روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزارها و راههایی معتبر (قابل اطمینان) نظام یافته برای واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی برای راه حل مشکلات است ( خاکی،۱۳۸۲،ص۲۰۱).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اگر چه مدل تحلیل رابطه بین متغیرها را منعکس می کند و محقق را یاری می دهد که چه نوع اطلاعاتی را جستجو کند. لیکن اینکه به چه ترتیب اطلاعات را جمع آوری کند تا کلیت تعمیم بیشتری داشته باشد. منوط به انتخاب یک طرح یا روش تحقیق است ( ایران نژاد پاریزی، ۱۳۷۸).
تحقیق حاضر یک مطالعهی توصیفی- پیمایشی است که جزو تحقیقات هبستگی است. برای جمعآوری مطالب و مبانی نظری تحقیق از منابع کتابخانهای، مجلات، نشریات و اینترنت استفاده گردیده است. همچنین این تحقیق از نظر هدف کاربردی است که از نتایج آن میتوان در شرکتها و سازمانهایی که به نوعی با خدمات الکترونیکی در ارتباط هستند، استفاده کرد.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری به مجموعه افراد، اشیاء و یا بطور کلی پدیدههایی اطلاق میشود که محقق میتواند نتیجه مطالعه خود را به کلیه آنها تعمیم دهد و آحاد جامعه آماری دارای ویژگیهای مشترکی هستند که آنها را از سایر پدیده های خارج از قلمرو جامعه آماری مشخص میسازد. بنابراین جامعه آماری تحقیق باید حداقل با یک یا چند صفت مشترک شناسایی شوند (متانی، ۱۳۸۶، ص۱۰۸).
جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش، کاربران کامپیوتردر شرکت گاز استان اردبیل به تعداد ۳۸۷ نفر می باشد.
۳-۴- نمونه آماری وروش نمونه گیری
نمونه عبارتست از: تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته و معرف جامعه بوده، از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشند (حافظ نیا ،۱۳۸۲، ص۱۲۱).
نمونه برداری فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است، بطوریکه با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگیهای آزمودنیهای گروه نمونه بتوان این خصوصیات یا ویژگیها را به اعضای جامعه تعمیم داد (سکاران، ۱۳۸۶، ص۲۹۵).
دراین پژوهش نمونه های مورد بررسی با بهره گرفتن از فرمول کوکران ۱۹۳نفرتعیین شد. همچنین روش نمونه گیری تصادفی مورد استفاده قرار گرفت و برای جلوگیری از کوچک شدن نمونه آماری و پیش بینی پرسشنامه های غیر قابل بازگشت، تعداد ۲۳۰ پرسشنامه توزیع شد و در پایان ۱۹۳ پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳-۵- ابزار گردآوری اطلاعات
در هر تحقیقی گرد آوری داده ها با توجه به اهداف تعیین شده در تحقیق، از اهمیت ویژه ای برخوردار است در این تحقیق از ابزار زیر برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است.
۳-۵-۱- پرسشنامه
یکی از روش های مناسب برای گردآوری داده ها استفاده از پرسشنامه است. در این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع مورد پژوهش و آزاد گذاشتن پرسش شوندگان در پاسخ به سوالها از ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده ها و پژوهش های مدیریتی – رفتاری در ایران حکایت بالا بودن میزان اعتبار تحقیقات پرسشنامه ای نسبت به متوسط اعتبار برای همین تعداد از تحقیق به روش مصاحبه ای دارد ۸۷ درصد در مقابل ۶/۷۵ درصد (آذر، ۱۳۷۳،ص۴۲).
اگر چه استفاده از پرسشنامه بسته، محدویت های خاص خود نظیر عدم دریافت کامل نظرات پاسخگو را به همراه دارد، ولی با توجه به صرفه جویی زمان و هزینه، بالا بودن انگیزه و رغبت پاسخ دهنده برای ارائه جواب و امکان استفاده از تکنیک های آماری برای جمع بندی، تجزیه و تحلیل یافته ها، ارائه پیشنهاد و به ویژه استفاده از نرم افزارهای آماری، بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.
۳-۵-۲- مطالعات کتابخانه و منابع اینترنتی
در این تحقیق، محقق به بررسی کتب، مجلات تخصصی، پایان نامه ها، مقالات و نظریات لاتین و فارسی و بررسی اسناد و مدارک موجود پرداخته است.
۳-۵-۳- مصاحبه
برای دستیابی به یکسری اطلاعات در زمینه وضیعت موجود دولت الکترونیک در جامعه تحقیق که امکان دستیابی به آن از طریق پرسشنامه مقدور نبوده است از مدیران و کارشناسان آگاه به موضوع تحقیق مصاحبه به عمل آمده است.
۳-۶- نحوهی تدوین پرسشنامه
برای تهیه پرسشنامه ابتدا شاخصهای هر یک از متغیرها تعریف و براساس آن پرسشنامه طراحی شده است و همچنین پرسشنامه هایی که درباره موضوع و متغیرهای مورد نظر تنظیم شده بود با بررسی و تطبیق آن با جامعه آماری مورد نظر ملاک طراحی و تهیه پرسشنامه پژوهش حاضر قرار گرفته است. سؤالات پرسشنامه در دو بخش تنظیم گردیده که در ذیل بیان میگردد:
بخش اول: شامل سؤالات عمومی است. این بخش در چهار سؤال از اعضاء خواسته که نوع جنسیت، سن، میزان تحصیلات، سابقه خدمت خود را مشخص نمایند.
بخش دوم: شامل سؤالات اختصاصی است، در این بخش ۲۹ سؤال در قالب ۶ فرضیه طراحی شده است. جدول (۳-۱) نحوه بخش بندی پرسشنامه برای فرضیات را نشان می دهد.
جدول ۳-۱- نحوه بخش بندی سوالات پرسشنامه

فرضیه

متن فرضیه

تعداد سوالات

اول

عوامل مدیریتی تاثیر معنی داری براستقراردولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل دارد

سوال۷-۱

دوم

عوامل سازمانی تاثیر معنی داری براستقراردولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل دارد

سوال۱۱-۸

سوم

عوامل فنی تاثیر معنی داری براستقراردولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل دارد

سوال۱۵-۱۲

چهارم

عوامل انسانی تاثیر معنی داری براستقراردولت الکترونیک در شرکت گاز استان اردبیل دارد

سوال۲۰-۱۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...