نتایج این پژوهش به شرح ذیل می باشد :
نتایج مربوط به آزمون فرضیه ها
الف) فرضیه اول: خلاقیت مدیران آموزش و پرورش قشم از حیث بعد “سیالی بودن”با انگیزه کارکنان رابطه معناداری دارد
نتایج حاصل از آزمون نشان می دهد بین خلاقیت مدیران آموزش و پرورش از حیث بعد “سیالی بودن”و انگیزه شغلی کارکنان با ۹۹ درصد اطمینان رابطه­ معناداری وجود دارد و فرض یک پژوهش تأیید می­ شود. شدت رابطه بین این دو متغیر (۴۰۱/۰r=) می­باشد که شدت همبستگی نسبتا قوی این دو متغیر را نشان می دهد. از این‌ رو بین خلاقیت مدیران آموزش و پرورش از حیث بعد “سیالی بودن”و انگیزه شغلی کارکنان رابطه­ معنادار و مستقیمی وجود دارد، بدین معنا که با بالا رفتن خلاقیت مدیران آموزش و پرورش از حیث بعد “سیالی بودن”، انگیزه شغلی کارکنان هم افزایش پیدا می­ کند و بالعکس.
ب) فرضیه دوم: خلاقیت مدیران آموزش و پرورش قشم از حیث بعد “انعطاف” با انگیزه کارکنان رابطه معنا داری دارد
در رابطه با این فرضیه که بین خلاقیت مدیران آموزش و پرورش از حیث بعد “انعطاف” و انگیزه شغلی کارکنان رابطه معنا داری دارد، نتایج نشان می­دهد که، بین خلاقیت مدیران آموزش و پرورش از حیث بعد “انعطاف” و انگیزه شغلی کارکنان با ۹۹ درصد اطمینان فرض یک مورد تایید می باشد. شدت همبستگی این دو متغیر (۳۵۶/۰r=) می­باشد. این آمار بیانگر این است که همبستگی دو متغیر خلاقیت مدیران آموزش و پرورش از حیث بعد “انعطاف” و انگیزه شغلی کارکنان متوسط می­باشد. بنابراین با بهتر شدن خلاقیت مدیران آموزش و پرورش از حیث بعد “انعطاف”، انگیزه شغلی کارکنان بالاتر می­رود و بالعکس.

