• محو شدن مرزهای جغرافیایی
    • در دسترس بودن خدمات به­ صورت ۲۴ ساعته در تمامی روزهای هفته
    • عدم نیاز به حضور فیزیکی (برخی انواع)
    • کاهش هزینه استفاده از خدمات
    • کاهش زمان دسترسی به خدمات
    • افزایش سرعت ارائه و انجام خدمات
    • افزایش کیفیت خدمات
    • عدم وابستگی به شعبه خاص
    • امکان مدیریت یکپارچه خدمات مورد استفاده
    • افزایش امنیت تبادلات
    • پاسخ سریع به مشکلات مشتریان
    • امکان تهیه گزارشهای متنوع

ادامه‌ی جدول ۲-۱

جامعه

  • کم شدن هزینه نشر، توزیع و جمع­آوری اسکناس
  • افزایش امنیت تبادلات مالی
  • رونق تجارت الکترونیکی

۲-۳- چالش­های بانکداری الکترونیکی در ایران
در این بخش به برخی چالش­ها و مشکلات توسعه‌ی بانکداری الکترونیکی در ایران اشاره می‌شود. از منظر مشکلات پیاده­سازی بانکداری الکترونیکی در بانک­های ایرانی می­توان به سه دسته از عوامل اشاره کرد (فتحیان و همکاران، ۱۳۸۶؛ سعیدی و جهانگرد، ۱۳۸۸):
الف- چالش­های قبل از تحقّق سامانه

  • عدم توسعه‌ی طرح­های مطالعاتی، نیازسنجی و امکان­سنجی پیاده­سازی فنّاوری‌های جدید
  • عدم گزینش و پیاده­سازی فنّاوری با بالاترین کارایی در جهت رفع نیازها
  • نبود فرهنگ پذیرش و دانش کم بانک­ها در خصوص بانکداری و پول الکترونیکی
  • ضعف مدیریت در به‌کارگیری متخصصان حرفه­ای در بخش فنّاوری اطلاعات
  • عدم تغییر در نگرش سنتی نسبت به باز مهندسی[۲۶] فرایندها

ب- چالش­های هنگام تحقّق سامانه

  • ضعف زیرساخت­هایی نظیر خطوط پرسرعت مخابراتی
  • کمبود حمایت مالی و اعتبارات مورد نیاز
  • نبود یا کافی نبودن مؤسسات خصوصی مورد نیاز و یا عدم حمایت آنان از بانکداری الکترونیکی شبیه مؤسسات بیمه، گواهی‌دهنده‌ها[۲۷] و غیره.
  • تحریم اقتصادی و دشواری تهیه‌ی تجهیزات و ملزومات سخت­افزاری و نرم­افزاری
    • نبود تجربه در تهیه‌ی محتوای[۲۸] لازم و کاربرپسند[۲۹] برای وبگاه بانک­ها
    • ( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ج- چالش­های پس از تحقّق سامانه

  • نبود قوانین و محیط حقوقی لازم و عدم استناد پذیری ادلّه‌ی الکترونیکی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...