نتایج جدول ۱-۴ نشان می دهد که ابعاد سرشت(نوجویی با میانگین ۲۴/۲ وانحراف معیار۴۴/۱، آسیب پرهیزی با میانگین ۹۰/۲ وانحراف معیار۷۷/۱ ، پاداش وابستگی با میانگین۷۵/۱ وانحراف معیار ۰۳/۱ ،پشتکار با میانگین ۶۴/۱ وانحراف معیار۸۷/۰)و ابعاد منش(خود راهبری با میانگین ۶۱/۳ وانحراف معیار۷۵/۱ ،همکاری با میانگین۹۵/۲ و انحراف معیار۲۴/۱، خود فراروی معنوی الهی با میانگین ۵۴/۲ وانحراف معیار۲۳/۱، خود فراروی اقیانوسی با میانگین ۱۳/۳ انحراف معیار ۴۶/۱ می باشند.
۲-۴ پرسش اول: آیا پرسشنامه سرشت و منش از روایی سازه ای قابل قبولی برخوردار است؟
روایی سازه: برای بررسی روایی سازه ای پرسشنامه سرشت و منش چند بعدی از روش های تحلیل عاملها، همبستگی نمره ابعاد و عامل ها با نمره کل و روایی همگرا استفاده گردید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱-۲-۴ تحلیل عاملی اکتشافی خرده مقیاس های سرشت:
در مرحله نخست برای بررسی مناسب بودن داده های گرد آوری شده از دو آزمون بارتلت۲ و KMO1 استفاده گردید که مقدارKMO برای ماتریس همبستگی پرسش ها ۷۳۱/۰ و مقدار آزمون بارتلت درخصوص کفایت محتوای پرسشنامه ۲۲/۱ در سطحP</0001 معنادار بود. پس از اطمینان از دو شاخص بالا با بهره گرفتن از تحلیل عامل به شیوه مولفه های اصلی گویه های پرسشنامه مقیاس های سرشت که ۶۱ گویه داشت مورد تحلیل عاملی قرار گرفت که بهترین ترکیب محتوایی با توجه به نمودار اسکری ودرصد واریانس ها ماتریس ۴عاملی بود. پس از چرخش ماتریس عامل های پرسشنامه به شیوه متعامد (واریمکس) محتوای هریک از عامل ها برپایه بارعاملی هر خرده مقیاس مشخص گردید و پرسش های که کمتر از سطح تمایزی۴۰/۰ بودند حذف شدند و به ۱۹ گویه تقلیل پیدا کرد. جدول ۲-۴ وزن عاملی هریک از پرسش های انتخاب شده را نشان می دهد. مقادیر ویژه در هر چهار عامل مشخص شدکه برروی هم۹۶/۳۶درصد واریانس مقیاس سرشت و منش را تبیین می کنند. به طوری که عامل اول ۵۶/۱۰درصد بیشترین مشارکت را داشته سپس، عامل دوم ۶۷/۹درصد و عامل سوم ۲۹/۹درصد و عامل چهارم۴۹/۷ در تبیین واریانس مقیاس سرشت نقش داشته اند. با توجه به نوع گویه های هر یک از عاملها به تر تیب عامل اول نوجویی، عامل دوم آسیب پر هیزی، عامل سوم پاداش و وابستگی وعامل چهارم پشتکار نامگذاری شد.
جدول ۲-۴- تحلیلی عاملی خرده مقیاسهای سرشت

گویه ها
سوالات
نوجویی
آسیب پرهیز
پاداش و وابستگی
پشتکار

۱۰

اغلب کارها را بر اساس احساسم در آن لحظه انجام میدهم، بدون آن که فکر کنم این اموررا در گذشته چگونه انجام میدادم.

۵۰۹/۰-

۳۶

قبل از اینکه تصمیمی بگیرم، مایلم درباره آن خوب فکر کنم.

۷۲۲/۰

۷۱

غالباً بر اساس غرایض، حدسها، یا حس قلبی عمل میکنم، بدون آنکه درباره تمام جزئیات فکر کنم.

۵۶۷/۰-

۷۷

اغلب اصرار دارم که انجام کارها بر اساس ضابطه و نظم باشد، حتی در جایی که بیشتر افراد به آن اهمیت ندهند.

۵۶۸/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...