هر چند فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک فناوری جدید در دهه ۹۰ وارد بازار شد لیکن به دلیل پتانسیل­های بالای آن به سرعت توسعه یافت. این فناوری به دلیل عمومی بودن آن با سایر فناوریها تفاوت اساسی دارد. به این معنی که نه تنها در حوزه خود تاثیرگذاراست، بلکه در کل فعالیت­های سازمان نیز تاثیر بسزایی در تسهیل انجام امور و بالا­بردن بهره­وری و کارایی دارد. بنابرین یکی از بزرگترین فرصتها و چالشهایی که سازمانهای امروزی با آن مواجه هستند استفاده از فناوری­های اطلاعات درسطوح مختلف سازمان می­باشد. همزمان با توسعه سریع تجارت الکترونیک و اینترنت و بخشهای مالی و بانکداری، مشتریان به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک ترغیب می­شوند گسترش و تسهیل در امر دسترسی به خدمات، پولی و بانکی، رفع نیاز فیزیکی برای حضور درشعب بانکها، افزایش دقت در دریافت­ها و پرداخت­ها، تسریع در جریان مبادلات اقتصادی، افزایش ضریب ایمنی و بسیار دیگری از مزایای کوچک و بزرگی که به بانکداری الکترونیک با خود به ارمغان آورده است. از دستاوردهای بزرگ نظام بانکداری نوین در جهان محسوب می­ شود. (گیلانی نیا و موسویان, ۱۳۸۸)

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

علیرغم انجام تحقیقات متعدد طی دو دهه­ اخیر در زمینه پذیرش یا عدم پذیرش فناوری­های جدیدی که در سازمان اجرا می شود؛ شناسایی عواملی که بر پذیرش و استفاده ی فناوری­های جدید توسط کارکنان جهت بهبود بهره­وری و عملکرد تاثیر می­ گذارد همچنان تحت بررسی بوده و موضوع جالبی برای پژوهشگران است. با توجه به مورد مطالعه­ ویژه­ی این پژوهش که مشتریان حقوقی می­باشد، در این بخش به بررسی پیشینه تحقیقات در حوزه­ پذیرش فناوری در سازمانها پرداخته می­ شود:
تحقیقات بین المللی با بهره گیری از نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری
سازمان­ها برای کاهش زمان انجام وظایف تکراری افزایش اتوماسیون اداری امورجاری و بهبود سیستم­های گزارش­گیری از فناوری­های اطلاعات استفاده می­نمایند. علیرغم داشتن پتانسیل کافی برای سودآوری بیشتر سازمان در اجرای استقرار فناوری­ها در سطح سازمان، با مشکلات متعددی مواجه هستند. در یک گزارش بیان شده است که بیش از ۷۰% سازمان­ها مشکلاتی شامل تأخیر در اجراء افزایش هزینه­ها و عدم برآورده­شدن انتظارات در حوزه­ عملیاتی مواجه شده ­اند و در حدود ۵۰% سازمان­ها کارکنان نسبت به استفاده از سیستم از خود مقاومت نشان داده­اند.
در میان مدل­­های متعددی که در حوزه­ پذیرش فناوری مطرح است. نظریه­ یکپارچه­ی پذیرش و به­ کارگیری فناوری و تحلیل متا توان پیش ­بینی بهتری را نسبت به سایر مدل­ها دارد.
در تحقیقی که برای اعتبارسنجی نظریه­ یکپارچه­ی پذیرش و به­ کارگیری فناوری در کشور ایالات متحده آمریکا در حوزه­ پذیرش فناوری بی­سیم توسط صنایع کوچک و متوسط انجام شده است. نتایج این تحقیق در مراحل اولیه اجرایی بوده است و نشان می­دهد که مدل قابل استفاده در این سطح بوده است. (Anderson & Schwager)
برخی از عواملی که نظریه­ یکپارچه­ی پذیرش و به­ کارگیری فناوری پیشنهاد می­ کند شامل: منبع کنترل، حمایت سازمانی درک شده، تعهدات هنجاری عاطفی و عدالت رویه­ای می باشد. در یک تحقیق حدود ۱۸۱ کارمند تمام وقت به عنوان نمونه انتخاب شده و نظریه با توجه به سازه های آن مورد تائید قرارگرفته است. در این نظریه عوامل سازمانی در کنار تفاوت های فردی در افزایش به کارگیری فناوری­های نو در سازمان­ها و به تبع آن افزایش اثربخش و بهره­وری مؤثر بوده است.
