۴-۱-۴-۳- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره چهار
پ۱م۴: نامیدی و یاس عمومی
پ۲م۴: ناهنجاریهای اجتماعی
پ۳م۴: بازتولید فرهنگی و اجتماعی
۴-۱-۵- نکات کلیدی مطرحشده در متن مصاحبه شماره پنج

عناصر نابرابری آموزشی
نکات کلیدی
تعریف نابرابری آموزشی

نابرابری آموزشی به معنای عدم تساوی نیست بلکه ندادن حق به ذیحق است.

عوامل ایجادکنندهی نابرابری

مدارس خاص
فقدان آموزشهای فراگیر برای عموم

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

عدم تفکر فلسفی عمیق در آموزش و پرورش
سیاستهای دولت در رابطه با جذب در آموزش عالی
ارزشیابی و اهداف غلط در آموزش و پرورش
نابرابری اقتصادی
نابرابری اجتماعی

پیامدها

کتابهای کمک آموزشی
فقدان آموزشهای فراگیر برای عموم
معلم خصوصی
افت منزلت و شان معلم
بازتولید فرهنگی
گسست و شکاف طبقاتی
وقوع انقلاب
ناتوانی آموزش و پرورش در کنترل آسیبها و مشکلات

۴-۱-۵-۱- تعریف نابرابری آموزشی
ت۵م۵: نابرابری آموزشی به معنای عدم تساوی نیست بلکه اگر تعریفی از عدالت داشته باشیم یعنی دادن حق به ذیحق است از اینرو برابری آموزشی در ذیل عدالت آموزشی قرار میگیرد.
عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هرکدام به شیوهای نابرابری آموزشی را رقم می‌زنند.
۴-۱-۵-۲- عوامل ایجادکنندهی نابرابری آموزشی
ن۱م۵
مدارس خاص: دیدگاه های متفاوت از عدالت در رابطه با مدارس متعدد و مدارس خاص وجود دارد. دیدگاه اول اینکه مدارس خاص از جمله تیزهوشان، نمونه دولتی و غیره در راستای عدالت آموزشی است چراکه به استعدادهای خاص باید توجه ویژهای شود یعنی امکانات بیشتر، فضای بهتر، تجهیزات بهتر و معلمان باتجربه و زبدهتر برای آنها اختصاص داد. دیدگاه دوم این است که اجتماع متعلق به همه است و اگر تنها عدهای از مواهب بیشتری برخوردار شوند به این معناست که عدهای محروم میمانند از اینرو بیعدالتی رخ میدهد.
ن۲م۵
فقدان آموزشهای فراگیر برای عموم: به این معنا که چون آموزشهای فراگیر برای همه‌ی افراد اعم از تیزهوش، متوسط، ضعیف و عادی در کنار هم وجود ندارد، مدارس خاص شکل میگیرد و به تفکیک افراد میانجامد. این امر موجب میشود که آموزشهای خاص برای افراد خاص تنظیم گردد. پس اگر آموزشهای فراگیر باشد افراد خاص باید در ساعتهای غیر آموزش رسمی از کلاسهای فوق برنامه و تکمیلی در جهت هدر نرفتن استعدادهایشان بهرهمند باشند.
ن۳م۵
عدم تفکر فلسفی عمیق در آموزش و پرورش: ما میبینیم که در سیستم متمرکز آموزش و پرورش که میبایست در جهت عدالت آموزشی عمل کند و عدالت را برای همهی استانها، مناطق و بخشهای کشور اجرا کند این اتفاق نمیافتد. از طرفی در سیستم غیرمتمرکز هم ممکن است نابرابریها تشدید شود چراکه انگیزههای شخصی و سیاسی دخیل میشود. ازاینرو سوالی که مطرح میشود این است که چرا در سیستم متمرکز آموزشی نیز نابرابریها بسیار است؟ علت این است که مسیولین تفکر فلسفی عمیق نداشتند، ژرف ندیدند و مسایل را جامع‌نگر نبودند. درواقع یک سری از مشکلات را در کوتاه مدت حل کردند اما به عواقب بلند مدت آن نیندیشیدند. از طرفی برخی با سوءنیت و با انگیزهی سیاسی عمل کردند به عنوان مثال طبقه مرفه برای اینکه از فرزندشان حمایت کنند، از مدارس و معلمین بهتری استفاده می‌کنند.
ن۴م۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...