فیبرومیالژیا (Fibromyalgia): فیبرومیالژیا اختلالی است که ۱۸ عضله مختلف بدن را درگیر میکند. این اختلال نوعی روماتیسم بافت همبند است. وجود مجموعه علایمی غیر از درد باعث شده که اصطلاح سندرم فیبرمیالژیا نیز در مورد این اختلال بهکار رود.
گاستریت آتروفیک (Atrophic gastritis): گاستریت عبارت است از التهاب مخاط معده به علت محرکها و اختلال در مکانیزمهای حفاظتی معده که میتواند حاد یا مزمن باشد. مرحله ابتدایی گاستریت مزمن گاستریت سطحی نامیده میشود که تغییرات التهابی به مخاط سطحی محدود است. مرحله بعدی گاستریت آتروفیک نام دارد که التهاب به عمق مخاط گسترش یافته و آتروفی و تخریب پیشرونده غدد معدی را بوجود میآورد. مرحله نهایی گاستریت مزمن آتروفی معده است که زمینهساز سرطان معده میشود.
آنمی ((Anemia: آنمی یا کمخونی به معنی کمبود تعداد گویچههای قرمز خون است که میتواند به علت عدم سنتز هموگلوبین، کمبود آهن در ساختار هموگلوبین، دفع بسیار سریع یا تولید بسیار آهسته گلبولهای قرمز باشد.
کولیت میکروسکوپیک (Microscopic colitis ):کولیت میکروسکوپیک یک اصطلاح کلی است که شامل دو بیماری التهابی روده با منشأ نامشخص میباشد: کولیت لنفوسیتیک و کولیت کلاژنی.
آنتریت (Enteritis): از ترکیب واژه های یونانی Enteron به معنای روده کوچک و پسوند itis به معنای التهاب تشکیل شده و به التهاب رودهی کوچک اشاره دارد.
پانکراتیت (Chronic pancreatitis): پانکراتیت واژهای است که برای التهاب لوزالمعده به کار میرود. لوزالمعده غده بزرگی در پشت معده و نزدیک به بخش ابتدایی روده کوچک یعنی دوازدهه قرار دارد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

نئوپلاسم(Neoplasm): نئوپلاسم یک توده غیرطبیعی ناشی از نئوپلازی است که رشد آن از رشد طبیعی بافت اطراف بیشتر است و پس از قطع عامل محرکی که سبب این تغییر شده است با همان شدت ادامه مییابد. نئوپلاسم میتواند خوشخیم، پیشبدخیم (کارسینوم درجا) و یا بدخیم (سرطان) باشد.
نئوپلازی(Neoplasia): روند رشد غیرعادی و کنترل نشده سلول که نتیجهی نئوپلاسم (تومور) میباشد.
هیپرپلازی (Hyperplasia): هیپرپلازی واژهای است که برای اشاره به تکثیر فراتر از حد معمول سلولهای درون ارگان یا بافت بهکار میرود.
کولیت اولسراتیو (Ulcerative colitis): کولیت السراتیو بیماری مخاطی است که معمولاً رکتوم و با گسترش پروگزیمال همه یا بخشی از کولون را درگیر میسازد. تقریباً در ۴۰ تا ۵۰ درصد بیماران، بیماری محدود به رکتوم و رکتوسیگمویید است.
بیماری کرون (Crohn’s disease): بیماری کرون یک اختلال التهابی است که میتواند هر قسمت از دستگاه گوارش از دهان گرفته تا مقعد را درگیر کند.
گاستروپارزی (Gastroparesis): گاستروپارزی عبارت است از تأخیر علامتدار تخلیه معده از غذاهای جامد یا مایع که ثانویه به اختلال حرکتی معده است.
پرولاپس رکتوم (Rectal prolapsed): پرولاپس رکتوم بیماری است که در رکتوم (انتهای پایینی روده بزرگ و درست بالای مقعد) ایجاد میشود و باعث پایینافتادگی رکتوم و اختلال در عملکرد طبیعی آن میشود.
استئوآرتریت (Osteoarthritis): استئوآرتریت (بیماری دژنراتیو مفصل ) تحلیل غضروف مفصلی و رشد خارهای استخوانی که باعث التهاب بافت های اطراف می گردد. این عارضه ممکن است هر یک از مفاصل را درگیر سازد ولی شایع ترین مفاصله درگیر عبارتند از مفاصل انگشتان دست ، پا، زانو، ران و ستون فقرات . این عارضه معمولاً بزرگسالان بالای ۴۵ سال را مبتلا می سازد.