در مقاله­ای تحت عنوان موفقیت سیستم اطلاعاتی: تعیین عوامل فردی و سازمانی در چهار دسته­ی : رضایت­مندی استفاده­کننده، به­ کارگیری سیستم، سودمندی درک شده و کیفیت سیستم دسته­بندی شده است. شاخص­ های مرتبط با استفاده کننده شامل: تجربه ی فرد با سیستم اطلاعاتی، آموزش فرد، نگرش و علاقه­ او به بهره­ گیری از سیستم در حوزه­ عوامل فردی بیشترین تاثیررا در گسترش و توسعه سیستم در سازمان گذاشته است. دو سازه­ی مرتبط با سازمان هم تحت عنوان حمایت مدیر ارشد و تجهیزات و زیرساخت­های سیستم اطلاعاتی مورد بررسی قرارگرفته است. در این مقاله تأثیر عوامل فردی مهم­تر از عوامل سازمانی ارزیابی شده است. (Jeyaraj, Chowa, & Sabherwal, 2006)
با توجه به عدم رشد قابل توجه فناوری­های همراه در حوزه ­های تجاری در کشور چین علیرغم داشتن پتانسیل­های قابل توجه تحقیقی تحت عنوان تطبیق فناوری­های همراه برای مشتریان چینی در سال ۲۰۱۱ در میان شرکت­های کوچک و متوسط چینی بر مبنای نظریه­ یکپارچه­ی پذیرش به­ کارگیری فناوری انجام شده است که علاوه بر سازه­های اصلی مدل متغییر­های میانجی چون جنس،­ سن و تجربه­ به­ کارگیری فناوری اطلاعاتی را مورد ارزیابی قرارداده است. نتایج این تحقیق بیانگر این مطلب است که مهم ترین عامل در پذیرش فناوری همراه تأثیرات اجتماعی بوده است. این شاخص بیشتر از سمت نگرش و نه قصد استفاده تأثیر­گذار است. چون بهره­ گیری از سیستم­های همراه مراحل آغازین خود را در کشور چین طی می­ کند اهمیت تلاش مورد انتظار بیشتر از سودمندی مورد انتظار بوده است. در این تحقیق متغییرهای میانجی هم بر روابط تأثیر گذار بوده است. در مشتریان با تحصیلات و مهارت­ های بیشتر تأثیر عامل عملکرد مورد انتظار بیش از سایر عوامل بوده است. (Park, Yang, & Lehto, 2011)
در تحقیق دیگری که در سال ۲۰۰۵ در کشور مالزی انجام شده است، متغییر­های میانجی چون سن و سطح درآمد و جایگاه سازمانی بر بهره­ گیری از سیستم منفی بوده است لیکن در این تحقیق ارتباط معنا­داری بین جنسیت و استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی یافته نشده است. (Yahya†, Nadzar, Masrek, & Abd Rahman, 26 – ۳۰ July 2011)
پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ انجام شده است ؛ به بررسی نظریه­ یکپارچه­ی پذیرش و به­ کارگیری فناوری در سازمان­هایی در کشور تایوان که از ابزارهای همراه برای آموزش کارکنانشان استفاده می­ کنند، می ­پردازد، سازه­های اصلی مدل را مورد سنجش قرار داده و جز آن شاخص­ هایی چون جنس، سن و تجربه، داوطلبی و شغل فرد را نیز در سازمان به عنوان متغییر مداخله گر به مدل اضافه نموده است. نمونه­های این تحقیق شرکت­های فعال در تایوان بوده است. لیکن نتایج تحقیقات بیانگر این مطلب است که صرفاً تأثیر اجتماعی بر قصد رفتاری و استفاده از آن مؤثر بوده است. در این تحقیق قدرت تبیین مدل تحت تأثیر نگرش کارکنان که به کارآمدی سیستم آموزش همراه اعتقادی نداشته اند کاهش یافته است. همچنین انگیزش کارکنان به دلیل