فایل شماره 5970 |
۷۴۳۱۷/۰
میزان مستمر بودن اطلاعات ارائه شده
۲۹۸۳/۳
۶۳۳/۰
۷۹۵۴۴/۰
با بررسی سازههای مربوط به متغیر سامانه اطلاعات عمودی طبق جدول (۵-۸) ملاحظه میگردد که در این بخش مشکل اساسی در شرکتهای تولیدی استان گیلان، مستمر نبودن ارائه اطلاعات می باشد.
مشاهده شد که میانگین امتیاز متغیر عملکرد بازرگانی در شرکتهای تولیدی استان گیلان بیشتر از حد متوسط و معادل ۷۹/۳ است. بررسی سازههای مربوط به اندازه گیری متغیر عملکرد بازرگانی در جدول (۵-۹) نشان داده شده است.
جدول ۵-۹) سازههای مربوط به متغیر عملکرد بازرگانی
سازه ها
میانگین
واریانس
انحراف معیار
سهم بازار شرکت در مقابل رقبا
۸۳۹۸/۳
۵۰۲/۰
۷۰۸۴۹/۰
رشد سودآوری شرکت
۷۲۳۸/۳
۵۴۵/۰
۷۳۸۵۷/۰
رشد فروش شرکت
۸۱۷۷/۳
۵۱۷/۰
۷۱۸۷۳/۰
با بررسی سازههای مربوط به متغیر عملکرد بازرگانی طبق جدول (۵-۹) ملاحظه میگردد که در این بخش مشکل اساسی در شرکتهای تولیدی استان گیلان، رشد سودآوری شرکت می باشد.
۵-۲-۲) نتایج آزمون فرضیه ها
فرضیه فرعی اول: بین حذف اتلاف و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه اول گویای آن بود که بین حذف اتلاف و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه معنادار وجود ندارد. به نظر میرسد تلاش شرکتهای گیلانی جهت حذف اتلافها در خور توجه نبوده و نتوانسته تاثیر مثبتی در عملکرد بازرگانی داشته باشد.
فرضیه فرعی دوم: بین بهبود مستمر و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه دوم نشان میدهد که بین بهبود مستمر و علمکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی استان گیلان رابطه مثبت و معنادار معادل ۲۷ درصد قابل مشاهده است. بنابراین میتوان گفت که تغییرات متغیر بهبود مستمر می تواند ۳/۱۰ درصد تغییرات متغیر عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان را توضیح دهد. در عین حال در مقایسه نتیجه حاصله از این فرضیه تحقیق، با تحقیقهای مشابه میتوان به نتایج تحقیقات گیرو موری، پسکارمونا و کیمارو[۱۴۱] در سال ۲۰۱۳ و سیدحسینی و بیات ترک در سال ۱۳۸۴ اشاره نمود. آنان در نتایج تحقیق چنین عنوان داشتند که بهبود مستمر به عنوان یکی از شاخص های تولید ناب می تواند بر کیفیت تولید و عملکرد فعالیتها موثر باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فرضیه فرعی سوم: نواقص صفر و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه سوم نشان میدهد که بین نواقص صفر و علمکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت و معنادار معادل ۴/۳۰ درصد قابل مشاهده است. بنابراین میتوان گفت که تغییرات متغیر نواقص صفر می تواند ۲/۱۲ درصد تغییرات متغیر عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان را توضیح دهد. در مقایسه نتیجه حاصله از این فرضیه تحقیق، با تحقیقهای مشابه میتوان به نتایج تحقیق زمانی و حیدری در سال ۱۳۹۲ اشاره نمود. آنان در نتایج تحقیق چنین عنوان داشتند که نواقص صفر به عنوان یکی از شاخص های تولید ناب می تواند بر عملکرد و چابکی تولید موثر باشد.
فرضیه فرعی چهارم: تولید بهنگام و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه چهارم نشان میدهد که بین تولید بهنگام و علمکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت و معنادار معادل ۹/۳۲ درصد قابل مشاهده است. بنابراین میتوان گفت که تغییرات متغیر تولید بهنگام می تواند ۸/۱۱ درصد تغییرات متغیر عملکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی استان گیلان را توضیح دهد. در مقایسه نتیجه حاصله از این فرضیه تحقیق، با تحقیقهای مشابه میتوان به نتایج تحقیق متقی و رضایی در سال ۱۳۸۴ اشاره نمود. آنان در نتایج تحقیق چنین عنوان داشتند که تولید بهنگام کالا به عنوان یکی از شاخص های تولید ناب می تواند بر چابکی تولید موثر باشد
فرضیه فرعی پنجم: سامانه تولید کششی و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه پنجم گویای آن بود که بین سامانه تولید کششی و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه معنادار وجود ندارد. به نظر میرسد تلاش شرکتهای گیلانی جهت به کارگیری سامانه تولید کششی در خور توجه نبوده و نتوانسته تاثیر مثبتی در عملکرد بازرگانی داشته باشد.
