۲۵

۲۰۵

۱۰۰

بهینه محلی

۵۱/۶۸۷۱

۲۳۴۵

۶

بیشتر از ۳ ثانیه

مدل خطی

۴۱

۰

۳۴

۰

۱۸۰

۰

بهینه سراسری

۳۶/۶۸۶۱

۱۶

۰

کمتر از ۱ ثانیه

جدول ۵-۱۰ مقایسه حل مدل دقیق و حل مدل خطی توسط نرم افزار lingo
جدول ۵-۱۱ زمان اتمام عملیات در شهرها با توجه به حل مدل خطی توسط نرم افزار lingo
خطای حل بدست آمده از مدل خطی نسبت به مدل دقیق برابر با مقدار زیر می باشد .
همانطور که می بینید، جواب مدل خطی فاصله کمی با جواب مدل دقیق دارد. البته ما از بهینه بودن جواب مدل دقیق اطلاعی نداریم ( این جواب توسط lingo بهینه محلی اعلام شده است ) همانطور که در فصل ۴ توضیح دادیم . ما انتظار داریم که جواب مدل خطی تا حد زیادی نزدیک به حل بهینه باشد. بنابراین به احتمال زیاد حل بدست آمده، حل بهینه می باشد. حال در ادامه به آزمون الگوریتم ۵-۲ می پردازیم. همانطور که مشاهده می کنید، زمان های اتمام عملیات جدول ۵-۱۱ با نقاط مرزی تفاوت دارد. پس وارد مرحله ۱ الگوریتم ۵-۲ می شویم .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