نبود فعالیت های انگیزشی سازمان پایین بوده و تمایل چندانی به بهره­ گیری از سیستم نداشته اند. نگارنده پیشنهاد نموده است که نوع صنعتی که سازمان­ها در آن فعالیت می­ کنند می ­تواند تفاوت­هایی را در نگرش کارکنان آن ایجاد نماید. همچنین تأثیر اجتماعی در کارکنان بالای سن ۵۰ سال بیشتر از سایرین بوده است اما شاخص­ های جنس و تجربه در این مدل نتوانسته است متغیر میانجی قرار گیرد. (Yu-Shan Cheng, 2011)
با توجه به جمعیت قابل توجه کشور چین صنایع مرتبط با خدمات کسب و کار همراه توجه ویژه­ای به بازار این کشور دارند. تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ در کشور چین انجام شده متغیرهای میانجی متداول نظریه­ یکپارچه­ی پذیرش و به­ کارگیری فناوری را در نمونه ­ای از جمعیت این کشور مورد ارزیابی قرار داده که جنسیت و سطح تحصیلات بر روند روابط مدل تأثیرگذار بوده است از این رو نگارنده پیشنهاد نموده است که عناصر خرده فرهنگی بیشتری در نمونه ی کشور چین مورد ارزیابی قرار گیرد. (Park, Yang, & Lehto, ADOPTION OF MOBILE TECHNOLOGIES FOR CHINESE CONSUMERS, 2007)
تحقیقات در حوزه ی پذیرش بانکداری الکترونیک در ایران
پژوهشی توسط فرجیان سهی در سال ۱۳۸۵ با هدف شناسایی عوامل مرتبط با قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی در بانک ملت انجام گرفته است. (سهی, ۱۳۸۵) مدل به کار رفته در این تحقیق تئوری رفتار برنامه­ ریزی شده است که باورها ی برجسته­ی اثر­گذار برای استفاده از یک فناوری اطلاعاتی مانند نگرش، هنجارهای­ذهنی، ادراک از کنترل رفتاری و ادراک از سهولت و ادراک از فایده را تعیین می­نماید. نتایج تجزیه و تحلیل داده ­ها در این پژوهش نشان می­دهد که به طور کلی بین نگرش هنجارهای ذهنی و ادراک از کنترل رفتاری با قصد استفاده­ی مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی رابطه­ معنی­داری وجود دارد ولی ادراک مشتریان از امنیت این سیستم­ها بر نگرش ایشان برای استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی تاثیری نداشته است.
در مقاله­ای تحت عنوان عوامل مؤثر بر به­ کارگیری پول الکترونیکی، مطالعه­ موردی بانک صادرات (رسولی نژاد, ۱۳۸۶) عوامل مؤثر بر به­ کارگیری پول الکترونیکی به جای پول مورد شناسایی قرار گرفته است. در این مقاله عوامل مؤثر به دو عامل نیازها، اهداف و انگیزه­ های افراد و عامل ویژگیهای شخصیتی آنها تقسیم ­بندی شده است و با بهره گرفتن از روش تحقیق توصیفی پیمایشی نمونه­های متشکل از ۳۵۰ نفر از دارندگان سپهرکارت بانک صادرات بررسی شده ­اند در ادامه عوامل به دست آمده توسط آزمون فریدمن و روش AHP اولویت­ بندی شده است. نتایج به­دست آمده از این تحقیق نشان دهد مهم­ترین انگیزه به­ کارگیری پول الکترونیکی از دید کاربران بانک صادرات، کسب سهولت در انجام فعالیتهای مالی و از نظر خبرگان، کسب مطلوبیت اقتصادی است. از بین ویژگی­های شخصیتی، مهم­ترین ویژگی از نظر کاربران پول الکترونیکی بانک صادرات و خبرگان، ریسک­پذیری است.
