۳-۲) انواع روش های تحقیق
۳-۲-۱) بر اساس ماهیت (روش)
روش تحقیق عبارت از بکارگیری راه و روش خاصی است که اطلاعات مناسبتر و بیشتر را درباره موضوع مورد مطالعه فراهم نموده و عوامل و علل مرتبط بدان را مشخص نماید.این تحقیق به لحاظ ماهیت کمی می باشد.
در علوم مختلف از روش های مخصوص و متفاوت برای مطالعه و بررسی استفاده می‌شود تا شناخت موضوع تحت بررسی را ممکن گرداند درعلوم انسانی نیز روش های تحقیق بصورتهای گوناگون تقسیم‌بندی شده‌اند که رایج‌ترین آنها به قرار زیر است .

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱-روش تاریخی Historical Method
۲- روش توصیفیDescriptive Method
۳- روش تجربی Experimental Method
۳-۲-۱-۱) تحقیق تجربی:
تحقیق تجربی یا آزمایشی یکی از دقیق‌ترین و کارآمدترین روش های تحقیق است که برای آزمون فرضیه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد هدف این تحقیق بررسی تأثیر محرکها‌، روشها و یا شرایط خاص محیطی بر روی یک گروه آزمودنی می‌باشد. از خصوصیات روش تجربی این است که ضمن دستکاری یا مداخله در متغیرها (Manipulation or Intervention) و کنترل شرایط(control) نتایج بدست آمده را در مورد گروهی که با انتساب (Randomization) تصادفی انتخاب شده‌اند‌، مورد مشاهده قرار می‌دهد.
۴-۲) مراحل انجام تحقیق تجربی
در یک تحقیق تجربی که مشتمل بر روش­های آماری و اقتصاد سنجی است، موارد زیر می‌بایست در نظر گرفته شوند:
تصریح سنجی (Spicimetrics)
تجزیه و تحلیل داده ­ها
روش­سنجی
ارزیابی الگو و تخمین­ها و استنباط آماری
تحلیل نــتایج (صمدی، ۱۳۸۸، ص ۱۷)
۳-۲-۲) انواع تحقیق و پژوهش از نظر هدف
۱– تحقیق بنیادی.
۲– تحقیق توسعه‌ای
۳- تحقیق کاربردی
۳-۳) تعریف و تبیین جامعه و نمونه آماری:
جامعه آماری این تحقیق شامل بانکهای خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد.که مشتمل بر ۱۱ بانک به شرح زیر می‌باشند:
بانک اقتصاد نوین
بانک تجارت
بانک ملت
بانک صادرات
بانک کار آفرین
بانک پارسیان
بانک پاسارگاد
بانک دی
بانک سرمایه
بانک سینا
بانک انصار
نمونه های تحقیق دربرگیرنده کل جامعه آماری میباشند بنابراین روش نمونه گیری خاصی اعمال نمی گردد.
۳-۴) ابزار و روش گردآوری اطلاعات:
در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات پیرامون پیشینه تحقیق و مباحث نظری از روش مطالعه کتابخانه‌ای استفاده شده است.مطالعه کتابخانه‌ای در این تحقیق شامل مطالعه کتب،پایان نامه،مقالات فارسی و انگلیسی،اسناد و مدارک و مجلات و فصلنامه های اقتصادی و مالی و گرد آوری مطالب مورد نیاز از پایگاه های اطلاعاتی اینترنتی می‌باشد.همچنین به منظور گرد آوری داده های مورد نیاز جهت بررسی، از صورتهای مالی و گزارشهای سالیانه بانکهای مورد بررسی از طریق پایگاه های اینترنتی ،انتشارات سازمان بورس و پایگاه اینترنتی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران،سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،پایگاه اینترنتی مرکز آمار ایران استفاده شده است.
داده های مربوط به نرخ تورم،نرخ بیکاری،بازدهی بازار سرمایه(شاخص کل بورس) ،نرخ سود تسهیلات پرداختی و رشد تولید ناخالص داخلی(GDP) با مراجعه به سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و پایگاه اینترنتی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران استخراج گردیدند.تمام این عوامل متغیر های مستقل تحقیق می‌باشند.
برای گردآوری اطلاعات مربوط به مانده تسهیلات غیر جاری بانکها طی سالهای۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ از ترازنامه و یادداشت های مربوطه استفاده گردید. تسهیلات غیر جاری در این تحقیق متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.

برای مثال نحوه محاسبه نسبت تسهیلات غیر جاری بانک اقتصاد نوین با توجه به تراز نامه صفحه قبل بدین صورت عمل میکنیم:
ذخیره عمومی مطالبات مشکوک الوصول: (۳۲۸۱۹۳۹۵۳۲۵۵۱)
ذخیره خاص مطالبات مشکوک الوصول: (۳۷۳۷۳۶۷۶۴۲۶۷۵)
جمع:۷۰۱۹۳۰۷۱۷۵۲۲۶
طبق آئین نامه بانک مرکزی ذخیره عمومی مطالبات مشکوک الوصول (شامل معاملات قدیم، جاری، سررسید گذشته، معوق، مشکوک‌الوصول) میباشد و میزان ذخیره اختصاصی مانده تسهیلات موضوع طبقه سررسید گذشته ۱۰ درصد ‌،مانده تسهیلات موضوع طبقه‌ معوق۲۰ درصد و مانده تسهیلات موضوع طبقه مشکوک الوصول۵۰ تا ۱۰۰ درصد می‌باشد.
بنابراین تعریف جهت محاسبه ذخیره مطالبات مشکوک الوصول از جمع ذخیره عمومی و ذخیره اختصاصی برای محاسبه نرخ تسهیلات غیر جاری استفاده میکنیم.
رابطه ۳-۱
نسبت تسهیلات غیر جاری=
ذخیره اختصاصی مطالبات مشکوک‌الوصول + ذخیره عموم مطالبات مشکوک الوصول
مانده تسهیلات اعطایی
نحوه محاسبه این نسبت برای بانک اقتصاد نوین بدین صورت خواهد بود:
۷۰۱۹۳۰۷۱۷
۱۵۷۰۷۷۶۶۹۴۵۲۳۰۱
نسبت تسهیلات غیر جاری =

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...