کلاژن (collagen): کلاژنها یکی از پروتئینهای رشتهای است که در بافتهای همبند یافت میشود و دارای مقدار زیادی اسید آمینههای هیدروکسی پرولین و هیدروکسی لیزین و به مقدار کم اسیدهای آمینه سولفوردار است. در مهرهداران عالی کلاژن تقریباً یک سوم پروتئین کل بدن را تشکیل میدهد.
انتروکولیت (Enterocolitis): انتروکولیت با غشای کاذب یک بیماری شدید و نادر مربوط به روده کوچک و بزرگ است که مشخصه آن التهاب و مرگ بافتی پوشاننده سطح داخلی و لایه عمقی رودهها است. این اختلال معمولاً ۵ تا ۷ روز پس از جراحیهای وسیع دستگاه گوارش و درمان آنتیبیوتیکی در یک فرد دچار ناتوانی عمومی قبل از جراحی بروز میکند.
ملاتونین (Melatonin): ملاتونین هورمونی است که در غده صنوبری که غده کوچکی در مغز است تولید میشود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک میکند. مقادیر بسیار کمی از ملاتونین در غذاهایی مانند گوشتها، حبوبات و میوه ها و سبزیها وجود دارد.
گلوکوم زاویه بسته (Closed angle glaucoma): گلوکوم اختلالی است که در آن تعادل مایع تولید شده در چشم و میزان تخلیه آن به هم میخورد و در نتیجه فشار داخل چشم بالا میرود. در گلوکوم زاویه بسته کانال زهکشی در چشم مسدود میشود و باعث افزایش مایع درون چشم و فشار بالای داخل چشم میشود.
انتروم (Antrum): انتروم قسمت پایانی معده است و تا پیلور که یک ناحیه ماهیچه ای حلقوی متصل کننده معده به دوازدهه است ادامه می یابد.
گلوبوس (Globus): گلبوس عبارت است از احساس وجود یک لقمه یا فشار در گلو که با آب خوردن از بین نمیرود و همچنان ادامه مییابد. بیمار مبتلا به گلوبوس هیچگونه مشکلی از نظر بلع غذا ندارد و معمولاً این اختلال هنگام غذا خوردن احساس نمیشود. احساس گلوبوس معمولاً در افرادی به وجود میآید که تحت فشارروانی هستند و مکانیسم ایجاد آن افزایش انقباض اسفنگتر فوقانی مری میباشد.
دیسفاژی (Dysphagia): دیسفاژی از دو قسمت Dys به معنای بد و دشوار و Phag به معنای بلع تشکیل شده است و به معنای دشواری در بلع میباشد.
بیماری رینود (Raynaud disease): بیماری رینود عارضه نادری است که در آن عروق خونی گاه به گاه باریک میشوند و جریان خون به مناطقی مانند دست و پا و لبها کاهش مییابد. باریک شدن عروق میتواند با رویدادهایی مانند قرار گرفتن در معرض سرما، فشارروانی و سایر هیجانات تحریک شود.
مننژیت (Meningitis): مننژیت شامل عفونت و التهاب پردهی مننژ و مایع مغزی – نخاعی میباشد که دور مغز و نخاع را احاطه کردهاند. ویروسها، باکتریها و قارچها همگی میتوانند باعث ایجاد مننژیت شوند، اما دلیل بیشتر موارد مننژیت ویروسها هستند.
پرسشنامه نمره بندی علائم گوارشی
نام و نام خانوادگی ………………………………..
مراجع گرامی، این مقیاس یک ابزار اندازه گیری برای علایم گوارشی در بیماران با سندرم روده ی تحریک پذیر و دیگر بیماری های مرتبط با زخم های گوارشی است. پاسخ دقیق شما به کارکنان درمانی کمک می کند تا از نتایج بدست آمده، در جهت ارائه خدمات بهداشتی و مراقبتی بهتری استفاده نمایند. لازم به ذکر است که یافته های این پرسشنامه محرمانه بوده و تنها به منظور پیشبرد اهداف علمی وپزشکی مورد بهره برداری پژوهشگر قرار خواهد گرفت. در هر سؤال مقابل گزینه ای که به بهترین وجه بیانگر شدت نشانه های فعلی شما است، علامت بگذارید. پیشاپیش از همکاری صادقانه ی شما کمال تشکر را داریم.
(۱)- درد شکمی
– هیچ دردی ندارم یا درد گذرایی دارم.
– دردهای گهگاهی دارم طوریکه بعضی فعالیت های اجتماعی مرا مختل می کنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...