یکی دیگر از تحقیقات موثر، تحقیقی است که توسط دکتر حسین وظیفه دوست و همکاران در سال ۱۳۸۵ با ارزیابی شعب بانک کشاورزی تهران به منظور شناسایی عوامل موثر بر رفتار مصرف ­کننده در استفاده از خدمات بانکی الکترونیکی انجام گرفته و نشان می­دهد که استفاده از خدمات بانکی الکترونیکی از تمایل مصرف­ کنندگان در به­ کارگیری این خدمات، توانایی­های شخصی آنها، خطر ادراک شده، علاقمندی به برقراری مراودات اجتماعی و پشتیبانی توسط کارکنان تاثیر می­پذیرد. ( دکتر حسین وظیفه دوست ،دکتر هاشم نیکو مرام ،شیوا مصطفوی ۱۵۳, ۱۳۸۵)
در تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ تحت عنوان مدل پذیرش بانکداری الکترونیک در ایران توسط تورج صادقی و ساحل فرخیان انجام شده است، (Sadeghi & Farokhian, 2010)با بهره­ گیری از مدل رفتار منطقی و رفتار برنامه­ ریزی شده و پذیرش فناوری ۷ عامل به عنوان مهمترین فاکتورهایی که بر رضایتمندی مصرف­ کنندگان خدمات مالی در ایران تاثیرگذار است معرفی گردیده است. این متغییرها شامل مناسب­بودن [۳۴]، دسترسی [۳۵]، دقت [۳۶] ،امنیت ، سودمندی درک شده و تصویر کلی از بانک و طراحی وب­سایت می باشد. بیشترین عواملی که بر رضایت­مندی مشتریان تاثیرگذار است طراحی وب­سایت و دقت و تصویر ذهنی از بانک است. در این تحقیق بیشتر کسانی که از خدمات بانکداری اینترنتی بهره می­برند بانک های دولتی (ملی و ملت ) را ترجیح داده­اند. [۳۷]
در تحقیقی تحت عنوان عوامل موثر بر شکل­ گیری نگرش مصرف ­کننده نسبت به بانکداری الکترونیک تأثیر عوامل مختلف که شکل­­گیری و تکوین نگرش مصرف ­کننده نسبت به بانکداری الکترونیک را تحت­تأثیر قرار می­ دهند، بررسی می­ کند. دراین تحقیق با نظر­سنجی از مشتریان بانک ملت در شهر تهران شاخص­ هایی چون تجربه پیشین کامپیوتری، تجربه پیشین تکنولوژی تجربه بانکداری شخصی، گروه های مرجع، بر نگرش مصرف ­کننده نسبت به بانکداری الکترونیک تاثیر مثبتی می­ گذارد. (عبدالوند,محمدعلی. باروند,پونه, ۱۳۸۹)
در مقاله­ای تحت عنوان بررسی رضایت مشتریان از کیفیت خدمات خودپرداز بانک­ها با نظر­سنجی از مشتریان دستگاه­های خودپرداز بانک­های عضو شبکه­ شتاب مهمترین ابعاد عمده خدمات خودپردازها از نظر مشتریان را خطای تراکنش، پاسخگویی کارکنان، توسعه خدمات، سالم بودن دستگاه و سهولت استفاده شناسایی نموده ­اند. نتایج این تحقیق بیانگر این مطلب است که هرچند میزان رضایت مشتریان از خدمات خود­پرداز­ها متوسط است، آنان استفاده ازخودپرداز را بر مراجعه به کارکنان بانک ترجیح می­ دهند محققین با استفاده ازتحلیل رگرسیون ابراز می­دارند که سالم بودن دستگاه­ها و وجود پول کافی بیشترین سهم را در پیش ­بینی رضایت مشتریان دارد. (بامداد ،ناصر.رفیعی مهرآبادی ،نگار , ۱۳۸۷)
