میزان اهمیت سازگاری نرم افزار های دورکاری

جامعه و نمونۀ آماری
جامعۀ آماری:
جامعه آماری به کل افرادی گفته می شود که از جهات خاص مربوط به نقطه نظرهای تحقیق دارای صفات مشترک بوده و مشمول نتایج پژوهش مورد نظر باشند. محقق باید قبل از آغاز کار پژوهش، چارچوب جامعه آماری آن تحقیق را مشخص و روشن کند تا هم تکلیف خودش معلوم باشد و هم بتواند آن را به سادگی به دیگران معرفی نماید. جامعه آماری را جامعه هدف نیز می گویند. جامعه آماری عبارت است از کلیه افراد، وقایع یا چیزهایی که محقق می خواهد به تحقیق در مورد آنها بپردازد بطوریکه حداقل در یک صفت مورد نظر مشترک باشند. با توجه به تعریف بیان شده جامعه آماری در این تحقیق شامل کارمندان و سرپرستان وزارت صنایع و معادن در تهران می باشد.
نمونه آماری و روش نمونه گیری:
از آنجا که جامعه آماری این تحقیق یعنی کارمندان و سرپرستان وزارت صنایع در تهران ذکر شده، جامعه محدود بوده، لذا در این تحقیق از فرمول جامعه محدود برای نمونه گیری استفاده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

واحد نمونۀ مورد مشاهده
با توجه به جامعۀ آماری و هدف، واحد نمونۀ مورد مشاهده، یک فرد (شخصی که در وزارتخانه صنایع و معادن مشغول به کار میباشد) مدنظر قرار گرفته شده است.
برآورد حجم نمونه
گروه نمونه، یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد. یا به عبارت دیگر، تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگیهای اصلی جامعه باشد را نمونه گویند.
در این تحقیق از آن جایی که جامعه مورد نظر که کارمندان و سرپرستان سازمان است محدود در نظر گرفته شده است، بنابراین جهت محاسبه حجم نمونه مورد نیاز برای پژوهش از رابطه زیر استفاده گردیده است

که در آن :
P: برآورد نسبت صفت متغیر، (۵/۰ = P)
Z: مقدار متغیر نرمال واحد، متناظر با سطح اطمینان ۹۵ درصد، ( )
مقدار اشتباه مجاز، (۰۶۸/۰ = )
N : حجم جامعه محدود
مقدار P برابر با ۵/۰ در نظر گرفته شده است. زیرا اگر ۵/۰ = P باشد، n حداکثر مقدار ممکن خود را پیدا ‌می‌کند. این امر سبب می‌شود که نمونه به حد کافی بزرگ باشد. (آذر، مومنی، ۱۳۸۰ ،ج۲: ۷۲).
بنابراین حجم نمونه مورد نیاز پژوهش عبارت است از :
روش های گرد آوری داده ها
یکی از مهم ترین مراحل تحقیق، گرد آوری اطلاعات است. اطلاعات مورد نیاز برای انجام تحقیق رابه طرق مختلف می‏توان جمع آوری نمود. ابزارهای گوناگونی مانند مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و اسناد و مدارک و غیره برای به دست آوردن داده ها وجود دارد. هر یک از این ابزارها معایب و مزایایی دارند که هنگام استفاده از آنها باید مورد توجه قرار گیرند تا اعتبار پژوهش دچار خدشه نشود و از طرفی نقاط قوت ابزار تقویت گردد. هر پژوهشگر باید با توجه به ماهیت مسأله و فرضیه های طراحی شده یک یا چند ابزار را انتخاب نماید و پس از کسب شرایط لازم در مورد اعتبار این ابزارها، از آنها در جهت جمع آوری داده ها بهره جوید تا در نهایت از طریق پردازش و تحلیل این داده ها، بتواند در مورد فرضیه ها قضاوت نماید. انتخاب ابزارها باید به گونه ای باشد که پژوهشگر بتواند از نحوه انتخاب ابزار خود دفاع کند و از این طریق دستاوردهای پژوهش خود را معتبر سازد. مهمترین روش های گردآوری داده ها در این تحقیق بدین شرح است :
مطالعات کتابخانه ای
از طریق این نوع مطالعه داده های ثانوی به دست می آیند که پیش از آغاز تحقیق توسط پژوهشگر بررسی می شوند. منابع این داده ها عبارتند از : داده های موجود در اسناد گذشته، آمارهای رسمی، آمارهای غیر رسمی و اسناد و مدارک سازمانی. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات این تحقیق و مباحث نظری مرتبط با موضوع از روش مطالعات کتابخانه ای (کتب و مقالات انگلیسی و فارسی ، پایان نامه ها، سایتهای اینترنتی) استفاده شده است.
مطالعات میدانی
روش دیگری که در این پژوهش مورد استفاده قرار می گیرد، روش میدانی با بهره گرفتن از پرسشنامه است، با توجه به اینکه پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی برای کسب داده‏‏های پژوهش است محقق در این پژوهش به منظور دست‏یابی به حقایق مربوط به گذشته، حال و پیش‏بینی وقایع آینده از پرسشنامه منظم سازمان یافته استفاده نموده است که با ارزشگذاری، کدگذاری و تجزیه و تحلیل، تعبیر و تفسیر پرسشنامه منظم به علت یکنواختی آن برای همه آزمودنی‏‏ها، آسان و راحت بوده، چرا که از پاسخگو خواسته می‏شود به جای انشای پاسخ، تنها یک علامت در مقابل یکی از پاسخ‏های پیش‏بینی شده بگذارد .
همانطور که در جدول نشان داده شده است پرسشنامه طراحی شده در این تحقیق شامل ۴۳ سوال بوده. برای هر کدام از ابعاد ۳ گانه مفهوم تمایل به پذیرش دورکاری (رفتار، هنجار، کنترل رفتار درک شده) به ترتیب ۴ و ۲ و۳ بعد در نظر گرفته شده است که برای هر کدام از آنها سوالاتی طراحی شده که در واقع هر کدام از ابعاد مورد نظر به وسیله سوالات طراحی شده اندازه گیری می شود. به این ترتیب برای درک از منافع شخصی ۶ سوال، درک از مفید بودن ۵ سوال، درک از راحتی استفاده ۶ سوال، سازگاری ۲ سوال، درک از درستی ۲ سوال، ساختار فرهنگ ۴ سوال، درجه کار ائی شخصی ۲ سوال، در دسترس بودن منابع ۴ سوال و شرایط تسهیم فناوری ۲ سوال طراحی شده است.
مقیاس بندی پاسخ سوالات پرسشنامه
برای طراحی این سوالات از طیف ۵ گزینه ای لیکرت استفاده گردیده است که یکی از رایج ترین مقایسهای اندازه گیری به شمار می رود. این طیف یک مقیاس فاصله ای است که از تعدادی عبارت و گزینه های جوابیه تشکیل شده است. لذا یک مقیاس مرکب است. گزینه های جوابیه در این مقیاس، معمولا نشانگر میزان موافقت یا مخالفت پاسخگو نسبت به یک موضوع یا مفهوم معین، اعم از مثبت و یا منفی است. به عبارت دیگر از طریق این مقیاس می توان باور و نگرش پا سخگو را تعیین کرد. ( خاکی، ۱۳۷۸) شکل کلی و امتیاز بندی این طیف به خیلی موافقم با امتیاز ۵ و خیلی مخالفم با امتیاز ۱تعلق می گیرد.

گزینه

خیلی مخالفم

مخالفم

نظری ندارم

موافقم

بسیار موافقم

امتیازات

۱

۲

۳

۴

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...