فایل شماره 6684 |
-
-
- سیستم ارزیابی عملکرد برای ارزیابی مشارکت کارکنان در فرایند خلق، تبادل و استفاده از داراییهای دانشی، طراحی و اجرا شود. میتوان این موضوع را به عنوان یکی از الزامات شغلی افراد در جانشین پروری دانست .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
-
- سیستم انگیزشی توسعه دهنده در زمینه آموزشهای تخصصی کارکنان در سازمانها، برای ایجاد انگیزه در آنان برای یادگیری عمیقتر، بکارگیری آموختهها در محیط کار و انتقال مطالب به همکاران فعال شود .
-
- کارکنان دانشگر در میان واحدهای مختلف سازمانها و شرکتها گردش داده شوند.
-
- در فرایند استخدام نیروی انسانی، توجه به جذب افرادی شود که تمایل به یادگیری، خلق و تبادل دانش و بکارگیری دانش جدید و تجربه مفید در شغل و افزایش بهره وری سازمان داشته باشند .
-
- سیستم پاداشدهی مادی و ارزشی برای تشویق و تقدیر از کارکنانی که بیشترین مشارکت و نقش را در زمینه کسب، تولید و انتقال دانش داشتهاند، تدوین و اجرا شود.
-
- درخواست کارهای چالشی و مطالعاتی از کارکنان برای ارتقای سطح علمی و عملکرد شغلیشان از سوی مدیران اقدام شود.
-
- همایشهای علمی برای تجارب موفق کارکنان شاغل و بازنشسته در سازمانها برگزار شوند.
۲-۲۸-۲ حوزه ساختار سازمانی :
-
- انجمنهای علمی یا حرفهای (مجموعه مهندسان، محققان و مانند آن) برای تهیه و به اشتراکگذاری دانش شغلی تشکیل شود. به منظور اثر بخشی بهتر باید منابع لازم را برای انجمن ها فراهم آورد و به افراد واجد شرایط فرصت، حضور داده شود.
-
- کار گروهی برای شناسایی، حفظ و نگهداری افراد تیزهوش، کنجکاو و دانشطلب به دلیل دارا بودن توانایی خلق، تسهیم و استفاده از دانش اجرا کرد.
-
- نظامنامه مدیریت دانش در سازمانها، تدوین و طراحی شود.
-
- در برنامههای سالیانه سازمانها و شرکتها، بودجه مناسبی برای برنامههای مدیریت دانش پیشبینی شود. دانش، دارایی است و استفاده از آن مانند دیگر داراییهای سازمان نیازمند سرمایهگذاری و نگهداری است.
۲-۲۸-۳ حوزه فرهنگ سازمانی :
-
- حمایت مدیریت ارشد سازمان از مدیریت دانش جلب شود.
-
- آگاهی و اطلاع کارکنان از تغییرات و مزایای حاصل از پیادهسازی مدیریت دانش افزایش یابد .
-
- فعالیتهای فرهنگسازی در زمینه خلق و تبادل دانش، طراحی و اجرا شود. از جمله شأن و احترام برای افراد صاحب دانش برقرار باشد .
-
- فرهنگ مدیریت مشارکتی و جایگاه نظام پیشنهادات در سازمانها تقویت شود.
-
- فرهنگ پرسش و مطالعه در سازمانها نهادینهسازی و گسترش داده شود.
۲-۲۸-۴ حوزه فناوری اطلاعات :
-
- نشستها، جلسات عمومی و مباحث در زمینه استفاده از تکنولوژی نوین اطلاعاتی دیگر و مباحث مرتبط با دانش برای کلیه کارکنان در سازمانها و شرکتها برگزار شوند .
-
- پایگاه الکترونیکی دانش در سازمانها ایجاد شوند، و افراد بتوانند دانش ضمنی خود را بدون نیاز به مواجهه چهره به چهره، به کمک ابزارهایی از جمله پست الکترونیک، گروههای گفتگو، اتاقهای گفتگو و کنفرانسهای صوتی و ویدیویی به اشتراک گذارند، امکان دستیابی سازمانها به اطلاعات و دانش مورد نیاز در سطح ملی و فراملی تقویت شود .