در مقاله­ای تحت عنوان ارزیابی تأثیر بانکداری اینترنتی بر تعهد، اعتماد و جذابیت استفاده از خدمات الکترونیکی صنعت بانکداری، مطالعه­ موردی بانک اقتصاد نوین دو عامل جذابیت و اعتماد اثر مثبت معناداری بر تعهد دارد. یافته­های این تحقیق که از جامعه­ آماری کاربران بانک اقتصاد نوین در شهر مشهد انجام شده است، نشان می­دهد هر دو عامل جذابیت و اعتماد اثر مثبت معناداری بر تعهد دارند .وجود قیمت­های معقول، دسترسی آسان، شهرت که موجب جذابیت بیشتر و عواملی چون ریسک پایین دریافتی، فناوری­محور بودن و تجربیات خوشایند گذشته که سبب اعتماد می­ شود تاثیر مثبتی بر استفاده هر چه بیشتر کاربران از خدمات بانکداری می­ گذارد. (حسین وظیفه دوست ،راحله نژاد طهرانی, ۱۳۸۶)
در تحقیقی تحت عنوان عوامل و محرک­های توسعه بانکداری الکترونیکی درایران با مطالعه­ موردی مشتریان بانک رفاه عواملی چون سرعت، سهولت دسترسی به خدمات، قابلیت اطمینان،کاهش هزینه­ها، تثبیت موقعیت رقابتی، توسعه بازارهای جدید، مشتری­مداری، توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان دلایل راهبردی توسعه بانکداری الکترونیکی را تشکیل می دهند.(قره چه،منیژه .عبدالباقی،عبدالمجید.حمیدی زاده،محمدرضا, ۱۳۸۵)در این تحقیق مهمترین محرک­های توسعه بانکداری الکترونیکی با بهره گرفتن از تکنیک آنتروپی اولویت­ بندی شده است.
در پژوهشی که با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر به­ کارگیری خدمات موبایل بانک انجام شده است. (محمد تقی تقوی فرد ، مصطفی ترابی, ۱۳۸۹)؛ در این تحقیق از مدلی که بر اساس مدل پذیرش فناوری وتئوری انتشار نوآوری، طراحی و با نظرخواهی از استادان و صاحبنظران بانکی، بومی گردیده بهره برده شده است. در این مدل، عوامل مؤثر بر به­ کارگیری خدمات موبایل بانک به سه بخش ویژگیهای فناوری موبایل بانک، ویژگی­های روان شناختی و ویژگی­های جمعیت­شناختی تقسیم ­بندی می­ شود.
نتایج تحقیق حاکی از آن است که: از بین ویژگی­های فناوری موبایل بانک، به ترتیب اولویت، متغیرهای سازگاری، هزینه استفاده، قابلیت آزمون و سودمندی، مؤثرتر هستند؛ در حالی که پیچیدگی و ریسک درک شده، در این امر، تأثیر چندانی ندارند. از بین ویژگی­های روان­­شناختی، به ترتیب اولویت، خطرپذیری و طرز فکر پیرامون تغییر ازعوامل مؤثر هستند؛ در حالی که رهبری عقیده در این مورد، تأثیر چندانی ندارد. همچنین از عوامل جمعیت شناختی، جنسیت در به­ کارگیری خدمات موبایل بانک، مؤثر است. در این تحقیق انتخاب جامعه­ آماری حائز توجه بسیار است. جامعه­ آماری اول، شامل کلیه مشتریانی است که در کلیه شعب بانک تجارت سطح شهر تهران از خدمات موبایل بانک استفاده میکنند و جامعه آماری دوم، شامل کلیه مشتریانی است که در کلیه شعب بانک در سطح شهر تهران از خدمات موبایل بانک استفاده نمیکنند.
یافته­های تحقیقی که در شعب مختلف شهر شیراز انجام شده است (سید حیدر میرفخرالدینی ،یاسر امیری , ۱۳۸۹) نشان میدهد، شاخص­ هایی از قبیل اعتماد به خدمات الکترونیکی بانک، عدم­دسترسی هکرها به اطلاعات مشتریان واعتمادسازی به نام و برند بانک در ارائه خدمات الکترونیکی بانک­ها از درجه اهمیت خیلی زیادی برخوردار است. همچنین مشخص شده است که میزان استفاده از تصاویر متحرک در طراحی سایتها اهمیت نسبتاً کمی دارد.
