قدامات مسئولیت های اجتماعی ازطرف مشتریات باارزش بودبه دلیل تبلیغات وپشتیبانی خرده فروش ازعوامل اجتماعی

پرسشنامه چهره به چهره

خدمات،‌ارتباطات و تصویر مسئولیت اجتماعی مارکهای تجاری

مشتریان سوپرمارکت دررومانی

۲۰۱۴

دابیگاوبابوت

سئولیت اجتماعی بادرک کیفیت برندوترجیح برندارتباط دارند

پرسشنامه

مسئولیت اجتماعی محیط زیستی ،‌مسئولیت های اجتماعی جامعه و مسئولیت های اجتماعی سهامداران

میهمانان هتل در چین

۲۰۱۴

بیل

جمع بندی پیشینه
براساس تحقیقات داخلی وخارجی انجام شده به نظر میرسد باتوجه به چالش های پیش روی شرکتهاونیزرقابت کلان آنهاونیزباعنایت به این که موسسات وشرکتهای خارجی توجه روزافزونی به انجام مسئولیت های اجتماعی نموده اند لذاپرداختن به این موضوع بجاوقابل توجه میباشد.اقداماتی ازقبیل حمایت ازکودکان بی سرپرست،احداث مدارس،بیمارستان،مسجدو…تجهیز بیمارستانها و…شاید جنبه تبلیغاتی داشته باشد ولی به هر حال دربعضی موارد و به جهت ماندن و رقابت ،گریز ناپذیر است.
کلیه سازمانها ، شرکتها، نهادها و موسسات در سراسر جهان اعم از دولتی، خصوصی، انتفاعی و همین طور ذینفعان آنها به طور روز افزون به اهمیت و مزایای رفتار مسوولانه اجتماعی پی می برند و نسبت به این مفهوم آگاهی بیشتری می یابند. عواملی ازقبیل جهانی شدن اقتصادکشورها،رقابت شدیدبین برندهای مطرح افزایش وتغییر خواست مشتریان و ظهورمباحث جدیدمثل رعایت اصول اخلاقی کسب وکاردرکنارافزایش سود،باعث توجه بیشترشرکتها به این موضوع شده است. شرکت ارتباطات سیار ایران نیز با توجه به چشم انداز خود مبنی بر محبوب شدن برای جامعه، سهامداران، کارکنان و شرکای تجاری از این امر مستثنی نیست. همراه اول با تدوین چشم انداز خود به عنوان محبوبترین شرکت ایرانی به دنبال ایجاد ارزش برای همه ذینفعان خود از جمله سهامداران، شرکای تجاری، جامعه و کارکنان، از طریق فعالیت های کسب و کار شفاف و منصفانه است. این شرکت برای رسیدن به توسعه پایدار و دستیابی به اجرای کامل مسئولیت اجتماعی شرکتی بدین وسیله، منشوری را بر اساس استراتژیهای تدوین شده در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی به عنوان اصول راهنما برای مدیریت و کارکنان و ذینفعان خود در نظر گرفته است که در فعالیتهای روزانه کسب و کارشان مد نظر قرار دهند. برای کسب اعتماد و حسن نیت جامعه، شرکت ارتباطات سیار ایران به حقوق شهروندی احترام می گذارد، مطابق و همراه با قوانین و مقررات ملی و بین المللی عمل می کند و عملیات کسب و کار خود را بر اساس استاندارهای بالای اخلاقی مد نظر قرار میدهد و مدیریت شرکت، شرکتهای تابعه و وابستههای آن و مدیران بخشهای مربوطه مصمم به اجرای روح منشور در برنامه های کسب و کار خود هستند.

جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق
از آنجا که تحقیق حاضربه بررسی چگونگی تاثیرمسئولیت های اجتماعی برکیفیت درک شده برندوترجیح برند با بهره گرفتن از روش معادلات ساختاری بررسی می کند تحقیق , نو و جدید می باشد
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱مقدمه
تحقیق علمی عبارت است از مشکل گشایی و پیگیری یک روش گام به گام، منطقی، منظم و دقیق برای شناسایی مشکلات، گردآوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و استنتاج معتبر از آنها. از این‌رو تحقیق علمی صرفاً مبتنی بر تجربه یا برداشت‌های شخصی و درک مستقیم نیست، بلکه هدفمند و دقیق است(سکاران، ۱۳۸۴). چگونگی گردآوری شواهد و داده‌ها و تحلیل و تبدیل آنها به یافته‌ها در فرایند تحقیق را روش شناسی تحقیق می‌نامند. این سؤال که چگونه داده‌ها گردآوری شوند و مورد تحلیل قرار گیرند، به طوری که ابهام حاصل از آنها به حدأقل ممکن کاهش یابد، مربوط به روش شناسی تحقیق است. بر این اساس روش پژوهش وسیله یا طریقه تعیین این امر است که چگونه یک فرضیه تحقیق مورد تأیید قرار می گیرد و یا رد می شود. به عبارت دیگر، روش تحقیق، چارچوب عملیات یا اقدامات انجام شده برای تحقق هدف تحقیق جهت بررسی فرضیه را فراهم می آورد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۵).
یکی از بخش‌های اصلی هر پژوهش علمی، جمع‌ آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها جهت آزمون فرضیات بیان شده توسط محقق است. انتخاب یک روش پژوهش مناسب، محقق را تا حد زیادی در پیشگیری از بروز اشتباهات یاری می‌رساند. به کارگیری آزمون‌های آماری مناسب با روش پژوهش منجر به حصول اطمینان از دقت و صحت نتایج بدست آمده می‌گردد. لذا در این فصل پس از طرح مسأله پژوهش، روش‌های آماری مناسب جهت تأیید یا رد فرضیات تبیین شده، ارائه خواهد شد.
در این فصل ابتدا روش و طرح تحقیق مشخص می شود. سپس به توصیف و تشریح فرایند تحقیق ، جامعه آماری و روش نمونه گیری و حجم نمونه پرداخته خواهد شد. در ادامه روش های گرد آوری داده های تحقیق که از طریق استفاده از فرمهای استاندارد موجود و نیز پرسشنامه حاصل گردیده، بیان و به تفصیل مؤلفه های آن تشریح می گردد. سپس به بررسی رابطه بین مولفه های مسئولیت اجتماعی باکیفیت درک شده برندوترجیح برند پرداخته و با تجزیه و تحلیل این عوامل با بهره گرفتن از نرم افزارهای SPSS وLISREL و بکارگیری شاخص های آماری توصیفی، معادلات ساختاری و آمار استنباطی طراحی و تنظیم می گردد.
۳-۲ روش و طرح تحقیق
احمدی و نهائی(۱۳۸۶) اظهار می دارند, روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزارها و روش های معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است و در هر تحقیق بعد از تعریف مسئله باید روشی برای پژوهش انتخاب نمود تا دقیقتر و سریعتر به پاسخ پرسشهای تحقیق مورد بررسی رسید. اعتبار دست آوردهای یک تحقیق علمی تا حدود زیادی به اعتبار و مناسب بودن روشی بستگی دارد که محقق در تحقیق خود انتخاب کرده است.
یک تحقیق علمی معتبر شامل یک روش و استراتژی مشخص در زمینه ی بیان مسأله ی تحقیق، شیوه ی جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیری می باشد که جزئیات هر یک از این رویه ها ی خاص تا حدود زیادی با “روش تحقیق” معین می شود.چنانچه روششناسی صحیح صورت نپذیرد، نتایج تحقیق، پژوهشگر و استفاده کنندگان را به بیراهه خواهد برد. بنابراین اتخاذ یک روش عقلایی برای دستیابی به نتایج مطلوب ضروری است(دهقانی،۱۳۹۰).
در این فصل که در واقع زیر بنای عملی تحقیق به شمار می رود، به بررسی روش تحقیق ، شیوهی گردآوری داده ها، قلمرو تحقیق و جامعه و نمونه آماری و در ادامه شیوه های تجزیه وتحلیل داده ها پرداخته شده است و سپس تکنیک هایی که دراین پژوهش مورد استفاده قرارگرفته اند نیز تشریح می شود.
روش های متعددی برای تحقیق بکار برده می‌شود و معمولاً محققان در خصوص تعریف مشخص از انواع روش‌های تحقیق، اتفاق نظر نداشته و بر این اساس تقسیم بندی‌های متفاوتی از آن به عمل آمده است.از نظر هدف می‌توان روش تحقیق را به روش‌های : تاریخی، توصیفی و تجربی تقسیم بندی کرد. همچنین تحقیق را از لحاظ ماهیت و روش به سه دسته کلی : بنیادی، نظری و کاربردی تقسیم بندی می‌کنند. در تحقیقات کاربردی نتایج دانش و تکنیک‌ها در محیط‌های واقعی مورد استفاده قرار گرفته و کاربردهای نوین و مناسب آنها کشف می شوند.
روش های توصیفی, مطالعه واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است , محقق به کشف عقاید، افکار، ادراکات و ترجیحات افراد از طریق این روش می‌پردازد . به عبارت دیگر محقق در این گونه تحقیقات سعی می‌کند «آنچه هست» را بدون دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش دهد و نتایج عینی از موقعیت بگیرد و هدف از استفاده از این روش توصیف، ثبت و تحلیل و تفسیر شرایط موجود است. در این نوع تحقیق به توصیف و تفسیر شرایط و روابط موجود پرداخته می‌شود و بررسی‌های انجام شده بر اساس این روش در سازمان‌های واقعی و توسط افراد واقعی صورت می‌پذیرد و متغیرها در این روش دست‌کاری نمی‌شوند و در حالت طبیعی مورد بررسی قرار می‌گیرند و این از برتری‌های روش تحقیق توصیفی در مطالعات سازمانی است. تحقیق توصیفی آنچه را که هست توصیف و تفسیر می کند و به شرایط موجود، عقاید متفاوت، فرآیندهای جاری، آثار مشهود یا در حال گسترش توجه دارد و شامل جمعآوری اطلاعات برای آزمون یا پاسخ به سوٌالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مطالعه می شود و چگونگی وضع موجود را تعیین و گزارش می کند.
انجام تحقیق توصیفی از لحاظ روش گرد آوری اطلاعات را می‌توان به کتابخانه ای، مشاهده ای و پیمایشی تقسیم کرد.روش پیمایشی روشی در تحقیق است که فراتر از یک تکنیک خاص در گردآوری اطلاعات است و هدف آن اکتشافی، توصیفی و یا تبینی است. هر چند عمدتا در آن از پرسشنامه استفاده می شود اما ابزار دیگری از قبیل مصاحبه، مشاهده، تحلیل محتوا و … را نیز می توان در این روش به کار برد(شول ,۱۳۸۴).
لازم به ذکر است این پژوهش از نظر ماهیت و روش، از نوع کاربردی و از منظر گردآوری داده، روشی توصیفی – پیمایشی محسوب می‌شود , و روش گردآوری اطلاعات نیز میدانی می‌باشد.
در این تحقیق اطلاعات مورد نیاز با بهره گرفتن از پرسشنامه (ابزار جمع‌ آوری اطلاعات) دریافت و با کمک نرمافزارهای SPSS،LISREL مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند.
آزمون ضریب آلفای کرونباخ برای تأیید پایایی مورد استفاده قرار گرفته است .همچنین آزمون تحلیل عاملی گروهبندی سنجههای تحقیق را ارائه می نماید.
۳-۳فرآیند تحقیق
در این تحقیق مراحل زیر طی خواهد شد:

