نرخ مالیات
(۳-۱)
۳-۱۰-۶) نرخ مؤثر مالیات نقدی پرداختی (CASH ETR)
نرخ مؤثر مالیات نقدی پرداختی از تقسیم مالیات نقدی پرداختی(تأدیه شده) شرکت i در سال t بر سود قبل از مالیات شرکت i در سال tبه استثنای معافیت های موضوع مواد۱۳۲تا۱۴۵قانون مالیات های مستقیم ازجمله معافیت هایی است که موجب تفاوت دائمی بین سودحسابداری ومشمول مالیات می­ شود ( برای نمونه،طبق ماده۱۴۱ ، ۱۰۰ % درآمدحاصل ازصادرات کالاهای صنعتی و یاطبق مادۀ۱۴۵، سودحاصل ازسپرده های بانکی از مالیات معاف است) به دست می آید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(۳-۲)

۳-۱۰-۷) نرخ مؤثر هزینه مالیات (ETR)
نرخ مؤثر هزینه مالیات از تقسیم هزینه مالیات شرکت i در سال t بر سود قبل از مالیات شرکت i در سال t به استثنای معافیت های موضوع مواد۱۳۲تا۱۴۵قانون مالیاتهای مستقیم ازجمله معافیت هایی است که موجب تفاوت دائمی بین سودحسابداری ومشمول مالیات می­ شود. ( برای نمونه،طبق ماده۱۴۱ ، ۱۰۰ % درآمدحاصل ازصادرات کالاهای صنعتی ویاطبق مادۀ۱۴۵، سودحاصل ازسپرده های بانکی از ،مالیات معاف است )به دست می آید.
(۳-۳)
تعریف عملیاتی متغیرهای کنترلی
۳-۱۰-۸) سود غیرمنتظره(UE)
سود غیرمنتظرهشرکت i در سال t از طریق سود واقعی هر سهم در تاریخ اعلام ، منهای متوسط سود پیش بینی شده بدست می آید.
۳-۱۰-۹) اظهارنظر حسابرس (OPIN)
اگر اظهارنظر حسابرس درباره صورت های مالی شرکت از نوع مقبول باشد عدد یک به آن نسبت داده و در غیر این صورت برای مقدار صفر برای آن در نظر گرفته می شود.
۳-۱۰-۱۰) بزرگترین موسسه حسابرسی کننده (BIG)
منظور از بزرگترین موسسه حسابرسی کننده این است که شرکت مورد بررسی در بورس توسط کدام موسسه یا سازمان مورد حسابرسی قرار می­گیرد . اگر صورتهای مالی شرکت توسط سازمان حسابرسی، حسابرسی شده باشد عدد یک ودر غیر این صورت مقدار صفر به آن نسبت داده می شود.
۳-۱۰-۱۱) اندازه شرکت (SIZE)
اندازه شرکت به وسیله شاخص‌های مختلفی مشخص می‌شود، از جمله این شاخص‌ها می‌توان به ارزش کل دارایی‌ها، میزان فروش، ارزش بازار سهام و … اشاره کرد. در این تحقیق منظور از ارزش شرکت، مجموع دارایی‌های شرکت است. از آنجایی که مجموع دارایی‌ها، نسبت به سایر متغیرهای این تحقیق عدد بزرگی است، جهت استفاده در تجزیه و تحلیل داده‌ها از لگاریتم طبیعی مجموع دارایی‌ها استفاده شده است.
SIZE = Ln (مجموع دارایی‌های شرکت) (۳-۴)
۳-۱۰-۱۲) فرصت های رشد (MTB)
در این تحقیق نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری شرکت(P/B) ، بعنوان متغیر جایگزین فرصت‌های سرمایه‌گذاری بکارگرفته شده است.
INVEST =(۳-۵)
۳-۱۰-۱۳) اهرم عملیاتی (LEV)
نسبت­های اهرمی بیانگر توانایی برای بازپرداخت بدهی­های کوتاه­مدت و بلند­مدت است. این نسبت­ها از طریق مقایسه هزینه­ های ثابت و سود و یا ارتباط دادن بدهی­ها به حقوق صاحبان سرمایه که اطلاعات آنها از سود و زیان یا ترازنامه بدست می ­آید محاسبه می­شوند. این نسبت­ها برای وام‌دهندگان اهمیت ویژه­ای دارند، زیرا اگر این نسبت­ها بالا باشد، ریسک وام دهنده و احتمال سوخت‌شدن طلب آن­ها بالا می­رود. نسبت‌های اهرمی متعددی وجود دارد که مهم­ترین آن­ها عبارتند از: نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام، نسبت توانایی پرداخت بهره و نسبت پوشش هزینه­ های ثابت.
در این مطالعه ما به بررسی تنها یک نسبت اهرمی به صورت زیر پرداختیم :
LEV = (۳-۶)
۳-۱۰-۱۴) بحران مالی (DISTRESS)
شاخصی است که برای اندازه گیری بحران مالی شرکتi در سال t با بهره گرفتن از مدل پیش بینی زمی جواسکی[۶۴] (۱۹۸۴) محاسبه می شود.

(۳-۷)

۳-۱۰-۱۵) درصد سهامداران عمده (OWN)
درصد سهام نگهداری شده توسط سهامداران عمده شرکت i در سال t که به عنوان شاخصی برای تمرکز مالکیت درنظرگرفته شده است.
۳-۱۰-۱۶) نسبت ناخالص اموال، ماشین آلات و تجهیزات (PPE)
قدرت سرمایه شرکت شرکت i در سالt که از طریق نسبت ناخالص اموال، ماشین آلات وتجهیزات بر روی کل داریی شرکت بدست کی آید
۳-۱۰-۱۷) نسبت کل اقلام تعهدی به کل دارائی (ACC)
(نسبت کل اقلام تعهدی به کل دارائی) :کل اقلام تعهدی دچاو و دیچو[۶۵] (۲۰۰۲) که از رابطه زیر بدست می آید :
(۳-۸)

تعریف عملیاتی متغیرها جدول(۳-۱):

ردیف

علائم اختصاری

بازشده علائم اختصاری

تعریف متغیر

نوع متغیر

چگونگی محاسبه

۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...