فایل شماره 6165 |
۲-۱۵ معرفی بیشتر در زمینه QFD
QFDکه ترجمه اصطلاح ژاپنی«him shitsu tenkai» به «Quality Function Deployment» میباشد یک روش سیستماتیک جهت ترجمه صدای مشتری[۸۸] به الزامات فنی و اصطلاحات کاربردی و نمایش و مستندسازی اطلاعات ترجمه شده به شکل ماتریس میباشد، که نهایتا به ارتقاء کیفیت محصول میانجامد. صدای مشتری خواسته ها و نیازمندیهای مشتری است که به اصطلاحات و زبان خودش بیان می شود (ریول و همکاران ، ۱۹۹۷).
اصولا QFD بدین منظور به کار میرود که محصول بر اساس نظرات و سلیقههای مشتری طراحی شود. از این رو بازاریابان، مهندسان طراحی و افراد دست اندر کار تولید باید به صورت همه جانبه همکاری کنند. تحقیقات در زمینه مدیریت تکنولوژی بیانگر این مطلب است که ارتباطات و همکاری بین واحدهای بازاریابی، تولید، طراحی، تحقیقات و توسعه[۸۹] به موفقیت محصولات جدید و سودآوری بیشتر منجر می شود. QFD ارتباط بین این واحدها را با مرتبط کردن صدای مشتری به تصمیمهای طراحی، تولید و تحقیقات و توسعه بهبود میدهد. یکی از مزیتهایQFD این است که از شکل شماتیک استفاده می کند و این خود یک ارتباط بین کارکردهای سازمان ایجاد می کند (گریفین و هاسر[۹۰]، ۱۹۹۸).
فرایندQFD با شناسایی و فهم نیازهای مشتری آغاز می شود و بدان وسیله در فهم اینکه چگونه ویژگی های محصول و خدمات بر ترجیحات مشتری، رضایتمندی وی و نهایتا افزایش سهم بازار تأثیر می گذارد به کار میرود. با بهره گرفتن از روش QFD تمام واحدهای یک سازمان بر مشخصههایی از محصول و فرایند تولید تمرکز می کنند که از دید مشتری، از اهمیت بالایی برخوردار است و یک زبان مشترک بین واحدهای مختلف سازمان ایجاد می کند (گریفین و هاسر ، ۱۹۹۸). QFD مجموعه ای یکپارچه از ابزارهایی است که نیازمندیهای مشتری و ویژگیهای مهندسی که این نیازمندیها را برآورده می کند، مستند میسازد و یک مصالحه[۹۱] لازم را بین آنچه مشتری میخواهد و آنچه سازمان می تواند ارائه کند، انجام میدهد. QFD مدیران محصول و تیمهای طراحی را در تمام مراحل توسعه و تکوین محصول به صورت یک روش سازمان یافته هدایت می کند و نیازهای بازار را به مشخصات محصول مرتبط میسازد (بوچراس و رولند[۹۲] ،۲۰۰۰).
در به کارگیریQFD تعدادی از ابزارها و رویه ها مدیریتی به طور سیستماتیک هماهنگ میشوند، از جمله: گروه تمرکز[۹۳]، خانه کیفیت(HOQ)[94] ، نمودار وابستگی[۹۵]، نمودار درختی[۹۶]، مهندسی ارزش[۹۷]، الگو برداری[۹۸] و تحقیقات بازار. فرایند QFDیک سری مراحل سازمان یافته ایجاد می کند که از ابزارهای فوق به طور مؤثر استفاده میشوند تا رضایتمندی مشتری از محصول نهایی تضمین شود (الدین[۹۹] ، ۲۰۰۲).