فرضیه ج) خلاقیت مدیران آموزش و پرورش قشم از حیث بعد “ابتکار” با انگیزه کارکنان رابطه معنا داری دارد.
بین خلاقیت مدیران آموزش و پرورش از حیث بعد “ابتکار” و انگیزه شغلی کارکنان رابطه معنا داری دارد. بر این اساس، بین دو متغیر خلاقیت مدیران آموزش و پرورش از حیث بعد “ابتکار” و انگیزه شغلی کارکنان با ۹۹ درصد اطمینان رابطه­ معنادار و مثبتی وجود دارد. بنابراین فرض H0 در رابطه با این دو متغیر رد می­ شود و فرض H1 تایید می شود. بنابراین بین متغیرهای مورد بررسی همبستگی مستقیمی وجود دارد، یعنی هرچه خلاقیت مدیران آموزش و پرورش از حیث بعد “ابتکار”بیشتر باشد، انگیزه شغلی کارکنان نیز بیشتر می­باشد. میزان همبستگی بین خلاقیت مدیران آموزش و پرورش حیث بعد “ابتکار” و انگیزه شغلی کارکنان با مقدار (۵۶۳/۰ r=) بیانگر همبستگی قوی بین این دو متغیر می­باشد.
فرضیه د) خلاقیت مدیران آموزش و پرورش قشم از حیث بعد “بسط جزئیات مدیران” با انگیزه کارکنان رابطه معنا داری دارد
بین خلاقیت مدیران آموزش و پرورش از حیث بعد “بسط جزئیات مدیران” و انگیزه شغلی کارکنان با میزان ۹۹ درصد اطمینان رابطه­ معناداری وجود دارد و فرض یک پژوهش تأیید می­ شود. شدت رابطه بین این دو متغیر (۴۵۳/۰r=) می­باشد که شدت همبستگی نسبتا قوی این دو متغیر را نشان می دهد. بنابراین بین خلاقیت مدیران آموزش و پرورش از حیث بعد “بسط جزئیات مدیران” و انگیزه شغلی کارکنان رابطه­ معنادار و مستقیمی وجود دارد، بدین معنا که با بالا رفتن خلاقیت مدیران آموزش و پرورش از حیث بعد “بسط جزئیات مدیران” انگیزه شغلی کارکنان هم افزایش پیدا می­ کند و بالعکس.
۵-۳ بحث و نتیجه گیری
ایجاد انگیزش در کارکنان سازمانها یکی از مهمترین وظایف مدیران است و در این زمینه هر قدر افراد نیازهای ارضا شده بیشتری داشته باشند، رفتارهایشان عقلایی تر و منطقی تر خواهد شد. پس یکی از وظایف مهم مدیران خلاق، شناخت راه های ایجاد و تقویت انگیزش در آنان است. بر اساس تلاش های محققان حوزه مدیریت و سازمان برنامه های انگیزشی به نسبت خوبی برای حل این مشکل ارائه شده اند ( استیفن، ۱۳۸۱[۴۱]).
آموزش و پرورش، وظیفه عمده زمینه سازی و ایجاد تغییر و تحول در جامعه را بر عهده دارد لذا توجه به مساله خلاقیت و نوآوری در آن بسیار مهم است . در این راستا جهت پرورش خلاقیت در مدارس , مدیران با برنامه ریزی دقیق و صحیح به ایجاد محیطی خلاق در مدارس کمک کرده و معلمان با داشتن نگرش خلاق , پذیرش تغییر , تشویق نظریه های جدید, تغییر شیوه های ارزشیابی , دانش خلاقیت یا دانش تکنیک های خلاقیت و برگزاری کارگاههای خلاقیت و … به پرورش خلاقیت در مدارس و به خصوص دانش آموزان کمک می کند.
هدف این مقاله شناسایی آن دسته از متغیرها و فرضیات که با انگیزه کارکنان در سازمان آموزش و پرورش رابطه دارد. لذا می توان گفت متغیرهای سیالی بون، ابتکار، انعطاف، بسط جزئیات از جمله عواملی هستند که بر انگیزش شغلی کارکنان رابطه دارد. بطورکلی می توان نتیجه گیری نمود که نظریه تورنس ۱۹۹۷در سازمان های ایرانی نیز انطباق دارد
یافته های پژوهش نشان می دهند که رابطه مربوط به عنصر سیالی پژوهش سازمان اموزش و پرورش معناداراست. همچنین عنصر ابتکار، بسط جزئیات و انعطاف با انگیزش دراین سازمان معنادارمی باشند.
خلاقیت مدیران در این پژوهش از نظر کارکنان خوب و نرمال است.
در این پژوهش نتایج نشان داد که خلاقیت مدیران باعث انگیزش در کارکنان آموزش و پرورش می شود. به عبارتی هر چه خلاقیت مدیران بالاتر باشد موجب افزایش انگیزش کارکنان نیز می شود. تأکید نظری پژوهش حاضر بر نظریه آمابیلی که انگیزش مهمترین عامل در خلاقیت به شمار می رود زیرا از یک سو از عوامل محطی و اجتماعی تاثیر می پذیرد و از دیگر سو، جایگاه انگیزش در خلاقیت باعث می شود که هیچ کدام از بعد های خلاقیت ( سیالی، بسط جزئیات، انعطاف و ابتکار) مربوط به موضوع نتواند کمبود انگیزش را جبران کند. بنابراین بدون انگیزش در کارکنان یا فعالیتی انجام نمی شود یا توانایی کارکنان در برخورد با مسائل و مشکلات بیرونی ضعیف می شود بنابراین مدیران با خلاقیت خود باید انگیزه کارکنان را در این سازمان بالا ببرد.
این پژوهش با نتایج تحقیق اسپالینگ (۱۹۹۶) و رضایی (۱۳۷۲) همسوست؛ همچنین با تحقیق البرزی در سیالی و انعطاف همسویی دراد ولی در بسط جزئیات و ابتکار تفاوت معناداری دارد همچنین در این پژوهش خلاقیت با انگیزش رابطه معنادار و مثبتی دارد در صورتی تحقیق البرزی، خلاقیت و انگیزش رابطه معکوسی دارند؛ مک کیچی (۱۹۹۹) در پژوهشی نشان دادند که وجود مدیران خلاق باعث دلگرمی و تقویت انگیزه کارکنان می شود.
در پژوهش زمپتیکس و همکاران (۲۰۰۹) نیز معلوم شد که مدیران خلاق برای انجام کارهای روزانه خود برنامه ریزی می کنند و اولویت ها را به کارکنان اختصاص دهند و خلاقیت بالا با انگیزش رابطه مثبت دارد که با تحقیق حاضر همسویی دارد.
۵-۴ پیشنهادها
باتوجه به اینکه موضوع این پژوهش درحوزه بررسی رابطه خلاقیت با انگیزش درسازمان های ایرانی از جمله آموزش و پرورش بوده است دراین قسمت پیشنهادها ومواردمفید وکاربردی جهت توجه بیشتردراین سازمان ها ارائه می شود.
پیشنهاد می شود برای بالا بردن انگیزه کارمندان، تعداد اندیشه های کارمندان (سیالی) که در یک زمان بکار برده می شود تقویت شود.
پیشنهاد می شود برای بالا بردن انگیزه شغلی کارمندان، اندیشه های متنوع و غیر معمول و راه حل هایی برای مساله ها (انعطاف پذیری) تقویت شود.
پیشنهاد می شود برای بالا بردن انگیزه شغلی کارمندان، اندیشه های ناهمخوان را برای مسئله ای کنار هم قرار دهند (ابتکار) و این اندیشه ها را افزایش دهند.
پیشنهاد می شود برای بالا بردن انگیزه های شغلی کارمندان، جزئیات، تلویحات و کاربردها برای مسئله ای تقویت شود.
۵-۴-۱ پیشنهادها برای تحقیق های آتی
همچنین پیشنهاد می­ شود که برای انجام این موضوع از سایر روش های تحقیق کیفی نیز استفاده شود. به ویژه استفاده از روش های کیفی مانند مصاحبه عمیق و مشاهده همراه با مشارکت استفاده شود. در مرحله جمع آوری اطلاعات از انواع روش های مستقیم و غیر مستقیم استفاده شود. همچنین پیشنهاد می شود خلاقیت را از دیگر جنبه ها همچون ( پیچدگی، تحلیل، سازمان دادن) و رابطه آن با انگیزه شغلی بررسی شود.
۵-۴-۲ محدودیت ها
عدم وجود برنامه جامع ایجاد خلاقیت درسازمان های دولتی مورد مطالعه
عدم توجه به استراتژی ها و نبود برنامه ریزی اجرا در بکارگیری از انگیزه سازمانی
بروز نبودن اطلاعات عمومی و تخصصی کارکنان از خلاقیت
نبود همکاری میان سازمان ها درکاربرد خلاقیت

