۱۳۸۹
۱۳۸۵
عنوان

۹۴۵۳
۸۸۷۴
جمعیت

۲۲۵۵
۲٫۲۷
خانوار

۴٫۳
۴٫۴
بعد خانوار

مأخذ: مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی نفوس و مسکن، ۱۳۸۵و محاسبات مهندسین مشاور پرداراز۱۳۸۹
۳-۲-۵-شناسایی هویت جمعی محله ای
محله سورو از محلات قدیمی شهر بندرعباس شناخته می شود. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که سورو برخوداری از انسجام و سازمان یافتگی با سایر محلات شهر بندرعباس قابل مقایه نیست.
ساکنان محله سورو با توجه به نام آن، بیشتر بومیان اصیل بندرعباس هستند که هویت واحدی محسوب می شوند. اما با توجه به تمایزات جدیدی که بر اثر ماجرتهای صورت گرفته به این محله به وجود آمده، تا حدودی یکپارچگی و انسجام اجتماعی در میان ساکنین محله کمرنگ شده است. اگرچه نباید غافل شد که محله سورو ز انسجام اجتماعی و سرمایه اجتماعی درون گروهی و برون گروهی نسبت خوبی برخوردار است. نمود بارز این انسجام را باید در نهادهای مردمی فعال و مشارکت های اجتماعی که به صورت مستمر و نهادینه شده در این محله اتفاق می افتد جستجو کرد.
۳-۲-۶- تجارب عمل جمعی در محله سورو
نتایج مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که میزان مشارکت و سرمایه اجتماعی در این محله بالا است. نتایج جلسات بحث گروهی در محله سورو نشان می دهد که در طی ۱۰روز، ساخت باشگاه ورزشی اروند، برگزاری جشنوارهای مختلف در محله با مشارکت شهداری بندرعباس و همچنین پیگیری جمعی ساکنین برای برخوداری از امکانات آموزشی، تفریحی و فرهنگی از دیگر تجارب مشارکتی ساکنین به شمار می رود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۲-۷- شناسایی مشکلات و مسائل و نیازهای اساسی و اولویت بندی آن از نظر ساکنین محله سورو
از آنجا که هدف طرح، توانمندسازی محلات غیر رسمی شهر بندرعباس است. شناسایی مشکلات و نیازهای اساسی ساکنین یکی از مهمترین محورهای جلسات بحث گروهی به شمار می رود. به این منظور جلسات بحث و گفتگوی عمیق و جمعی در به تفکیک گروه های اجتماعی مختلف ( معتمدین، مردان، زنان، جوانان، پسر و دختر، نوجوانان و دانشجویان) برگزار گردید. هر یک از گروه های اجتماعی نیازهای اصلی محله سورو را از دید خود بیان نمودند و این نیازها در هر محله بنا به نظر کارشناسان و با توجه به ماهیت شان در چند گروه اصلی دسته بندی شدند که عبارتند از کالبدی، زیرساختی، اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و حقوقی.
الف) مشکلات و نیازهای شناسایی شده محله سورو عبارتند از:
۱- آسفالت بنودن کوچه ها
۲- فاضلاب شهری و ریختن آن به دریا که مرگ دسته جمعی آبزیان به دنبال داشته است.
۳- کمبود سرانه های خدمات شهر
۴- کمبود فضای آموزشی، فضای تفریحی مثل پارک
۵- عدم روشنایی مابر
۶- عبور سیم فشار قوی روی خانه ها
۷- سود بالا وام های فرسوده
۸- اشتغال و نیاز به گسترش و آموزش صیادی( بیکاری جوانان)
۹- غفلت بخش دولتی از محله سورو ودسترسی به ساحل
۱۱- عدم تکمیل پروژه ناتمام پروژه سالن ورزشی چند منظوره
ب) شناسایی مشکلات اولویت دار محله سورو از دیدگاه ساکنین
۱- فاضلاب شهری به دریا ریخته می شود (مرگ آبزیان و وجود جانوران موزی مثل موش)
۲- مشکلبیکاری جوانان
۳- نیاز به گسترش صیادی و آموزش آن
۴- رفع مشکل تعاونی صیادان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...