مرحله ۱ :
با توجه به برش در نقاط بدست آمده، مسئله برنامه ریزی خطی حل می گردد. منبع و حل برنامه مذکور در پیوست ۴ آورده شده است. حل بدست آمده در جدول ۵-۱۲ ارائه شده است. همانطور که می بینید در گام اول به یک بهینه محلی رسیدیم و متوقف می شویم.
جدول ۵-۱۲ حل بدست آمده از حل مدل خطی با توجه به برش در مرحله ۱ توسط نرم افزار lingo (اعداد داخل پرانتر مشخص کننده هر شهر می باشد )
فصل ششم
جمع بندی و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی
۶-۱ مقدمه
در این فصل، ابتدا به جمع بندی تحقیق انجام شده پرداخته و پس از توضیحات لازم، به دستاوردهای حاصل ازاین تحقیق اشاره شده است و در پایان نیز پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ذکر می گردد.
۶-۲ جمع بندی تحقیق
محتوا و مراحل انجام این تحقیق در شش فصل جمع بندی شده است، که کلیات آن در چکیده ی ابتدای پایان نامه ذکر گردیده است. در این بخش ضمن مرور مجدد مطالب فوق، توضیحات لازم بیشتری نیز ارائه می گردد.
در فصل اول ابتدا مطالبی در مورد خدمات فوریت های پزشکی و تخصیص صحیح نیروهای امداد و نجات در هنگام زلزله، عوامل تأثیرگذار بر کیفیت این عوامل وهمچنین در مورد تصمیماتی که می بایست در این مراکز امداد و نجات گرفته شود و چالش های پیش روی آنان مطالبی ذکرشد. در فصل دوم به دسته بندی مطالعات انجام شده در حوزه مکان یابی و بازآرایی آمبولانس ها در این مراکز، و همچنین مروری بر روند امداد رسانی و تخصیص صحیح نیروی انسانی در هنگام زلزله در جهان و ایران و مهم ترین مدل های ارائه شده پرداخته شد. در فصل سوم پس از تعریف دقیق مسئله و ذکر نوآوری های موجود در آن، اقدام به ارائه ی یک مدل ریاضی جدید و نشان دادن کارایی آن برای مسئله گردید. در فصل چهارم از آنجا که مسایل ارائه شده دارای پیچیدگی بسیار بالاست و به منظورحل مسایل نیاز به حافظه ی بالا و زمان اجرای طولانی دارند یک روش حل ابتکاری با بهره گرفتن از الگوریتم شبیه سازی تبرید جهت مسله مکانیابی ایستگاه های امداد و نجات تولید شد و همچنین به شرح مسئله و مدل ریاضی برای مسئله تخصیص نیروی انسانی در زلزله و الگوریتم های پیشنهادی پرداخته شد.فصل پنجم با توضیحاتی در مورد مسائل آزمایشی، مشخصات نرم افزار و زبان برنامه نویسی به کار رفته به صورت مجزا برای هر یک از مسایل مکانیابی ایستگاه های امداد و نجات و تخصیص صحیح نیروی انسانی در هنگام زلزله، و مشخصات کامپیوتر مورد استفاده، شروع شده و پس از آن به صورت مجزا به تجزیه وتحلیل جواب های حاصل از مدل ریاضی و الگوریتم پیشنهادی پرداخته شده است .
۶-۳ نتیجه گیری
بررسی های اخیر بیانگر ان است که زلزله نسبت به سایر بلاهای طبیعی منجر به تلفات بیشتری میگردد زلزله هزینه ایی بیش از سه ترلیون دلار و تلفاتی بیش از دو ملیون نفر را از سال ۱۹۵۰ تا کنون منجر شده است. با توجه به اهمیت موضوع تحقیق ، در این پژوهش اقدام به بررسیی نحوه مکانیابی صحیح ایستگاه های امداد و نجات با هدف حداکثر رساندن پوشش تقاضا و کاهش زمان امداد و نجات.و تخصیص صحیح نیروهای امداد و نجات با هدف به حداکثر رساندن نجات نیروی های آسیب دیده و کاهش تلفات و خسارات وارده بر اثر زلزله پرداخته است، مراکز خدمات فوریت های پزشکی با رسیدگی به موقع به بیماران باعث کاهش مر گ و میر و زیان های جبران ناپذیر ناشی از جراحات و صدمات می شوند. این مراکز پس از انجام اقدامات اولیه در محل حادثه درصورت نیاز اقدام به انتقال بیمار به بیمارستان می کنند. از آنجا که در اینگونه مسائل هدف نجات جان انسان هاست، پیشنهادها و راهکارهایی که قادر به بهبود عملکرد این مراکز باشند بسیار مورد استقبال واقع می شوند.
یکی از مهم ترین پارامترها در ارائه ی با کیفیت خدمات فوریت های پزشکی، زمان ارائه ی این خدمات است.محل استقرار این مراکز نقش اساسی در کاهش زمان پاسخ به تقاضا دارد و از این رو، مکان یابی این مراکز در سطح شهرها به خصوص شهرهای بزرگ و پرجمعیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مدیران اینگونه
مراکز عمدتاً با سه دسته از مشکلات روبه رو هستند:
مکان یابی مراکز خدمات فوریت های پزشکی
تخصیص تقاضای موجود برای خدمات فوریت های پزشکی بین مر
اکز و بیمارستان های مختلف و
بازآرایی آمبولانس ها در این مراکز..
در خصوص مسئله تخصیص صحیح نیروی انسانی پس از وقوع زلزله از اهمیت ویژه ایی برخوردار است چرا که باید عملیات جستجو و نجات در مناطق آسیب دیده با سرعتی بالا انجام شود. و پس از زلزله امکان نجات گرفتار شده در زیر آوار به مدت ۲ روز امکان پذیر است که اهمیت تخصیص صحیح نیروی انسانی را نشان میدهد. عملیات امدادرسانی پس از رخداد حوادثی مانند زلزله، تاثیر زیادی در تعداد تلفات حاصل از زلزله خواهد داشت. این اثر در کشورهای جهان سوم مانند ایران که دارای ساختمانهای ضعیفی هستند به مراتب شدیدتر است. در این پروژه روشی برای تخصیص نیروهای نجات به شهرهای مختلف یک کشور برای حداکثر کردن تعداد متوسط نجات یافته ها توسط عملیات نجات ارائه گردید. با توجه به ادبیات فنی موجود که مورد مطالعه قرار گرفت، این اولین باری است که چنین مسئل های مورد بررسی قرار می گیرد. فرضهایی که در نظر گرفته شده اند، خطاهای زیادی را تولید می کنند و از صحت مدل می کاهند. هر چند با توجه به پدیده پیچیده ای مانند زلزله، چنین خطاهایی اجتناب ناپذیر است. معمولا در مدلهایی که سعی در به تصویر کشیدن دنیای واقعی دارند، چنین خطاهایی به چشم می خورد. جمع آوری اطلاعات لازم برای اجرای چنین مدلهایی بسیار مشکل است و به کار زیادی نیاز دارد.در نهایت با توجه به پیچیده بودن مدل دقیق، یک مدل تقریبی ارائه گردید. این مدل به احتمال قوی، جوابی نزدیک به بهینه را در اختیار ما می گذارد. همچنین یک روش برش برای رسیدن به جواب بهینه ارائه گردید. هر چند هنوز نمی دانیم آیا بهینه محلی با توجه به تعاریف وجود دارد یا خیر، اما با توجه به ساختار مدل انتظار داریم به بهینه نهایی برسیم.
۶-۴ پیشنهادات برای تحقیقات آتی
یکی از مهمترین زمینه ها که برای تحقیقات بیشتر می توان مورد اشاره قرار داد، بررسی توابع و پارامترهای بکار رفته در این پروژه می باشد. برای مثال نحوه بدست آوردن تعداد افراد نیازمند کمک، با توجه به اینکه ما قبل از رخداد زلزله می خواهیم آن را تخمین بزنیم،نحوه جانمایی ایستگاه های امداد و نجات قبل ازوقوع زلزله ، بسیار مشکل و چالش برانگیز است. همچنین در این پروژه ما پارامترها را قطعی در نظر گرفتیم. برای مثال، زمان لازم برای رسیدن از شهری به شهر دیگر ممکن است متغیر باشد. چرا که بسیاری از راه ها در اثر زلزله مسدود خواهند شد. همچنین شاید بتوان توزیع تصادفی مناسبی برای تعداد افراد نیازمند به کمک و یا حتی نفر-ساعت کار مورد نیاز برای نجات همه افرادپیدا نمود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...