QFD تکنیکی است که جهت حصول اطمینان از ایجاد کیفیت در محصولات و خدمات به کار گرفته می شود. استفاده از این ابزار، فرصتی ایدهال برای تغییر فرهنگ از این که« ما میدانیم مشتری چه میخواهد» به«گوش دادن به صدای مشتری» است. با بکار گیریQFD سازمانها قادر خواهند بود تا کیفیت محصول خود را با رقبا مقایسه کنند. بنابر این QFD می تواند به سازمانهایی که میخواهند یک مزیت رقابتی ایجاد کنند، کمک کند (زعیری ،۲۰۰۰).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
برخی از تعاریف QFD که توسط متخصصین در ادبیات موضوع بیان شده است، ذکر میگردد که همگی بر این نکته اذعان دارند کهQFD روشی برای گوش دادن به صدای مشتری برای توسعه محصولات و خدمات است ضمن این که منشأ اثرات مفید دیگری برای سازمان میباشد.
QFD روشی برای ارتقاء سطح کیفیت طراحی و به منظور ارضاء نیازهای مشتری و تبدیل خواسته های او به اهداف طراحی و نقاط تضمین کیفیت در کل مراحل تولید میباشد (ریول و همکاران ، ۱۹۹۷).
مفهوم QFD عبارت است از روش و فرایندی نظاممند و سازمان یافته، به منظور شناسایی و استقرار نیازمندیها و خواسته های کیفی مشتری در هر یک از مراحل توسعه و تکمیل محصول از طراحیهای اولیه تا تولید نهایی، که برای استقرار مناسب آنها نیاز به همکاری همه جانبه واحدهای مختلف سازمان از جمله بازاریابی، فروش، برنامه ریزی تولید، خدمات پس از فروش و… .میباشد (برگوییست و آبیسکرا[۱۰۰] ، ۱۹۹۶).
QFD مجموعه ای از رویههای طراحی و ارتباطات است که بر مهارت های درون سازمانی تمرکز می کند. تمرکز QFD بر طراحی و سپس تولید و عرضه کالایی به بازار است که مشتری قصد خرید و ادامه خرید آن را دارد. پایه و اساسQFD بر این عقیده استوار است که محصولات بایستی به گونه ای طراحی شود که بازتابی از خواسته ها و نیازهای مشتری باشند. بنابراین کارکنان واحدهای بازاریابی، طراحی و تولید بایستی از زمان تصور محصول با دقت با یکدیگر کار کنند (هاسر و کلاسینگ ، ۱۹۸۸).
QFD سیستمی است که محصول یا خدمات بر پایه خواسته های مشتری طراحی می کند و تمام عرضهکنندگان سازمان را در برمیگیرد. از این رو QFD یک نقشه مفهومی[۱۰۱] برای طراحی ارتباطات درون دستهای[۱۰۲] میباشد (زعیری ،۲۰۰۰).
QFD ابزاری جهت تبدیل نیازمندیهای مشتری به الزامات فنی مناسب در هر مرحله از چرخه توسعه و تکوین محصول میباشد (تان و شن[۱۰۳] ،۲۰۰۰).
QFD روشی است که خواسته های مشتریان را شناسایی و رتبه بندی می کند، الزامات فنی را برای ارضاء خواسته های مشتری جزء به جزء می کند و یک طرح سازمان یافته را برای دستیابی به رضایتمندی مشتری ارائه میدهد (کاتاوالا و موتوانی[۱۰۴] ، ۱۹۹۴).
QFD فرایندی است که ساختاری را برای چرخه توسعه و تکوین محصول فراهم می کند که تمرکز اصلی آن بر نیازمندیهای مشتری میباشد (میزور[۱۰۵] ، ۲۰۰۳).
QFD سیستمی برای طراحی و تولید مجدد محصول مطابق با نیازها و خواسته های مشتری به منظور رضایتمندی او میباشد (احمدی و ذگردی[۱۰۶] ، ۲۰۰۴).
۲-۱۶ دستاوردهای حاصل از پیاده سازی QFD در سازمان
به هر حال QFD به عنوان یک روش، ابزار، سیستم و حتی یک فلسفه به سازمانها کمک می کند تا خواسته ها و نیازهای مشتری را در محصولات و خدمات خود لحاظ کنند.