نتایج نشان می­دهد، اهمیت مناظر به ترتیب عبارتست از منظر مالی، مناظر مشتری، رشدو یادگیری و فرآیندهای داخلی. این اولویت­ بندی در ابعاد خدمات الکترونیکی گویای این است که بعد نرخ خدمات در اولویت اول و پس از آ­نها به ترتیب ابعاد مدیریت و تصویر سازمان، شخصی بودن اطلاعات، دسترسی، سرعت، ایمنی و امنیت، سهولت و آسودگی، محتوا، طراحی و قابلیت استفاده خصوصیات گوناگون قرار دارند. در نهایت استفاده ازقانون پاره­­تو نشان داد، مواردی نظیر در اختیار قرار دادن تمام جزئیات در ارتباط با ایمنی مبادلات، در اختیار قرار دادن تمام جزئیات در مورد نرخ ارز روزانه، در اختیار قرار دادن تمام جزئیات در مورد جا به ­جایی پول بین حساب­ها، در اختیار قرار دادن تمام جزئیات درمورد نرخ حق العمل برای مبادلات خارجی مهمترین شاخص­ های بحرانی هستند.
تحقیقی تحت عنوان الگوی پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان با بهره­ گیری از مدل تکامل یافته پذیرش فنآوری با هدف بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی انجام شده است؛ متغییرهای مورد بررسی در این تحقیق ادراک از مفید بودن، ادراک از سهولت، ادراک از امنیت، خود اثر بخشی استفاده از رایانه، کیفیت اینترنت و میزان دسترسی به آن بوده است. جامعه آماری این تحقیق کلّیه مشتریان شعب بانک ملی در شهر تهران بوده است. طبق نتایج، ادراک از مفید بودن مؤثرترین متغیر در توجیه استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی است. (محمودی میمندی, فروزنده دهکردی, و احمدی نژاد)
در تحقیقی که در کشور ایران در حوزه­ صنعت توریسم انجام شده است. اعتماد یکی از مهمترین عوامل بهره­ گیری مسافرین از خدمات خرید اینترنتی بلیط بوده است. در این خصوص فرضیه ­های محقق مبنی بر اینکه اعتماد به سازمان ارائه­دهنده خدمات زمینه­ افزایش اعتماد به وب­سایت را فراهم نموده و اعتماد به وب­سایت زمینه­ ایجاد علاقه و خرید اینترنتی را پدید می ­آورد مورد تایید قرار گرفته است .
در مقاله­ای تحت عنوان بررسی اثر اعتماد مشتریان شهر تهران بر پذیرش بانکداری اینترنی بر پایه­ مدل پذیرش فناوری که در شعب بانک ملت انجام شده است عامل اعتماد و ابعاد آن به طور کامل مورد بررسی قرارگرفته است. و تاثیر آن مستقیم ارزیابی شده است.
یکی از معدود تحقیقاتی که در کشور ایران در حوزه­ نظریه­ یکپارچه­ی پذیرش و به کارگیری فناوری انجام شده است، تحقیقی است که در سه بیمارستان در شهر تهران در بین پزشکان و پرستاران برای ارزیابی نظرگاه آن­ها نسبت به بهره­ گیری از سیستم الکترونیک حفظ داده ­های بیماران انجام شده است. شاخص­ های این تحقیق سازه­های اصلی مدل : عملکرد درک شده، تلاش درک شده، تأثیرات اجتماعی و تسهیل شرایط است. در این تحقیق شاخص تسهیل شرایط مهم­تر از بقیه ارزیابی شده است. مدل تا حدود ۸/۷۶ % قابلیت تبیین را دارا بوده است. (Hamidfar, Limayem, & Zegordi)
مدل مفهومی تحقیق
دهه­های پایانی آخرین سده هزاره دوم در حالی به سالهای آغازین هزاره سوم پیوند خورده است که تحولات روزافزون، فزاینده و پرشتاب جای خود را به تحولات “دم افزا” داده است. این تحولات کلیه ابعاد سازمانها و بنگاهها را نیز، بویژه از بعد فناوری، دستخوش تغییرات عمیق کرده است و فناوری را جزء و عامل اصلی تولید محصولات و ارائه خدمات و توسعه کیفیت آنها در سازمانها معرفی کرده است. فهم این عناصر کمک فراوانی به درک وسیع و فراگیرفناوری می کند. (خلیل, ۱۳۸۱, ص. ۲۱) و باید به این نکته توجه نمود که تمامی این عناصر می­بایست با هم رشد کنند
شکل ۸ ابعاد مختلف فناوری
علیرغم سرمایه ­گذاری­های گسترده­ی سازمانها در حوزه­ فناوری در صورت عدم پذیرش و به­ کارگیری کاربران این در عمل رشد و توسعه سازمان از طریق دستیابی فناوری­های مناسب امکان پذیر نخواهد بود این امر به روشنی در ابعاد انسان­افزار و سازمان افزار فناوری قابل مشاهده می­باشد .
