان،پدران و مادران ۱۳۶
جدول (۴۰-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۳۶
جدول (۴۱-۴) میانگین نمره خود شکوفایی به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری خود شکوفایی در فرزندان،پدران و مادران ۱۳۷
جدول (۴۲-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۳۷
جدول (۴۳-۴) میانگین نمره خودآگاهی هیجانی به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری خودآگاهی هیجانی در فرزندان،پدران و مادران ۱۳۸
جدول (۴۴-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۳۸
جدول (۴۵-۴) میانگین نمره واقع گرایی به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری واقع گرایی در فرزندان،پدران و مادران ۱۳۹
جدول (۴۶-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۳۹
جدول (۴۷-۴) میانگین نمره رابطه بین فردی به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری میزان رابطه بین فردی در فرزندان،پدران و مادران ۱۴۰
جدول (۴۸-۴) میانگین نمره خوش بینی به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری خوش بینی در فرزندان،پدران و مادران ۱۴۱
جدول (۴۹-۴) میانگین نمره احترام به خود به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری احترام به خود در فرزندان،پدران و مادران ۱۴۲
جدول (۵۰-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۴۲
جدول (۵۱-۴) میانگین نمره کنترل تکانه به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری کنترل تکانه در فرزندان،پدران و مادران ۱۴۳
جدول (۵۲-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۴۳
جدول (۵۳-۴) میانگین نمره انعطاف پذیری به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری انعطاف پذیری در فرزندان،پدران و مادران ۱۴۴
جدول (۵۴-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۴۴
جدول (۵۵-۴) میانگین نمره مسئولیت پذیری اجتماعی به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری مسئولیت پذیری اجتماعی در فرزندان،پدران و مادران ۱۴۵
جدول (۵۶-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۴۵
جدول (۵۷-۴) میانگین نمره همدلی به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری همدلی در فرزندان،پدران و مادران ۱۴۶
جدول ( ۵۸-۴) میانگین نمره خود ابرازی به تفکیک نقش افراد در خانواده به همراه نتیجه آزمون برای بررسی فرض برابری خود ابرازی در فرزندان،پدران و مادران ۱۴۷
جدول (۵۹-۴) نتایج آزمون برای مقایسه دوتایی نقش ها به منظور مشخص کردن نقش های متفاوت ۱۴۷

فصل اول

کلیات تحقیق

مقدمه:

خانواده ها، نقش تاریخی در بخش مهمی از زندگی و تکامل توده ی مردم ایفا کرده اند. مبدأ تشکیل خانواده به دوران ما قبل تاریخ برمیگردد. گر چه خانواده در طول تاریخ رشد و تکامل یافته است.
خانواده پایه ای ترین تشکیل اجتماعی و اصلی ترین جزء اجتماع است. دستیابی به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده و خانواده سالم در گرو برخورداری افراد آن از سلامت روانی و داشتن ارتباط مطلوب با یکدیگر است. خانواده نظام اجتماعی منحصر به فردی است که عضویت در آن بر اساس مجموعه عوامل زیستی، قانونی، عاطفی و جغرافیایی تاریخی شکل میگیرد. بر عکس سایر نظام های اجتماعی ورود به داخل سیستم خانواده از طریق تولد، به فرزندی گرفتن یا ازدواج است و تنها با مرگ عضویت در سیستم خانواده از بین می رود (مقاله، فصلنامه خانواده،سال اول،ش ۴).
از طرف دیگر انسان برای رسیدن به زندگی بهتر و سالم تر نیاز دارد بین فکر و احساسات و عواطف خود هماهنگی لازم را به وجود آورد و متناسب با موقعیتهای زندگی از آنها استفاده کند. هوش هیجانی از جمله مواردی است که میتواند به زندگی افراد جهت دهد و سازگاری مناسبتری را نسبت به محیط در آنها به وجود آورد (بارـ ان ـ پارکر ۲۰۰۰، اسماعیلی، ۱۳۸۶).
بارـ ان هوش هیجانی را عامل مهمی در شکوفایی توانایی های افراد برای کسب موفقیت در زندگی تلقی می کند و آن را با سلامت عاطفی و در مجموع سلامت روانی مرتبط میداند (الیاس،۲۰۰۱)
از افراد بخش عمده ای از هوش هیجانی خود را در خانواده فرا میگیرند، بهترین منبع یادگیری این توانایی خانواده و خصوصاً والدین هستند. پژوهشها نشان میدهد که هوش هیجانی کودک محصول نمایش مهارتهای هوش هیجانی والدین است ونه تجربه شخصی آنها از استرس هیجانی.
بارـ آن بیان میکند که هوش هیجانی در طول زمان رشد میکند و میتواند با بهترین برنامه ریزی و روان درمانی بهبود یابد.
پژوهشها نشان داده اند که آموزش مهارتهای اجتماعی و هیجانی که به تعبیری هوش هیجانی است نقش مهمی در بهبود کیفیت روابط بین فردی و اجتماعی دارد.
این نوع آموزشها عمدتاً در مدارس و محیط های شغلی صورت گرفته است. راهبردهای افزایش هوش هیجانی در خانواده یکی تعامل خوب والدین، ثانیاً آموزش مهارتهای اجتماعی مثل کنترل خشم و عصبانیت، همدلی و…و ثالثاً ترتیب دادن جلسات گروهی در باره انواع هیجانات مثل شادی و غم، عشق وتنفر و…
هوش هیجانی ترکیبی از توانایی ومهارت یا استعداد ذهنی است که به پردازش اطلاعات هیجانی میپردازد، لذا کار اصلی مفهوم سازی توانایی هایی است که هوش هیجانی را میسازند.
باتوجه به این مطالب این هم بر آن است تا به بررسی رابطه بین هوش هیجانی با مقیاس ارزیابی انطباق پذیری و همبستگی خانواده بین تعدادی از خانواده های شهرستان فلاورجان بپردازد.

بیان مسئله:

اخیراً در سطح جامعه این مسئله شیوع پیدا کرده است که در خانواده تداخل و کشمکش هایی بین افراد خانواده به وجود آمده است و از شیوع زیادی برخوردار شده است. بین مادر و فرزندان، پدر و فرزندان یا تمام اعضای خانواده، کشمکش و درگیری هایی به وجود می آید که ناشی از عدم کنترل آنها براحساسات و هیجانات خود می باشد و افرادی که از هوش هیجانی بالا و خوبی بر خوردار باشند، می توانند به خوبی براحساسات و هیجانات خودشان کنترل داشته باشند و خشم خودشان را به موقع مهار کنند ولی کسانی هستند که نمی توانند این توانایی را نشان بدهند یا فاقد این توانایی ومهارت می باشند و در نتیجه در برخورد با همدیگر دچار نقطه ضعف و… می شوند و مشکلات خانواده ها را دو چندان می کنند. افراد خانواده ای که در طی دوران رشد و زندگی خود نتوانسته اند هوش هیجانی قابل قبولی را کسب کنند و مهارتهای لازم جهت خویشتن داری را فرا نگرفته اند مسلماً درگیری ها و تعارضاتی را تجربه می کنند که زندگی خانوادگی آنها را از هم پاشیده یا دستخوش تغییر می کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...