استفاده از فرایند QFD در شرکت کیمبرلی- کلارک[۱۰۷]، در غالب مطالعه ای جامع انجام شد، که حاصل آن موفقیتهای زیادی بود. این شرکتQFD را در زمینه های زیادی با موفقیت به کار گرفت که عبارتند از:
طراحی محصول جدید
به کارگیری فرایند ساخت جدید
ساخت محصول در مجتمع تولیدی جدید
ساخت محصول با تجهیزات جدید
به کارگیری فنآوریهای جدید در شرکت
به کارگیری کارکنان جدید و نحوه کار کردن آنها
تقلیل در هزینه های آغازین که شرکت کیمبرلی-کلارک آن را تجربه کرد، اهمیت تولید و طراحی به روش QFD را به خوبی نشان میدهد. کالا یا خدمت طراحی شده به روش QFD، در طول دوره تولید، تغییرات و اصلاحات مهندسی کمتری لازم دارد. در طراحی با روش QFD نمونه اولیه تولید شده بسیار خوب عمل می کند و موفقیت آن نشان دهنده طراحی فکورانه و کاملا حساب شده در روشQFD است. در اوایل دهه ۱۹۸۰ در یک سمینار عمومی در شهر دیترویت[۱۰۸] برخی تولیدکنندگان خودروهای آمریکایی درباره تعداد تغییرات مهندسی که در مورد دو خودروی موفق آمریکایی صورت گرفته بود، بحث و تبادل نظر کردند. در یک خودرو با ۵۹۸۷ تغییر مهندسی،۱۷۹۱ قطعه دستکاری شده است. این میزان تغییر این مدل جدید به طور متوسط۳/۳ بار,هدر دادن پول و زمان است. آنها به این نتیجه رسیدند که اگر یک شرکت در طراحی بخواهد از QFD استفاده کند به مقدار زیادی در منابع سرمایه گذاریش می تواند صرفه جویی کند، در نتیجه موجب افزایش کارایی سازمان مربوطه میگردد (یاری قلی ، ۱۳۸۵).
۲-۱۷ نتایجی که سازمان از اجرای QFD به دست می آورد
در نگاهی به فرایند طراحی با بهره گرفتن از روش QFD، به محض شناسایی و تعیین نیازمندیهای مشتری، نسبت به تبدیل و لحاظ کردن آنها در الزامات طراحی محصول اقدام می شود. QFD با تطبیق نیازمندیهای مشتریان به الزامات طراحی و تطبیق آنها به الزامات تولید و غیره تضمین می کند که نیازمندیهای مشتریان برآورده میگردد. این برآورده شدن نیاز مشتریان به بهبود کیفیت محصول یا خدمات منجر می شود. زمانیکه محصولات و خدمات طراحی شده نیازهای مشتریان را برآورده کنند، باعث افزایش سهم بازار و سود بیشتر برای سازمان می شود (جامی و همکاران ، ۱۳۷۹).
۲-۱۸ فواید QFD
با وجود تمامی مشخصههای منحصر به فرد QFD و مزایای بیشمار استفاده از آن، مهمترین فواید آن را در جدول (۲-۳) نشان داده شده است.
