۱۸/۱۴۱۹

۷۳/۱۸۹۷۷

۰۷۸/۲۰

۰۴/۶۶۸

۶۵۲/۸۸

۳۷۴/۶

۳۴۷/۸۳

احتمال آماره جارک برا

۰۰۰/۰

۰۰۰/۰

۰۰۰۰۴/۰

۰۰۰/۰

۰۰۰/۰

۰۴۱/۰

۰۰۰/۰

مشاهدات

۵۰۰

۵۰۰

۵۰۰

۵۰۰

۵۰۰

۵۰۰

۵۰۰

تعداد شرکتها

۱۰۰

۱۰۰

۱۰۰

۱۰۰

۱۰۰

۱۰۰

۱۰۰

منبع: یافته های پژوهش

۴-۳-۲).آزمون نرمال بودن متغیر وابسته(SR)
قبل ازآزمون فرضیات بایدنرمال بودن متغیروابسته موردآزمون قرارگیرد،توزیع غیرنرمال این متغیرمنجربه تخطی ازمفروضات این روش برای تخمین پارامترها می شود.لذالازم است نرمال بودن توزیع متغیروابسته تحقیق موردآزمون قرارگیرد.دراین مطالعه این موضوع ازطریق آماره جارک-براموردبررسی قرار می گیرد.فرض صفروفرض مقابل دراین آزمون به صورت زیرمی باشد:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

H0: Normal Distributio
H1: Not Normal Distribution
از آنجائیکه احتمال آماره جارک- برا در جدول(۴-۲)برای متغیر وابسته بازده حقوق صاحبان سهام کمتر از ۵% است، فرضیه صفر مبنی بر نرمال بودن توزیع متغیر مذکور رد می شود.
در این راستا برای نرمال سازی متغیر مذکورازتبدیل جانسون [۸۷]استفاده شده است، که تابع تبدیل متغیروابسته درپیوست شماره (۳) بررسی و نشان داده شده است. همانطورکه درپیوست شماره (۳) مشاهده می شوداحتمال آماره داده های اولیه برای متغیر وابستهبازده حقوق صاحبان سهام(SR)کمتراز۰۵/۰ است که حاکی ازنرمال نبودن متغیروابسته است که با نرمال سازی توسط نرم افزار هم در سطح ۰۵/۰ و هم در سطح ۱/۰ نرمال نشده، در نتیجه در این پژوهش با توجه به بزرگ بودن حجم نمونه (N>30)، و تعداد مشاهدات بالا، از قضیه حد مرکزی بهره می گیریم؛ از قضیه حد مرکزی می توان نتیجه گرفت که هر چه حجم پایه در نمونه برداری بزرگتر باشد، واریانس بین نمونه ها کمتر وتوزیع میانگین جوامع نمونه برداری شده به توزیع نرمال نزدیک تر می شودو نرمال بودن توزیع مورد نظر با افزایش تعداد تکرارها (n)افزایش می یابد(بدری و عبدالباقی،۱۳۸۹).
۴-۳-۳). آزمون مانایی متغیرهای مدل
همانطور که در فصل سوم بیان شدقبل از برآورد مدل به منظور اطمینان از نتایج تحقیق و ساختگی نبودن روابط موجود در رگرسیون و معنی دار بودن متغیرها، اقدام به انجام آزمون مانایی و محاسبه ریشه واحد متغیرهای تحقیق در مدل ها گردید. آزمون مزبور با بهره گرفتن از نرم افزار Eviews7 و روش آزمون لوین، لین و چو[۸۸] (۲۰۰۲)انجام گردید.درآزمون ریشه واحد فرضیه صفر بیانگر وجود ریشه واحد بوده و در صورتیکه احتمال جدول کوچکتر از ۰۵/۰ باشد به احتمال ۹۵ درصد فرضیه صفر پذیرفته نمی شود. نتایج حاصل از آزمون ریشه واحد برای متغیرهای مدل به شرح جدول (۴-۳)می باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...