بارهایی که می‌توانند در پریودهای مختلف جابجا شوند. یعنی مصرف می‌تواند از زمان پیک به زمان میان­باری یا کم­باری منتقل شود (مانند بارهای سرمایشی و گرمایشی و یا فرآیندی[۵۴]) این نوع واکنش بار در مقابل قیمت حساسیت چند پریودی نامیده می­ شود و به الاستیسیته آن، الاستیسیته ضربدری یا متقابل می‌گویند. این ضریب همواره نامنفی است زیرا هنگامی­که در یک پریود خاص قیمت افزایش می‌یابد در پی آن مقدار تقاضا در پریودهای دیگر افزایش پیدا می­ کند.به عبارت دیگر:
الاستیسیته خودی بیانگر باری است که قطع می‌شود یا کاهش می‌یابد و متناسب با قیمت در زمان پیک به قیمت متوسط در کل پریودها است.
الاستیسیته متقابلبیانگر باری است که از یک پریود به یک پریود دیگر منتقل می‌شود و متناسب با قیمت در پریود اول به قیمت در پریود منتقل شده است.
روابط زیر الاستیسیته خودی و متقابل را توضیح می‌دهند.
(۳-۲)
(۳-۳)
به‌عنوان مثال اگر بخواهیم تغییرات بار در ۲۴ ساعت شبانه‌روز را نشان دهیم و بازه­های زمانی هم یک‌ساعته فرض شود، بنابراین ماتریس الاستیسیته را می­توان به‌صورت زیر نوشت:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(۳-۴)
عناصر قطری این ماتریس همان الاستیسیته­ی خودی و عناصر غیر قطری الاستیسیته متقابل
می­باشد. ستون­های این ماتریس نشان می­دهد که چگونه قیمت برق در یک بازه زمانی بر روی بار در تمام پریودها تأثیر می­ گذارد. اگر درایه­های بالای قطر اصلی غیر صفر باشند، بیانگر این مطلب است که مصرف­ کنندگان با به جلو انداختن مصرف می­خواهند از برخورد با موج قیمت­های بالا جلوگیری کنند؛ و اگر درایه­های زیرقطر اصلی این ستون غیر صفر باشند به این معنی است که مصرف­ کنندگان با تأخیر در مصرف صبر می­ کنند تا بازه قیمت­های بالا بگذرد و بدین­سان از مواجه‌شدن با قیمت‌های بالا پرهیز می­ کنند.

جدول و شکل­های زیر مفاهیم الاستیسیته خودی را بر اساس مقادیر مختلف آن بیان می­ کنند. دو حالت از این مقادیر در شکل­های (۳-۵)(الف و ب) نشان داده شده است.
جدول(۳-۲): مفاهیم الاستیسیته

مفهوم
مقدار
کاملاً غیر الاستیک

E = 0

نسبتاً غیر الاستیک*

−۱ < E < 0

الاستیک واحد*

E = −۱

نسبتاً الاستیک

−∞< E < −۱

کاملاً الاستیک

E = −∞

*البته در برق چون الاستیسیته پایین است مقادیر بین ۵/۰- و ۱- الاستیک محسوب می‌شوند.

E

E

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...