منابع و ماخذ:

آذری، غلامرضا (۱۳۸۷). مروری بر نظریه‌های ارتباطی معاصر (جزوه درسی). تهران: بی‌نا.‏

آذر، عادل.(۱۳۸۷).تحلیل مسیروعلت یابی درعلم مدیریت، مجتمع آموزش عالی قم، سال چهارم، شماره پانژدهم،ص۵۶-۵۹.

اسپالدینگ، چریل، ال (۱۳۷۷). انگیزش در کلاس، ترجمه: محمد رضا نائییان و اسماعیل بیابانگرد. چاپ اول، تهران: انتشارات مدرسه.

البرزی، محبوبه (۱۳۹۳)، تبیین رابطه انگیزش و خلاقیت با توجه به تفاوت های فرهنگی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران. دوره هفتم. شماره ۱٫ بهار ۱۳۹۳٫ صص ۲۹-۴۹٫

البرزی، (۱۳۸۶). تبیین واسطه گری باورهای انگیزشی در مدل خلاقیت کودکان با رویکرد به متغیرهای خانوادگی، مدرسه ای و باورهای اسنادی در دانش آموزان مقطع ابتدایی. رساله دکتری، دانشگاه شیراز.

الوانی، مهدی (۱۳۷۸). مدیریت عمومی (چاپ دوازدهم ). تهران: نشر نی.‏
‏‏ الوانی، سید مهدی (۱۳۷۵). نقش فرهنگ در وجدان کاری. فرهنگ آفرینش، ‏شماره ۱۵۳٫‏

اصفهانی، حمیده (۱۳۹۱)، عوامل موثر بر تقویت انگیزه شغلی معلمان در آموزش و پرورش مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه ازاد واحد تهران مرکزی.

استیفن پی رابینز (۱۳۸۵)، رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران: نوبهار، چاپ هفتم.

استیفن پی، رابینز (۱۳۸۷)، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ دوازدهم.

اسحاقی،سید حسین(۱۳۸۷). نوآوری،بستر شکوفایی. مرکز پژوهش های اسلامی صدا ‏وسیما، قم، دفترعقل
باقری، رضا. “چالش های فراروی یک پایان نامه کاربردی”. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه صنعتی شریف. دانشکده مهندسی و علم غذا. بهمن ماه ۱۳۹۱٫
بهرامی ، فاطمه و رضوان ، شیوا (۱۳۸۵) ، بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگی های آموزشگاهی آنان ، مجله پژوهش های تربیتی و روانشناختی دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه اصفهان سال دوم، شماره ۲ ، شماره ۲ ، پیاپی.
پیرخایفی، علیرضا (۱۳۸۲). خلاقیت وهوش، انتشارات مهر برنا.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...