  • گام اول : در قدم اول با مطالعات اکتشافی که جزء لاینفک تحقیق محسوب می شود تحقیق شروع می شود، زیرا مطالعات اکتشافی به تدوین نظری مساله تحقیق کمک می کند و در این بخش محقق با مراجعه به منابع تحقیقاتی همانند کتب ، اسناد علمی ، سایت های اطلاعاتی ، پایان نامه ها و اساتید و صاحب نظران اطلاعات جامع و کاملی در خصوص موضوع مورد پژوهش به دست می آورد تا بتواند بر اساس اطلاعات به دست آمده متغیر یا متغیر های موضوع را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. روش تحقیق در این مرحله مطالعه موردی و توصیفی می باشد .
  • گام دوم : در این مرحله مدل اولیه تحقیق تدوین می گردد که پس ازآن محقق نظر صاحب نظران را در مورد این مدل جویا شده و نسبت به اصلاحات و رفع نواقص اقدام می نماید .
  • گام سوم : در این مرحله محقق نسبت به دریافت فرمهای تکمیل شده اقدام می نماید. همچنین با بهره گرفتن از پرسشنامه استاندارد نسبت به تنظیم سؤالات پرسشنامه اقدام می نماید و سؤالات طوری انتخاب می شوند که متغیر های موضوع تحقیق را مورد سنجش قرار داده و همان چیز را بسنجند که محقق به دنبال آن می باشد .
  • گام چهارم : در این مرحله محقق ، پایایی سؤالات پرسشنامه را با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد.
  • گام پنجم : در این مرحله پس از تعیین پایایی پرسشنامه ،پرسشنامه ها در بین جامعه نمونه آماری ۲۲۰ نفری توزیع می گردد . پرسشنامه حاوی ۴۴ سؤال می باشد و متغیرهای تحقیق را مورد پژوهش قرارمی دهد. سپس نسبت به جمع آوری پرسشنامه اقدام می گردد.
  • گام ششم : پس از جمع آوری پرسشنامه های توزیع شده ، پژوهشگر از روش های آماری مناسب نسبت به اندازه گیری متغیرها اقدام می نماید که هر متغیر با توجه به سؤالات مطرح شده در پرسشنامه و نیز نتایج حاصل از مورد سنجش قرار می گیرد و در این رابطه از روش های آماری توصیفی و استنباطی جهت تحلیل داده ها استفاده می شود. همچنین محقق با بهره گرفتن از نظرات اساتید و مشاوران به تجزیه و تحلیل نتایج پرداخته و تحقیقات و مطالعات خود را خلاصه می نماید و سپس مورد بحث و بررسی قرار می دهد در خاتمه پیشنهادهایی را برای محققان بعدی ارائه می نماید.

این تحقیق از مهرماه سال ۱۳۹۳ شروع و در پایان دی ماه ۱۳۹۳ به اتمام رسیده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...