*: معنی داری اثر مربوطه در سطح ۵ درصد را نشان میدهد (۰۵/۰>P)
۳-۳- بررسی عوامل ثابت مؤثر بر اوزان بدن
در این تحقیق عوامل ثابت گله، جنس بره، سال و ماه تولد، سن مادر در زمان زایش، نوع تولد، اثرات متقابل جنس- نوع تولد بره، سن مادر در زمان زایش- نوع تولد بره و جنس بره- سن مادر در زمان زایش بر اوزان بدن به صورت خطی در سنین تولد، ۳ ماهگی و ۶ ماهگی به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفت.
بر این اساس اثرات متقابل جنس- نوع تولد بره و جنس بره- سن مادر زمان زایش و ماه تولد بره فاقد اثر معنیدار بر وزن تولد بره بودند (۰۵/۰<P) و اثر گله، جنس بره، سال تولد، سن مادر زمان زایش، نوع تولد، اثر متقابل سن مادر زمان زایش- نوع تولد بره بر وزن تولد معنیدار بود (۰۵/۰>P) به طوریکه نرها وزن تولد بیشتری نسبت به ماده ها داشتند و برههای متولد شده در سال ۷۷ بیشترین و متولد شده در سال ۸۳ کمترین وزن تولد را داشتند. سنگینترین وزن تولد مربوط به برههای متولد شده از مادران ۷ ساله و سبکوزن ترین برهها حین تولد از مادران ۲ ساله متولد شدند. تک قلوها دارای وزن تولد بیشتری نسبت به ۲ قلوها بودند با افزایش تعداد بره در هر زایش (یعنی دوقلوزایی) میزان وزن تولد نیز کاهش مییابد که دلایل آن عواملی چون کاهش شیر دریافتی به وسیله مادر و عدم پرستاری کافی مادر برای هر بره و محدود شدن فضای داخل شکم مادر میباشد [۲۰۱۰ Jafaroghli et al.,].

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

اثرات متقابل جنس- نوع تولد بره، سن مادر زمان زایش- نوع تولد بره و جنس بره- سن مادر زمان زایش و اثر نوع تولد بره هیچ کدام بر وزن بدن در ۳ ماهگی بره اثر معنیداری نداشتند (۰۵/۰<P). اثرات گله و جنس، سال و ماه تولد و سن مادر زمان زایش بر وزن ۳ ماهگی معنیدار بودند (۰۵/۰>P). نرها وزن ۳ ماهگی بالاتری نسبت به ماده ها داشتند، برههای به دنیا آمده در سال ۷۷ سنگینترین و متولد شده در سال ۹۰ سبکترین وزن بدن در ۳ ماهگی را داشتند. برههای متولد شده در ماه بهمن بالاترین و متولد شده در ماه آذر پایینترین وزن بدن در ۳ ماهگی را دارا بودند. بیشترین وزن بدن در ۳ ماهگی مربوط به برههای متولد شده از مادران ۲ ساله و کمترین وزن مربوط به متولدین از مادران ۶ ساله بودند.
در بررسی عوامل ثابت مذکور بر وزن ۶ ماهگی نیز نشان داده شد هیچ یک از اثرات متقابل و اثر نوع تولد و ماه تولد بره معنیدار نبودند (۰۵/۰<P) و اثرات گله، سال تولد، سن مادر زمان زایش و جنس معنیدار شدند (۰۵/۰>P)، به طوریکه جنس نر نسبت به ماده در سن ۶ ماهگی دارای وزن بدن بیشتری بود. برههای متولد شده در سال ۷۷ کمترین و متولد شده در سال ۹۱ بیشترین وزن بدن در ۶ ماهگی را داشتند. برههای حاصل از مادران ۲ ساله بیشترین و ۷ ساله کمترین وزن بدن در سن ۶ ماهگی را داشتند.
به طورکلی میانگین حداقل مربعات وزن تولد، وزن ۳ ماهگی، وزن ۶ ماهگی برههای نر نسبت به برههای ماده بیشتر برآورد شد که یکی از دلایل آن، تولید هورمونها و سیستم غدد درونریز میباشد. افتخاری شاهرودی و همکاران [افتخاری شاهرودی و همکاران، ۱۳۸۱] در مطالعه گوسفندان کرمانی گزارش کردند اثرات ثابت سن مادر، سال تولد بره و جنس بره بر وزن تولد، وزن از ۳ ماهگی بره اثر معنیداری داشته است که مطابق با نتایج تحقیق حاضر بود. در حالی که رشیدی [رشیدی، ۱۳۷۱] در بررسی صفت وزن تولد و وزن ۳ ماهگی گوسفندان مغانی هیچ گونه اثر معنی داری از سن مادر بر صفات مورد مطالعه گزارش نکرد و همچنین واعظ ترشیزی و همکاران [واعظ ترشیزی و همکاران،۱۳۷۱] نیز هیچ اثر معنیداری از سن مادر بر وزن از شیرگیری در برههای بلوچی گزارش نکردند که این گزارشات با نتایج تحقیق حاضر مغایرت داشت. در اکثر گزارشات سال تولد، سن مادر، جنس بره و نوع تولد بره بر وزن تولد، وزن ۳ و ۶ ماهگی و وزن یکسالگی اثر معنی داری دارند که این نتایج با نتایج به دست آمده از این تحقیق مطابقت دارند [اسکندری نسب، ۱۳۷۶؛ اسکندری نسب، ۱۳۶۹؛ یزدی، ۱۳۶۹؛ Notter et al., 1975; Yazdi, 1997].
جداول ۳-۸، ۳-۹ و ۳-۱۰ میانگین حداقل مربعات و خطای استاندارد وزن تولد، ۳ و ۶ ماهگی را به تفکیک عوامل ثابت مختلف نشان میدهند.
جدول۳-۸- میانگین حداقل مربعات و خطای استاندارد وزن تولد به تفکیک عوامل ثابت مختلف

اثر

سطوح

خطای استاندارد± میانگین حداقل مربعات

سن مادر زمان زایش

۲

۰۰۷۳/۰±b ۱۰/۳

۳

۰۰۹۵/۰±b17/3

۴

۰۱۲۲/۰±b14/3

۵

۱۶۲/۰±b10/3

۶

۲۵۷/۰±b12/3

۷

۰۶۹۷/۰±a29/3

جنس بره

ماده

۰۰۶۷/۰±b07/3

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...