۸۷۹

تکنیکی

۰٫۰۱۸

۸۶۶

ترکیبی

۰٫۰۰۴

۹۱۱

۴-۸ الگوی سر و سرشانه
انواع متنوعی ازشاخصهای تکنیکی در بازار سهام وجود دارد. یکی از قابل اعتمادترین و سودمندترین انواع داد و ستد تکنیکی، الگوی سر و سرشانه است [۶۴]. در ادامه به شناسایی و چگونگی عملکرد این الگو پرداخته خواهد شد. در شکل ۴-۱۲ الگوی اصلی سر و سرشانه قابل مشاهده است که با یک سر و دو سر شانه در سمت راست و چپ آن و خط گردن [۲۷] مشخص شده است.
شکل۴-۱۲: الگوی سر و سرشانه [۶۴].
معمولاً این الگو به صورت صعودی و رو به بالا (بالاتر از خط گردن) و یا به صورت نزولی و روبه پایین (پایین­تر از خط گردن) است. اما از هر نوعی که باشد دارای چهار نقطه اساسی است. دوشانه، یک سر، خط گردن. این الگو وقتی مورد تصدیق واقع می­ شود که خط گردن درست بعد از شانه دوم مانند شکل ۴-۱۲ عبور داده شود. در تحلیلهای تکنیکی، الگوی سر و سر شانه به عنوان یکی از معتبرترین الگوها معرفی شده است [۶۵ و ۶۶]. تصدیق و تکمیل این الگو زمانی انجام می­ شود که خط گردن قابل رسم باشد. در این هنگام اگر این الگو به صورت صعودی باشد پس از نفوذ خط گردن مقادیر کاهش پیدا کرده و کاهش قیمت را نشان می­دهد. این مطلب می ­تواند به طور معکوس هم اتفاق بیفتد. اگر این الگو به صورت نزولی انجام شود و خط گردن در بالای نقاط سر و سرشانه واقع شود پس از نفوذ خط گردن مقادیر افزایش پیدا کرده و افزایش قیمت را نشان می­دهد. در شکل۴-۱۳ و ۴-۱۴ الگوی سر و سرشانه به هر دو صورت صعودی و نزولی نمایش داده شده است. در شکل ۴-۱۵ الگوی قیمت سر و سرشانه تعریف می­ شود. این الگو از چهار نقطه صعودی متوالی به نامهای، ، و و سه نقطه نزولی متوالی بین آنها به نامهای ، و تشکیل شده است [۶۴].
شکل۴-۱۳: الگوی سر و سرشانه نزولی[۶۷]. شکل۴-۱۴: الگوی سر و سرشانه صعودی [۶۷].
Neckline
Neckline
شکل۴-۱۵: الگوی مقداردهی به داده ­ها.
برای پیش ­بینی سهام، الگوی سر و سرشانه از طریق خرید و یا فروش سهام پیش ­بینی می­ کند. اگر الگوی سر و سرشانه به صورت صعودی باشد، بهتر است سرمایه­گذار سهام خود را بفروشد زیرا مقدار بعدی در این الگو یک مقدار نزولی است و در آینده مجبور است سهام خود را به قیمت ناچیزی بفروشد. اما در صورتی که الگو به صورت نزولی باشد بهتر است سرمایه­گذار سهام خریداری کند زیرا مقدار بعدی در این الگو یک مقدار صعودی است و در آینده مجبور است سهام مورد نظر را به قیمت بیشتری خریداری نماید. نکته اساسی، تشخیص نقاطی است که شرایط لازم برای این الگو را دارا می­باشند. برای شناسایی این نقاط از روابط ۴-۶، ۴-۷ و ۴-۸ استفاده شده است. مطابق جدول ۴-۶ اگر این داده ­ها مطابق با الگوی سر و سرشانه باشند (در روابط ۴-۶، ۴-۷ و ۴-۸ قرار بگیرند) وضعیت داده ­ها یک است درغیر این­صورت صفر خواهند بود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

(۴-۶)
(۴-۷)
(۴-۸)
جدول۴-۶: نمونه ­ای از داده ­های آموزش شبکه­عصبی.

وضعیت

۱

۱٫۰۰۰

۰٫۷۹۲

۰٫۸۶۵

۰٫۶۸۷

۰٫۸۰۰

۰٫۷۹۸

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...