۲٫۸۱

۰٫۰۱۴

کیفیت زندگی شهری

۰٫۵۲۳

۲٫۸۲

۰٫۰۰۰

۴- ۶ – بررسی مولفه های کیفیت زندگی به تفکیک محله
دربخش دیگری ازپژوهش کیفیت زندگی محلات نمونه را به تفکیک بررسی نموده که به شرح ذیل آمده است.
۴-۶-۱- بررسی مولفه های کیفیت زندگی محله میرزازمانی از(کد ۴-۶- ۲)
شامل خیابان های سعدی وحافظ باکوچه های شرقی و غربی منشعب از آن است از طرف شمال به خیابان فرهنگ و از طرف مغرب به ساختمان نیروی انتظامی متصل می باشد .کتابخانه ی شماره ی ۲ وپارک آزادگان در این محله واقع شده است .
باجمعیتی بالغ بر۵۵۳۴ نفر می باشد که دارای ۱۴۲۴خانوار و بامیانگین ۳٫۸۸ نفر در هر واحد مسکونی است . محله ی مذکوربیشترین تراکم جمعیتی را در محلات مورد پژوهش دارد.
دربررسی نتایج به دست آمده و با توجه به اطلاعات جدول( ۴-۲۱) وضعیت کیفیت زندگی شهری در محله میرزازمانی به شرح ذیل می باشد:
– در بعد کیفیت کالبدی خطرناشی از فروریختن وفرسودگی بناها به دلیل ساختمانهای بالای ۲۰ سال وساخت و سازهای مداوم بیشترین میانگین ۳٫۷۴ و درصورت وجود مراکز آموزشی درکلیه ی مقاطع تحصیلی (پیش دبستانی ،دبستان،راهنمایی ،ودبیرستان )دردوجنس دختر و پسر نیزتعداد وتسهیلات مراکزآموزشی درمحله کم ترین میانگین ۲٫۰۷ رادارامی باشدکه این امرناشی از حجم زیاددانش آموزدرهرکلاس ودرنتیجه عدم رضایت ساکنین ذکرشده است. درنتیجه کیفیت کالبدی محله ی فوق با میانگین ۲٫۶۶درحد مطلوب نمی باشد.
– در بعد کیفیت حمل و نقل به دلیل دسترسی به وسایل نقلیه ی عمومی به ویژه تاکسی بابیشترین میانگین ۳٫۳۱ ودرپرسش مناسب بودن پیاده رو های محله برای استفاده ی معلولین و سالخوردگان به دلیل ساخت و سازهای جدید و عدم نظارت کافی برهمسان سازی پیاده رو کم ترین میانگین ۱٫۷۱ ودرحد بسیار پایینی ارزیابی می شود. کیفیت حمل و نقل با میانگین ۲٫۵۰ نامطلوب ارزیابی شده است .

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

– در بعد کیفیت اجتماعی بیشترین میانگین ۳٫۶۷ به مشکل بزهکاری درمحله اختصاص یافته است. ازمهمترین دلایل افزایش شاخص موردنظر ، می توان در استفاده ی افراد بزهکار از فضای سبز محله وعدم وجود پلیس محله یانگهبان پارک دانست . دربررسی شاخص های دیگرمیزان مشارکت اجتماعی ساکنین محله کم ترین میانگین ۲٫۲۶ رابه خود اختصاص داده که ازمهمترین دلایل کاهش میانگین دراین زمینه عدم آگاهی افراد ویاعدم اطلاع رسانی کافی برای جلب افزایش مشارکت از را ه های گوناگون می باشد. دربررسی نتایج ازنظرکیفیت اجتماعی محله با میانگین ۳٫۱۶دروضعیت مطلوبی قرار ندارد.
– در بعد کیفیت محیطی آلودگی های ناشی از تردداتومبیل وفعالیت روزانه افزایش آلودگی رابا میانگین ۳٫۸۱ ازنظر ساکنین به خود اختصاص داده است ؛دراین رابطه مهمترین عامل ،حجم زیاد تردد اتومبیل درخیایان میرزمانی وخیابان فرهنگ ذکرشده است .همچنین دررابطه باشاخص شیب مناسب خیایان و هدایت آب ناشی از بارندگی به جوی ها، کم ترین میانگین ۲٫۲۶ رابه خود اختصاص داده است اما این میانگین نشان دهنده ی مطلوبیت کامل محله از منظر ساکنین در این رابطه نیست در بارش های سنگین علاوه بر آبگرفتگی در خیابان فرهنگ ،شاهد آبگرفتگی درمکانهایی که شیب نامناسب دارند نیزمی باشیم .بنابراین کیفیت محیطی با میانگین ۲٫۷۴ازحدمتوسط نیز پایین تر است.
– در بعد کیفیت نگرش باتوجه به دسترسی بیشتر به خدمات وکاهش صرف وقت برای رسیدن به اکثر خدمات شهری با میانگین ۲٫۷۸ و عدم تمایل به آپارتمان نشینی از سوی ساکنین کم ترین میانگین ۲٫۴۱ رادارا می باشد. بنابراین کیفیت نگرش درمحله ی فوق دارای میانگین ۲٫۵۹ ودرحدپایینی قراردارد.درنتیجه ساکنین محله علاوه برعدم رغبت به زندگی درنواحی داخلی شهر به زندگی آپارتمان نشینی نیزتمایل چندانی ندارند.
– به طورکلی کیفیت اجتماعی درمحله یموردنظربا میانگین ۳٫۱۶ دارای بیشترین و کیفیت حمل و نقل با میانگین ۲٫۵۰ دارای کم ترین میانگین می باشد. درنتیجه کیفیت زندگی درمحله ی میرزازمانی با میانگین ۲٫۷۳ درحدمطلوبی ارزیابی نشده است .
جدول (۴–۲۲) :تجزیه و تحلیل توصیفی سوال های پرسش نامه در محله میرزا زمانی (ابعاد کیفیت زندگی شهری)

ردیف

شاخص ها

انحراف استاندارد

میانگین

سطح معناداری

۱

ازوضعیت تیرهای چراغ برق و روشنایی خیابان ها در تاریکی شب تا چه حد راضی هستید؟

۰٫۹۰۴

۲٫۹۱

.۴۷۱

۲

خطر ناشی از فرو ریختن و فرسودگی بناها در محله شماچه میزان است؟

۱٫۳۸۴

۳٫۷۴

.۰۰۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...