در حوزه­ پذیرش و استفاده کاربران از فناوری اطلاعات تاکنون تئوری­های متعددی در حوزه ­های فردی و سازمانی مطرح شده است. نگارنده با توجه به حجم مقالات و اشتهار آن نخست مدل پذیرش فناوری که در بین محققین حوزه­ فناوری اطلاعات بسیار مورد توجه و اهمیت بوده و در حوزه ­های گوناگون چون کاربرد نرم­افزار، رسانه­های تصویری، و وب­ها و بانکداری اینترنتی و بانکداری همراه به کار رفته و قدرت پیشبینی بالایی دارد. (Agarwal & Prasad, 1999)را به عنوان مدل اساسی پژوهش در نظر گرفت لیکن تعدد پروژه­ های انجام گرفته با بهره­ گیری از این مدل و فقدان چارچوب اساسی در بخش مشتریان حقوقی و نبود پیشینه­ی قوی علمی لازم در ایران در بخش متغییرهای میانجی موثر بر رفتار مصرف­ کنندگان خدمات بانکداری الکترونیک نگارنده را به فعالیت و مطالعات بیشتر در حوزه­ مدل­های پذیرش فناوری ترغیب نمود. در طی مطالعات انجام شده نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری به دلیل داشتن رویکردی یکپارچه به شاخص ­ها و متغییرهای موثر و استفاده­ی وسیع درسازمانها و نمونه­های موفق بین المللی ، جدید بودن در کشور و تبیین فرضیه ­ها در حوزه­ متغییرهای میانجی به عنوان مدل مناسبتر انتخاب و مدل مفهومی تحقیق قرار گرفت.
تعریف عملیاتی متغییرها ی مدل مفهومی
تاکنون تحقیقات متعددی در حوزه­ فناوری اطلاعات و چگونگی و چرایی بهره­ گیری از فناوری­های اطلاعاتی نو انجام شده است. برخی از مطالعات بر استقرار موفق فناوری در سطح سازمانی متمرکز بوده است مدل­های متداول تحقیقاتی ارائه شده در حوزه ی پذیرش فناوری اطلاعات با مفاهیم روان­شناسی و جامعه ­شناسی درهم آمیخته و تا حدود ۴۰% از متغییرهای فردی قصد بهره گیری از سیستم­های فناوری اطلاعات را بیان می­دارد درمیان متغییرهای وابسته نقش قصد به عنوان پیش ­بینی کننده­ رفتار حائز اهمیت است. در جدول ۱۲مهمترین مدل­هایی که در شکل­ گیری مدل نهایی تحقیق نقش داشته اند به طور مجمل معرفی و سازه­های کلیدی آن ارائه شده است.
جدول ۱۲مدل ها و تئوری ها در حوزه ی پذیرش فناوری اطلاعات (Venkatesh, Morris, Davis, & Davis, 2003)

مدل ها و تئوری ها در حوزه ی پذیرش فناوری اطلاعات

مدل

سازه های اصلی

تعریف متغییرها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...