روش شناسی تحقیق
۳-۱ ) مقدمه
آمار شاخه ای از ریاضیات عملی است که به شیوه های مختلف و با بهره گرفتن از اندازه گیری های کمی و کیفی ، ویژگی هایی از عوامل مورد مطالعه را مشخص می کند . آمار به طبقه بندی ، خلاصه کردن و توصیف کمی اطلاعات و روش های برآورد و تعمیم آنها می پردازد . روش های آماری دو دسته هستند . آمار توصیفی بیشتر به مشخص کردن داده ها ، تعمیم و ارائه آنها به صورت جدول بندی یا ترسیم نمودارها ، محاسبه و تعیین روابط بین اطلاعات می پردازد . آمار استنباطی به مجموعه روش هایی گفته می شود که در آن با بهره گرفتن از داده های حاصل از نمونه ویژگی های جامعه ، برآورد یا استنباط می شود ( حسن زاده و مداح ، ۱۳۸۵ : ۱۵ ) .
این فصل به بررسی نوع و روش تحقیق ، جامعه آماری ، حجم نمونه و شیوه نمونه گیری ، ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات و الگوهای آماری مورد استفاده شده ، اعتبار و روایی ابزار و روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات می پردازد .
۳-۲ ) نوع و روش تحقیق
منظور از روش تحقیق آن است که مشخص کنیم چه روشی برای بررسی موضوع پژوهش لازم و ضروری است و یا با چه روشی بتوانیم بهتر و آسان تر به پاسخ های مورد نظر در پرسشنامه پژوهش دست یابیم .

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

روش تحقیق مطالعه حاضر از نوع پیمایشی است و از نظر دامنه یک مطالعه خرد و واحد تحلیل آن معلم (فرد ) است و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی است.
۳-۳ ) جامعه آماری تحقیق
جامعه آماری ، مجموعه ای از اشیا ، افراد و یا چیزهایی است که در یک یا چند صفت مشترک هستند ( گوردزی ، ۱۳۸۸ : ۱۸ ) .
جامعه آماری تحقیق ، متشکل از کلیه معلمان شاغل به تدریس در مدارس هوشمند شهرستان بابلسر در سال تحصیلی ۱۳۸۹-۱۳۹۰ می باشند . که تعداد آن ها بر اساس آمار سازمان آموزش و پرورش شهرستان بابلسر ۱۰۰ نفر گزارش شده است .
۳-۴ ) نمونه آماری (فرمول نمونه گیری، نحوه محاسبه و انتخاب نمونه)
نمونه آماری ، مجموعه ای از اشیاء ، افراد ، اعداد یا چیزهایی است که ویژگی ها و صفات جامعه آماری را دارا است و از جامعه با روش های احتمال و شانس انتخاب می شوند ( گودرزی ، ۱۳۸۸ : ۱۸ ) .
بر اساس جدول کرجسی و مورگان[۷۳] حجم نمونه برابر با ۹۱ نفر تعیین گردید . برای انتخاب نمونه های آماری از روش تصادفی ساده استفاده شده است .
۳-۵ ) روش جمع آوری اطلاعات
روش گرد آوری این مطالعه کتابخانه ای و میدانی است . با بهره گرفتن از روش کتابخانه ای ابعاد مفهومی و نظری موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت و با بکارگیری روش میدانی چگونگی توزیع و روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق در جامعه مورد مطالعه بررسی خواهد شد . در روش اسنادی از تکنیک فیش برداری برای جمع آوری اطلاعات اسنادی استفاده خواهد شد و در روش پیمایشی از تکنیک پرسشنامه بکارگیری خواهد شد .
۳-۶ ) ابزار جمع‌ آوری اطلاعات
ابزار اصلی جهت گردآوری اطلاعات در این پژوهش ، پرسشنامه ی محقق ساخته ی بسته پاسخ ، می باشد .
جهت تحقق اهداف تحقیق ، پرسشنامه ی بسته پاسخ بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت[۷۴] تنظیم و تدوین شده است . پرسشنامه حاوی ۳۲ سوال بوده که از گزینه های خیلی زیاد ( ۵ نمره ) ، زیاد ( ۴ نمره ) ، متوسط ( ۳ نمره ) ، کم ( ۲ نمره ) ، خیلی کم ( ۱ نمره ) تشکیل شده است . پرسشنامه شامل قسمت های زیر می باشد :
الف ) مقدمه که به معرفی موضوع و نحوه ی تکمیل پرسشنامه پرداخته است .
ب ) اطلاعات عمومی که شامل مشخصات فردی ( جنسیت ، سابقه تدریس در آموزش و پرورش ، سابقه تدریس در مدارس هوشمند ، میزان تحصیلات ، سن و داشتن مدرک مهارت های عمومی کامپیوتر ) می باشد .
ج ) سوالات مربوط به فرضیه های اول تا ششم می باشد بدین ترتیب که سوالات (۲-۸-۱۴-۲۰-۲۵-۳۱) مربوط به فرضیه اول در رابطه با یادگیری تحصیلی ، سوالات ( ۴-۱۰-۱۶-۲۲-۲۷ ) مربوط به فرضیه دوم در رابطه با میزان پیشرفت تحصیلی ، سوالات ( ۵-۱۱-۱۷-۲۳-۲۸ ) مربوط به فرضیه سوم در رابطه با خلاقیت ، سوالات (۱-۷-۱۳-۱۹-۳۰-۲۲ ) مربوط به فرضیه ی چهارم در رابطه با انگیزه تحصیلی ، و سوالات ( ۶-۱۲-۱۸-۲۴-۲۹ ) مربوط به فرضیه پنجم فعالیت های گروهی و سوالات ( ۳-۹-۱۵-۲۱-۲۶ ) مربوط به فرضیه ی ششم در رابطه با روحیه پژوهشی می باشد ( جدول ۳-۱ ) .
جدول ۳-۱) چگونگی توزیع سوالات پرسشنامه

ردیف
شاخص ها
شماره سوال در پرسشنامه
۱
یادگیری تحصیلی
۲-۸-۱۴-۲۰-۲۵-۳۱
۲
پیشرفت تحصیلی
۴-۱۰-۱۶-۲۲-۲۷
۳
خلاقیت
۵-۱۱-۱۷-۲۳-۲۸
۴
انگیزه تحصیلی
۱-۷-۱۳-۱۹-۳۰-۲۲
۵
فعالیت های گروهی
۶-۱۲-۱۸-۲۴-۲۹

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...