در این فصل به تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده پرداخته شده است. در مرحله اول پرسشنامه شماره ۱ در اختیار خبرگان گروه اول قرار داده شد. در این مرحله بعد اعمال نظر خبرگان گروه اول و تصحیح پارامترهای پرسشنامه اولیه، پرسشنامه شماره ۲ تدوین شده و در اختیار خبرگان گروه دوم قرار داده شد.
بر اساس اطلاعات بدست آمده از خبرگان گروه دوم و با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS 16 تحلیل داده ها صورت گرفت. در مرحله اول تحلیل، به منظور استخراج عامل های کلیدی، آنالیز عاملی مورد استفاده قرار گرفت. در مرحله دوم تحلیل، جهت رتبه بندی عامل های کلیدی استخراج شده، از آزمون فریدمن استفاده شد.
۲-۴ تجزیه و تحلیل پرسشنامه شماره یک
جهت نظر سنجی در مورد مناسب بودن ابزار اندازه گیری یا همان روایی پرسشنامه، ۱۰ پرسشنامه میان خبرگان گروه اول توزیع گردید. بررسی پاسخ های دریافت شده حاکی از آن بود که محتوای برخی سوالات تکراری تشخیص داده شد که اصلاحات لازم در این خصوص صورت گرفت. در برخی موارد پیشنهاد اضافه نمودن عامل جدید شده بود که با برررسی های به عمل آمده، برخی از این پیشنهادات پذیرفته شد. برخی از خبرگان پیشنهاد دادند که هدف اصلی تحقیق در ابتدای پرسشنامه تشریح گردد که این مورد هم به توضیحات اولیه پرسشنامه اضافه شد. در نهایت، برخی از خبرگان هم پیشنهاد شفافیت و وضوح بیشتر برخی از سوالات را مطرح کرده بودند که این مورد نیز مورد توجه واقع شد و ابهامات سوالات مورد نظر برطرف گردید.
۳-۴ تجزیه و تحلیل پرسشنامه شماره ۲
بعد از اینکه پرسشنامه در مرحله قبل مورد تایید قرار گرفت، مرحله دوم نظرسنجی با بهره گرفتن از پرسشنامه شماره ۲ جهت نظرسنجی نهایی در بین کارشناسان و مدیران میانی توزیع گردید. در این مرحله از یک طیف لیکرت استفاده شده است که دارای ۵ ارزش کیفی شامل فوق العاده مهم، خیلی مهم، مهم، کم اهمیت و فاقد اهمیت می باشد.
در این پرسشنامه از خبرگان گروه دوم خواسته شد تا با توجه به عوامل مطرح شده( ۳۴ عامل) نسبت به تعیین میزان اهمیت هر یک از آن ها در پیاده سازی موفق مدیریت دانش در سازمان های تحقیقاتی اقدام نمایند.
۱-۳-۴ اطلاعات توصیفی خبرگان گروه دوم
در پرسشنامه دوم از خبرگان درخواست گردید که مشخصات خود را در قالب سه مشخصه میزان تحصیلات، سابقه خدمت تحقیقاتی و سن در محل مشخص شده علامت گذاری نمایند. این اطلاعات در قالب آمار توصیفی مشخصات خبرگان در نمودارهای(۱-۴) و (۲-۴) و (۳-۴) نشان داده شده است.
نمودار ۱-۴ اطلاعات توصیفی خبرگان گروه دوم از نظر میزان تحصیلات
نمودار ۲-۴ اطلاعات توصیفی خبرگان گروه دوم از نظر سابقه خدمت تحقیقاتی
نمودار۳-۴ اطلاعات توصیفی خبرگان گروه دوم از نظر سن
۴-۴ تجزیه و تحلیل و نتایج حاصل از پرسشنامه شماره۲
جهت انجام تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، از نرم افزار SPSS 16 استفاده شده است. هر کدام از عوامل به عنوان یک متغیر در این پرسشنامه در نظر گرفته می شود که با توزیع ۷۳ پرسشنامه و جمع آوری ۵۵ عدد از آن ها، برای هر متغیر ۵۵ نمونه موجود می باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

به علت طولانی بودن عناوین عوامل، برای هر عامل از حرف انگلیسی X برای تعریف متغیرها در نرم افزار SPSS 16 استفاده شده است که مشروح آن در جدول(۱-۴) آورده شده است.
جدول ۱-۴ عناوین متغییرهای بکار گرفته شده در نرم افزار

نام متغیر
عنوان متغیر
X1

وجود تیم های تخصصی در پروژه ها و سازمان های تحقیقاتی برای اجرای موفق مدیریت دانش

X2

وجود نظام مدیریت پروژه تحقیقات برای اجرای موفق مدیریت دانش

X3

وجود نظام مستندسازی فعالیت های تحقیقاتی برای اجرای موفق مدیریت دانش

X4

وجود نظام ثبت و ضبط(حفظ و نگه داری ایمن) دانش تحقیقاتی برای اجرای موفق مدیریت دانش

X5

طراحی و اجرای سیستم مدیریت دانش به صورت شفاف، استاندارد و انعطاف پذیر در سازمان تحقیقاتی

X6

مدل سازی فرایندهای مختلف مدیریت دانش قبل از اجرای آن در سازمان تحقیقاتی

X7

لزوم انجام فعالیت های تحقیقاتی به صورت مشارکتی برای اجرای موفق مدیریت دانش

X8

وجود حس اعتماد در محققین نسبت به سازمان و بلعکس برای اجرای موفق مدیریت دانش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...