جدول۲-۳ فواید QFD (ریول ، ۱۹۹۷)
فواید ملموس فواید ناملموس
کاهش هزینه های راه اندازی تا ۳۰ درصد ۱- افزایش رضایتمندی مشتری
کاهش تعداد تغییرات مهندسی ۲- افزایش کار گروهی
شناسایی حوزه ها با ریسک بالا ۳- ایجاد مبنایی برای برنامه ریزی بهبود
تعیین پیش نیازهای فرایند طراحی محصول ۴- ایجاد یک منبع قابل انتقال از دانش مهندسی
کاهش زمان توسعه محصول تا ۵۰ درصد ۵- انجام مستندسازی
افزایش اثربخشی در تخصیص منابع ۶- ارتباط قوی بین مشتری و سازمان
قابل اجرا در صنایع تولیدی و خدماتی ۷- انتقال تجربیات به پروژه های دیگر از طریق تمام افراد تیم
۲-۱۹ موارد استفاده از QFD
۲-۱۹-۱ ابزاری درTQM
کیفیت یک استراتژی رقابتی در بازارهای جهانی امروزی است. شرکتها به منظور اطمینان از بهبود کیفیت و بهرهوری، مدیریت کیفیت جامع را به عنوان یک عنصر کلیدی جهت اهداف کسب و کار خود به کار گرفتهاند (پارک و سونگ[۱۰۹] ، ۲۰۰۲). مدیریت کیفیت جامع نگرشی است که بر مبنای آن، مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تأمین کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می شود، می پردازد (ایوانس و لیندسی ، ۲۰۰۷). مدیریت کیفیت جامع به مشتریان و مصرف کنندگان، محصولی با کیفیت بالاتر و قیمت تمام شده کمتر ارائه می کند. هدف مدیریت کیفیت جامع تمرکز بر مشتری است. مدیریت کیفیت جامع این هدف را با سه فعالیت اصلی به انجام میرساند:
برنامه ریزی هوشین[۱۱۰]
QFD
کنترل آماری فرایند[۱۱۱]
هر یک از موارد فوق به یک ویژگی بخصوص مشتری پاسخ میدهد که نتیجه آن افزایش سهم بازار میباشد.QFD به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت کیفیت جامع از تیمهای بین بخشی[۱۱۲] به منظور یکپارچه کردن سازمان استفاده می کند، به طوری که تمام واحدها برای رسیدن به یک هدف مشترک یعنی رضایت مشتری باهم کار می کنند (بوچراس و رولند ،۲۰۰۰).
نمودار(۲-۱۰) جایگاهQFD را در مدیریت کیفیت جامع نشان میدهد:
نمودار۲-۶ جایگاه QFD در مدیریت کیفیت جامع (بوچراس و رولند ،۲۰۰۰)
۲-۱۹-۲ سنگ بنای مهندسی همزمان[۱۱۳]
بسیاری از نویسندگان، به اهمیت توسعه سریع محصولات جدید به منظور رقابتی بودن در بازار تأکید کرده اند. محصولات با کاهش دوره عمر خود پیچیدهتر شده و به علت کوتاهتر شدن چرخه عمر محصول و دنیای رقابتی مفهوم مهندسی همزمان بسیار با اهمیت شده است. مهندسی همزمان در پاسخ به نیاز شرکتهای تولیدی به منظور کاهش زمان توسعه و معرفی محصولات جدید برای رقابتی ماندن ظهور کرده است.
مهندسی همزمان، رویکردی سیستماتیک به طراحی یکپارچه و همزمان محصول و فرایندهای مرتبط با آن است که شامل ساخت و پشتیبانی میباشد. این رویکرد باعث می شود که طراحان از ابتدا تمام عناصر دوره محصول از مفهوم اولیه تا مصرف از جمله قیمت، کیفیت و نیازمندیهای مشتری را در نظر بگیرند. مهندسی همزمان تلاش می کند که طراحی محصول و فرایند ساخت را به منظور کاهش زمان تحویل، بهبود کیفیت و کاهش هزینه، یکپارچه کردن فعالیتهای طراحی و ساخت، بهینه کند و هر قدر که ممکن است فعالیتها به صورت موازی انجام شود. هدف مهندسی همزمان طراحی بهتر، کیفیت بیشتر و ارائه محصولات سریعتر و ارزانتر میباشد (زعیری ،۲۰۰۰).
اصل اساسی مهندسی همزمان، جمع کردن افراد با وظایف مختلف و توافق بر روی پارامترهای کلیدی محصول، فرایند و روشهای ساخت میباشد.QFD به عنوان سنگ بنای مهندسی همزمان، ابزاری در جهت توسعه محصول مشتری مدار در نتیجه تبدیل نیازهای مشتری به طراحی، مشخصههای قطعات و فرایند تولید میباشد (میزور ،۲۰۰۰).
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 10:48:00 ب.ظ ]
|