• تدوین استراتژی جامع در مورد ارزش گذاری به تأمین کنندگان
  • تدوین استراتژی ارتباط سه جانبه مشتریان ، سازمان و تأمین کنندگان
  • تدوین استراتژی های نحوه مشارکت تأمین کنندگان در سیاست گذاری سازمان

۳ ) طراحی ساختار اجرایی و عملیاتی مدیریت زنجیره تأمین :
در این زمینه بایستی در سطح مناسبی برای جاری کردن راهبردهای سازمـان ساختار روان و همـاهنگی برای مدیریت زنجیره تأمین ایجاد شود .

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ساختار اجرایی زنجیره تـأمین را می توان به تشکیل و سازماندهی کمیته ای تحت عنوان کمیته ی زنجیره تأمین ایجاد نمود . در این زمینه کمیته مذکور بایستی نقش تبدیل راهبردهای سازمان به سیاست های سازمانی را ایفاو هماهنگی های کلی را در بین تأمین کنندگان وسازمان ایجاد نماید . درساختاراجرایی لازم است بازوهای اجرایی کمیته زنجیره تأمین در قالب گروه های کاری و تخصصی و واحـدهای اجـرایی سـازمـان مشخص تا نقش های تعیین شده از سوی کمیتهی مذکور را انجام دهند.
۴ ) طراحی نظام های عملیاتی مدیریت زنجیره تأمین :
برای مدیریت یکپـارچه زنجیره تـأمین کنندگان نیـاز است که نظام های لازم به عنوان چهـارچوب های راهنما برای عملیـات مدیریت زنجیره تأمین تهیه وبه کارگرفته شود (سلطانی،۱۳۸۴).
به طورکلی نظام های مورد نیاز برای مدیریت یکپارچه زنجیره تأمین را می توان در چهار مقوله زیر بیان نمود :
۱ – نظام های مورد نیاز برای جذب و انتخاب تأمین کنندگان :
یکی از مؤلفه های نظام جـامع مدیریت زنجیره تـأمین طراحی نظام های جذب و انتخـاب تـأمین کنندگـان در ابعـاد مختلف اطلاعاتی ، خدماتی ، تـأمین مواد و … می باشد . برای جذب و انتخاب تـأمین کنندگان نظام های زیربه عنوان حداقل ها نیاز به طراحی دارد :
الف) نظام مربوط به تعیین صلاحیت و رتبه بندی تأمین کنندگان که در این مورد ازمؤلفه های زیر به عنوان معیارهای اصلی تعیین صلاحیت استفاده نمود :

  • توان سازماندهی مشتمل بر ساختار سازمانی ، جذب منابع تخصصی ، مواد و ….
  • توان مدیریتی مشتمل بر سرپرستی کارگاه ، برنامه ریزی ، هماهنگی امور و ترویج مشارکت
  • امکانات کاری مشتمل بر مکانیزم های نرم و سخت افزاری برای کار
  • توان اجرایی مشتمل به شناخت کار و تحلیل کار
  • توان مالی مشتمل بر پرداخت به موقع حقوق کارکنان و هزینه ها

ب ) نظام مربوط به انتخاب تأمین کنندگان که در این زمینه می توان تأمین کنندگان را باتوجه به ماهیت کار آنان مقوله بندی و از مؤلفه های زیر به عنوان معیارهای اصلی انتخاب تأمین کنندگان بهره گرفت :

  • توان سازماندهی
  • توان مدیریت کار
  • امکانات کاربردی و اساسی
  • توان فنی
  • توان مالی
  • سوابق کاری مطلوب

۲ – نظام های مورد نیاز برای نگهداری تأمین کنندگان :
در مدیریت زنجیره تـأمین جذب و انتخاب تـأمین کنندگان کار دشـواری نیست بلکه نگهداری و پایداری ارائه خدمات تـأمین کنندگان از اهمیت زیـادی برخوردار است . یکی از مـؤلفه های مهم مدیریت زنجیره تـأمین این است که بتوان آنها را با ساز و کارهای مناسبی نگهداری و وفادار به سازمان نمود . برای نگهداری تأمین کنندگان نظام های زیر به عنوان سازوکارهای مدیریت زنجیره تأمین نیاز است :
الف ) نظام مربوط به ارزیابی عملکرد تأمین کنندگان.
ب ) نظام مربوط به عملکرد ایمنی ، بهداشت و محیط زیست تأمین کنندگان.
ج ) طراحی نظام طبقه بندی مشاغل برای کلیه تأمین کنندگان.
د ) طراحی قـراردادهای بلند مدت برای تـأمین کنندگان که در این زمینه با توجه به ماهیت کارها و خدمات.
تـأمین کنندگان می توان به شکل زیر عمل نمود :

  • طراحی قراردادهای ۵ تا ۷ ساله برای کارهای تخصصی و حساس
  • طراحی قراردادهای ۳ تا ۷ ساله برای کارهای نیمه تخصصی
  • طراحی قراردادهای ۳ ساله برای کارهای جاری و مادی

ه ) طراحی نظام تسهیلات رفاهی برای تأمین کننندگان مشتمل بر :

  • غذا و رستوران مناسب
  • نظام ایمنی ، بهداشت و محیط زیست
  • طراحی و برنامه ریزی نظام معاینات دوره ای
  • طراحی نظام حقوق و دستمزد مناسب
  • ساماندهی وضعیت رختکنها و محل های استراحت
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...