-
- بانکهای نرمافزاری شامل اطلاعات از تولید کنندگان دانش، مکانهای دانش، منابع دانش، ساختار دانش، کاربران دانش و … تهیه و در اختیار عموم علاقمندان قرار گیرند.
۲-۲۸-۵ حوزه فرایندها :
-
- فرایندها، رویهها و دستورالعملهای جاری سازمانها به طور مستقیم (دورهای) مورد بازنگری و بهبود قرار گیرند؛ به نحوی که کارکنان، دسترسی آسان به دانشهای مورد نیاز برای انجام کار داشته باشند.
۲-۲۸-۶ حوزه عوامل برون سازمانی :
-
- با سازمانهای موفق در زمینه استقرار سیستم مدیریت دانش ارتباط برقرار شود و مشارکت مؤثر شهروندان در این زمینه جلب شود.
باید توجه داشت که مدیریت امور ناملموس و ذهنی نظیر دانش، دشوار است.در واقع آنچه که مدیریت میشود؛ منابع دانش- فناوریهای مربوط به آنها- فرایندها و تکنیک ها و از همه مهمتر، افراد انسانی هستند که منبع تمامی دانش ایجاد نکرده باشد، حجم بسیار چشمگیری از دانش خود را از دست خواهد داد .
نکته اساسی در مدیریت دانش این است که بهبود تمام عوامل منجر به موفقیت یک سازمان، مثل خلاقیت سازمانی، کیفیت محصولات و خدمات، در گرو دسترسپذیری و استفاده کارآمد از دانش برتر و بهتر است به یقین تا چند سال آتی، مقوله دانش به عنوان جزء جداییناپذیر تمامی مجموعههای سازمانی خواهد شد و سازمانهایی در این زمینه موفق خواهند بود که زیرساخت های لازم برای پیادهسازی آن را فراهم کرده و ساختار مناسب آن را طراحی کنند .
۲-۲۹ راهکارهای لازم جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان :
پس از بررسی مزایای مدیریت دانش و موانع استقرار آن در یک سازمان، راهکارهائی را برای استقرار مدیریت دانش در سازمان بیان می گردد :
۱- منابع انسانی و ساختار سازمانی از مهمترین عوامل استقرار کامل مدیریت دانش در یک سازمان است زیرا این دو عامل برای سایر عوامل تاثیر گذار هستند. در حوزه منابع انسانی و در فرایند استخدام از نیروهای استفاده شود که تمایل به یادگیری، خلق و تبادل دانش را دارند و در سیستم ارزیابی عملکرد برای ارزیابی مشارکت کارکنان باید بر اساس فرایند تبادل و استفاده از دانش این ارزیابی صورت گیرد. سیستم های آموزشی باید بر اساس ایجاد انگیزه یادگیری عمیق تر و بکارگیری آموخته ها در محیط کار و انتقال به همکاران طراحی شود. سیستم پاداش دهی مادی باید بر اساس تشویق و تقدیر از کسانی باشد که زمینه انتقال دانش و ایجاد مشارکت بین افراد را ایجاد کرده اند. برگزاری همایش های علمی برای انتقال تجارب نیروهای موفق و بازنشسته به سایر نیروها نیز در استقرار مدیریت دانش در سازمانها میتواند موفق باشد.
- جایگاه مدیریت دانش در ساختار سازمان باید مشخص باشد و استاندارهای لازمه در سازمانها تدوین و طراحی شود. آگاهی و اطلاع کارکنان از تغییرات و مزایای حاصل از استقرار دانش افزایش یابد. فرهنگ مدیریت مشارکتی و پرسش و مطالعه در سازمانها نهادینه گردد. فرایندها، رویه ها و دستور العمل ها مستمراً بازنگری گردد و نقایص رفع گردد. از سیستم ها و تکنولوژی جدید در ساختار سازمان استفاده شود و در ساختار سازمان با ایجاد واحد سیستم ها و روش ها که در ارتباط مستقیم با مدیریت دانش می باشد به طراحی سیستم و روش های جدید بپردازند. و مدیران ارشد با سازمانهای که در این زمینه موفق بوده اند ارتباط و مشارکت موثر داشته باشند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 11:36:00 ب.ظ ]
|