فرضیه فرعی ششم: تیمهای چند وظیفه ای و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه ششم نشان میدهد که بین تیمهای چند وظیفه ای و علمکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت و معنادار معادل ۸/۳۶ درصد قابل مشاهده است. بنابراین میتوان گفت که تغییرات متغیر تیمهای چند وظیفه ای می تواند ۶/۱۳ درصد تغییرات متغیر عملکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی استان گیلان را توضیح دهد. در مقایسه نتیجه حاصله از این فرضیه تحقیق، با تحقیقهای مشابه میتوان به نتایج تحقیق ابوترابی در سال ۱۳۹۰ اشاره نمود. ایشان در نتایج تحقیق چنین عنوان داشت که تیمهای چند وظیفه ای به عنوان یکی از شاخص های تولید ناب می تواند بر تسریع امور و بهبود عملکرد واحدهای تولید موثر باشند.
فرضیه فرعی هفتم: عدم تمرکز و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه هفتم نشان میدهد که بین عدم تمرکز و علمکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت و معنادار معادل ۱/۳۵ درصد قابل مشاهده است. بنابراین میتوان گفت که تغییرات متغیر عدم تمرکز می تواند ۳/۱۲ درصد تغییرات متغیر عملکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی استان گیلان را توضیح دهد. در مقایسه نتیجه حاصله از این فرضیه تحقیق، با تحقیقهای مشابه میتوان به نتایج تحقیق ملک اخلاق و رجب زاده در سال ۱۳۹۲ اشاره نمود. آنان در نتایج تحقیق چنین عنوان داشتند که عدم تمرکز و استفاده گروه های کاری تیمی می تواند بر کیفیت و تسریع فعالیتها و نیز عملکرد واحدهای تولیدی موثر باشند.
فرضیه فرعی هشتم: یکپارچگی و عملکرد بازرگانی در شرکتهای تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه هشتم نشان میدهد که بین یکپارچگی و علمکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت و معنادار معادل ۵/۳۰ درصد قابل مشاهده است. بنابراین میتوان گفت که تغییرات متغیر یکپارچگی می تواند ۳/۱۰ درصد تغییرات متغیر عملکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی استان گیلان را توضیح دهد. در مقایسه نتیجه حاصله از این فرضیه تحقیق، با تحقیقهای مشابه میتوان به نتایج تحقیق ابوترابی در سال۱۳۹۰ اشاره نمود. ایشان در نتایج تحقیق چنین عنوان داشتند که یکپارچگی و استفاده گروه های کاری مشترک می تواند بر کیفیت و تسریع فعالیتها و نیز عملکرد واحدهای تولیدی موثر باشند.
فرضیه فرعی نهم: سامانه اطلاعات عمودی و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه نهم نشان میدهد که بین سامانه اطلاعات عمودی و علمکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت و معنادار معادل ۲/۴۷ درصد قابل مشاهده است. بنابراین میتوان گفت که تغییرات متغیر سامانه اطلاعات عمودی می تواند ۳/۲۲ درصد تغییرات متغیر عملکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی استان گیلان را توضیح دهد. در مقایسه نتیجه حاصله از این فرضیه تحقیق، با تحقیقهای مشابه میتوان به نتایج تحقیق متقی و رضایی در سال ۱۳۸۴ اشاره نمود. آنان در نتایج تحقیق چنین عنوان داشتند که استفاده از سامانه اطاعات عمودی می تواند در راستای تولید و عملکرد بهتر یه شرکتهای تولیدی کمک نماید.
فرضیه اصلی تحقیق: میزان اجرای تولید ناب و عملکرد بازرگانی در شرکتهای تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه اصلی تحقیق نشان میدهد که بین میزان اجرای تولید ناب و علمکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت و معنادار معادل ۳/۴۳ درصد قابل مشاهده است. بنابراین میتوان گفت که تغییرات متغیر تولید ناب می تواند ۷/۱۸ درصد تغییرات متغیر عملکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی استان گیلان را توضیح دهد. در مقایسه نتیجه حاصله از این فرضیه تحقیق، با تحقیقهای مشابه میتوان به نتایج تحقیقات گیرو موری، پسکارمونا و کیمارو[۱۴۲] در سال ۲۰۱۳، سید حسینی و بیات ترک در سال ۱۳۸۴ و زمانی و حیدری در سال ۱۳۹۲ اشاره نمود. آنان در نتایج تحقیق چنین عنوان داشتند که بین اجرای تولید ناب و بهبود عملکرد شرکتهای تولیدی، رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 10:34:00 ب.ظ ]
|